Udendørs kabelføring

Jeg har en lille landejendom med en tilhørende bøgelund. Fruen har fundet ud af, at hun vil have en pavillion inde i førnævnte lund. Og eftersom hun også vil have ført el til et par lamper, er mit spørgsmål; Hvordan trækker man et kabel 50 meter ind mellem en flok bøgestræer?

At grave kablet ned kan ikke lade sig gøre pga. trærødder. At lade det ligge løst i skovbunden er heller ikke en mulighed. Men hvad gør man så, hvis reglerne skal overholdes?

Jeg har en lille landejendom med en tilhørende... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vel ikke en midlertidig installation, men en forlængerledning med noget i enden. Så skulle samtlige campingvogne og lystbåde også være ulovlige ?
Skrevet af mellon på 18 aug 2011 20:54
Det er vel ikke en midlertidig installation, men en forlængerledning med noget i enden. Så skulle samtlige campingvogne og lystbåde også være ulovlige ?

"Syntes godt om"......



I am so full of it.....

Hvad vil du så kalde det, en fast installation? En campingvogn eller en båd er ikke en bygning, og jeg havde forstået, at det var en pavillon, der skulle forsynes. Hvis det ikke er en bygning, hvad vil du så kalde den?

fase
Du har desværre nok ret Fabrin. Men det er et STORT desværre!

Det er en åndssvag umyndiggørende fordummende lovgivning som skævvrider det frie marked.

Kan kun opfordre til civil ulydighed SÅ LÆNGE MAN ER HELT SIKKER på hvad man laver! Det SKAL gøres sikkert og helst bedre end de alt for dyre monopolicerede håndværkere.

Så er det godt vi kan hjælpe hinanden herinde så det gøre ordenligt, og tak for det i øvrigt!


I am so full of it.....

Er der en stikprop i den ene ende og f.eks et tre stik i den anden hvor lamperne bliver sat til er det ikke en fast installation, ledningen kan tages ud af stikket og rulles sammen og lamperne tages med. Også selvom havehuset er 5 etager og i sten.
Annonce
Skrevet af S. fabrin på 18 aug 2011 15:24
Du kigger lige i SR angående angående udførelsen af midlertidige installationer.

50 meter kabel til 12 volt? Ohms lov gælder også her.

Grav en 5x2,5 kv 30 cm ned og afdæk med dækplast.



Du har ret i at Ohms lov gaelder, derfor foreslog jeg at belysningen skulle ske med lysdioder, de bruger ikke saa meget stroem at du faar problemer. Hvis du faar brug for mere lys, saa kan kablet bruges til at lade en akkumulator i "lys"thuset hele dagen, med den backup saa kan du traekke nok stroem til saa mange lysdioder at du har lys nok til at oplyse folk om at du fik en lys ide med lysdioder, hvis du skulle faa lyst til det.

Jeg ved ikke hvor graensen gaar med hensyn til hvor hoej spaending du maa lege med uden godkendelse, du kan muligvis ogsaa foere 24 V til lysthuset, saa far du den dobbelte effekt, med den samme stroem.

Du kan faa driverkredsloeb til lysdioder som er temmeligt ligeglad med spaendingen, en klump elektronik soerger for at lysdioden faaar lige precis saa meget stroem den skal have og det uanset om spaendingen er faldet til 5 V eller den er 24V.
Det betyder at spaendingsfaldet over kablet ikke er saa stort et problem som det ville have vaeret hvis man brugte gloedelamper.

Karsten


Til Jano 59!

Jeg er da ked af at høre at du opfatter mig som værende en monopolicerende håndværker.
Blandt andet skal jeg ifølge mit SKS system udfærdige dokumentation over det udførte arbejde og opbevare denne i 10 år. Men det ser du jo ikke noget til.

Lovgivningen/regelsættet er jo ikke et nationalt regelsæt, men er gældende i mange lande. Så kan du jo for min skyld kalde det fordummende og umyndiggørende. De fleste brande forårsaget af elinstallationer er forårsaget af gør det selv elektrikere.

At du opfordrer til civil ulydighed er jo dit valg. Problemet er jo om du virkelig ved hvad du laver, når du laver installationer.

 


 


fase
Skrevet af mellon på 18 aug 2011 20:54
Det er vel ikke en midlertidig installation, men en forlængerledning med noget i enden. Så skulle samtlige campingvogne og lystbåde også være ulovlige ?
mellon, der er kapitler i SB udelukkende til disse installationer:

- Campingpladser og campingvogne: SBEi A.6 kapitel 708
- Marinaer (aka. lystbåde): SBEi A.6 kapitel 709

Pavillonen her, må vurderes som værende en bygning og installationen skal derfor være fast og håndværksmæssig korrrekt udført. Og flette ledninger rundt oppe i trækronerne er sgu en bondeløsning!
Det kan ødelægge tråden at køre den debat til ende Fabrin. Jeg står ved mine ord.
Har stor respekt for godt håndværk og ikke mindst din viden, men ikke så stor at jeg ikke mener en god LDS ville kunne lave det mindst lige så godt og sikkert. Har ikke dyrket dette fora for en tråd dedikeret til dette emne. Men tager gerne debatten op i en sådan tråd.
Har du et link til den der med de "De fleste brande forårsaget af elinstallationer er forårsaget af gør det selv elektrikere" det kan sagtens være sådan, men hvis det var sådan ville jeg påstå det var fordi de er uoplyste blandt andet fordi de jo ikke skal vide noget om det da de ikke må i.flg. lovgivning (fordummende...) osv...

EOD.

I am so full of it.....

Skrevet af Bims på 18 aug 2011 21:34
mellon, der er kapitler i SB udelukkende til disse installationer:

- Campingpladser og campingvogne: SBEi A.6 kapitel 708
- Marinaer (aka. lystbåde): SBEi A.6 kapitel 709

Pavillonen her, må vurderes som værende en bygning og installationen skal derfor være fast og håndværksmæssig korrrekt udført. Og flette ledninger rundt oppe i trækronerne er sgu en bondeløsning!

Skal vi så ikke bare blive enige om at spørger må i muldvarpen og få sin lokale strømtyv til at lave noget ordenligt og fruevenligt

Hvis pavillonen er planlagt til at blive stående til den går i opløsning af sig selv, er det vel også det mest langtidsholdbare.

Alternativt give den hjul på og kalde den for en campingvogn
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis