Lille solcelle til båd - 1. forsøg.

Hej - til orientering har jeg købt en 5 W solcelle til 500 kr.

Firmaet Elextra Produktnr H10638 - indrammet i en plastramme.  ca35x 35 cm + tyk ca 1,5 cm

Formål er at holde akkumulator opladet, når vi ikke sejler, fordi GPSén til tyverialarm æder 50-100 mA hele tiden. Efter 1 uge - 10 dage er der ikke power nok til start.

Solcellen skal altså erstatte en længerforledning+timer+gammeldags ladeapparat, hvis der går mere end 5-7 dage uden at sejle.

>>>

Foreløbig ser det OK ud - også på denne tid af året.
Cellen er monteret direkte uden regulering, fordi den giver maks 0,35 W og mindre endnu, fordi den ligger vandret på ruftag. Så den overlader ikke foreløbig.
Akku spænding ligger mellem 12,34-12,6V. Efter sejltur= 12,95, når motoren lige har ladet.

Interessant og billigt forsøg.

Det rigtige ville jo være solpaneler (dyre) der limes fladt på ruffet - men det kommer måske en anden gang.

Lad mig høre hvad andre mener om den slags.

Hilsen A

To ulykker kommer sjældent alene.
Hej - til orientering har jeg købt en 5 W solcelle... Vis hele indlægget
52 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lynæs

Jeg tror at vi kommer ind i nogen tekniske detaljer om akkumulatorer, hvor vi ikke ved præcist hvad og hvordan.
Jeg tror også at man ofte snakker om 12 V batteri - og så har det faktisk en spænding på noget mere, efter hvad "Koeller" skriver. Altså snakker vi ofte meget upræcist om spændingen i daglig tale.
En 12 V batterilader lader sandsynligvis med 14 V som den skal - men man skriver måske bare upræcist 12 V lader.  ???? tror jeg.

Det sidste du skriver ? - hvis det er i forhold til solcellen? , så ved jeg nu, at solcellen faktisk har en spænding på 14-15 V når den er tilsluttet et kredsløb. Når den står helt uden at lave noget - altså ikke tilsluttet, så er der 21 V spænding på den.
Men sålænge Akkumulatoren har en væsentlig størrelse, så er det den, der bestemmer spændingen i kredsløbet.
Sådan forstår jeg det.
Hvis solcellen var meget stor, så ville helt sikkert den overlade akkumulatoren - hvis der ikke var en regulator på.
Men denneher solcelle er jo faktisk temmelig lille, så sker der formodentligt ikke noget overladning - heller ikke uden regulator.
Det står der også i salgsoplysningerne - den er til vedligeholdsopladning uden regulering.

Hilsen A

To ulykker kommer sjældent alene.
Nu ved jeg ikke om jeg kan regne den rigtigt ud.. men er dit forbrug ikke på 100 mA og er det ikke 0,1 Amp. 12 volt som så er 1,2 watt ??

Hvis det er rigtigt så bruger du op til 28 watt i døgnet men du får maks 5 watt ind igen??

Så du forlænger levetiden med ca. 1 dag for hver 5. dag.. så kunne du ikke starte efter 10 dage, så er det nu 12 dage??

Måske en der er bedre til at omregne mA til watt kan komme med en kommentar.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Regnestykket er ikke i watt men i Watt-timer = W*h. Dimsen briger 50-100 mA.
OBS-jeg er ikke 100% sikker på at jeg beregner det rigtigt!!!!!!!

Forbrug = 0,1 A * 12 V = 1,2 W
Forbrug i et døgn = 1,2W * 24 h = 28,8 Wh (Wh er samlet energiforbrug i eet døgn)

Solcellen giver på en dag udenfor højsommer m. 3 timer sol CIRKA 5W*3h = 15 Wh.(på et døgn)
Virkningsgraden er 50% når den ligger vandret i de 3 soltimer, men den giver også noget de andre timer, når det er overskyet - så jeg vil gætte på, at det er nogenlunde rigtigt.

Altså giver solcellen ca 50% af hvad der er brug for, og forlæpnger de 7-10 dage til måske 14-18 dage.

Det er så det mit lille forsøg måske kan vise. Eller vise at jeg tager helt fejl.

HVIS der sidder folk med mere øvelse i at regne på disse ting, så kom bare frem - jeg er ikke helt sikker på min beregning.

Hilsen A

To ulykker kommer sjældent alene.
Cellen er monteret direkte uden regulering, fordi den giver maks 0,35 W og mindre endnu, fordi den ligger vandret på ruftag. Så den overlader ikke foreløbig.


Det er den sætning der forvirre mig.. fordi nu skriver du den lader 5 Wh ..

Du skal jo helst op så den giver lidt i overskud, men okay.. det betyder meget at du mindst fordobler tiden.

Men hvis du køber en ctek lader vil du kunne lade døgnet rundt uden at ødelægge dine batterier... og er man lidt på vagt så kan man finde en ctek på tilbud.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej undskyld jeg kom til at vrøvle med tallene ---- so sorry

Altså denne solcelle er annonceret som en "Solcelle batterilader" til blyakkumulator - 13,5 V - 5 W
Den har altså en maks effekt på 5 W - dvs solskin og vinkelret på solstrålerne.
Den kan levere maks ladestrøm 0,35 Ampere / 350 mAmpere

(på en gråvejrsdag forleden målte jeg ca 20 mAmpere, så den giver også lidt når det ER overskyet)

Du har ganske ret i, at jeg også kunne købe en CTEK lader som måske er det ideelle til blyakkumulatoren - men så skal jeg rode med landstrøms-ledningen hver gang. Jeg synes det kunne være rart at slippe for alt det ledning op på broen.

Men det hele er et forsøg - og lidt for sjov - og jeg håber at jeg bliver klogere - og jeg tager gerne mod alle mulige gode råd.

Hilsen A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Annonce
hej jeg fik en solceller lader til bil og båd den hade jeg sat til et batteri og en vinmølle til at få luft cikalson i båden men den brænte af og det gjore nr to osså men nr tre funger prefekt da jeg satte nr to bateri der var forbundet paralelt så den lade på nr 1 og derefter til nr2 som møllen var tilsluttet så jeg regner med at møllene var brent sammen på grund af at den fik for lidt og anden gang for meget strøm eller er der andre der har en forklaring på de to første brente sammen og ikke det trede der stadig funger perfekt det var de samme slags
hilsen renek

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Ved brug af en vindmølle skal der være et laderelæ imellem, netop så der ikke ledes strøm op i møllen eller for den sags skyld i solcellen, det er muligt at der på de små solceller sidder et sådant relæ indbygget, men for at være på den sikre side, er det bedst med et relæ imellem.

Jeg har monteret en Harald Nyborg solpanel magen til dit. Jeg bruger kun strøm til radio, ekkolod og GPS navigationssystem.

Jeg monterede den på skottet til højre for kahytsnedgangen, ved sæson start... sådan ca. 
Min båd ligger med agterenden ca. mod syd, når den ligger ved broen. Det skrå skot og panelets placering mod syd, har betydet, at det ikke har været nødvendigt at lade på batteriet med landstrøm i år.

Normalt genoplader jeg batteriet med landstrøm, ca. 2-3 gange om året.

Jeg har også monteret panelet direkte, uden regulator, til batteriet. Som du selv skriver, og det gør dem der har forstand på det også , så er det ikke nødvendigt med en regulator, da panelets ydeevne ikke vil kunne overoplade/ødelægge batteriet.

Forbindelsen til batteriet kører over et cigartænder stik i kahytten. Måske vil det være bedre at forbinde ledningerne direkte fra panelet til batteriets poler? Tja, det prøver jeg næste år.

Mit batteri oplades kun på denne måde, ingen ladning fra motoren.
Hvis jeg skulle bruge mere strøm, ville dette panel ikke kunne klare mosten.
Men til mit brug virker det fint.

Bare lige en praktisk beretning fra det virkelige liv....


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Foreløbig konklusion efter afprøvning her i efteråret:

Solcellen kan holde Akkumulatoren opladet til lidt over 12 V - det svinger naturligvis op og ned /nat dag sol regn.
Ofte har den vist 12,3 - 12,4 V når jeg er kommet for at tjekke, efter ca 6-8 dages tid.
Så har jeg nogen gange ladet motor køre 15 min i tomgang mens jeg kigger rundt i havnen - så kommer Akku op på 12,6-12,7 V

Og jeg har ikke rodet med lange land-ledninger - det var jo hovedformålet.

Monteringen er stadig primitiv: Ovenpå ruftaget med gaffatape, lidt skum-underlag + stikket ind i cigarettænderen. OK til en start.
Senere kan den jo blive ordentligt installeret.

Hilsen A

To ulykker kommer sjældent alene.
Hvis du kikker lidt på Flipper forum er der en del indlæg der beskriver hvad de bruger der:

http://pm.forum24.se/

Troels
Der er yderligere 32 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også