Udendørs kabelføring

Jeg har en lille landejendom med en tilhørende bøgelund. Fruen har fundet ud af, at hun vil have en pavillion inde i førnævnte lund. Og eftersom hun også vil have ført el til et par lamper, er mit spørgsmål; Hvordan trækker man et kabel 50 meter ind mellem en flok bøgestræer?

At grave kablet ned kan ikke lade sig gøre pga. trærødder. At lade det ligge løst i skovbunden er heller ikke en mulighed. Men hvad gør man så, hvis reglerne skal overholdes?

Jeg har en lille landejendom med en tilhørende... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
nu ved jeg ikke hvor mange og hvor kraftige lamper du har planer om at skulle drive dernede, men et alternativ kunne evt være at lave belysningen med diodepærer i 12v så bruger de ikke ret meget strøm og så have et autobatteri i en lille beskyttet plasticboks som du så kan koble til når i er dernede og så tage med op og lade op efter behov... det kan godt gøres fint og til en fornuftig pris... evt en lille trækvogn med en plastboks på hvor der så er monteret stik i plasticboksen til lamper og lader...

Hvis computerspil var skadelige ville vi have en hel generation der rendte rundt i mørke rum og spiste små piller mens de lyttede til monoton musik...

Skrevet af S. fabrin på 18 aug 2011 15:24
Du kigger lige i SR angående angående udførelsen af midlertidige installationer.

50 meter kabel til 12 volt? Ohms lov gælder også her.

Grav en 5x2,5 kv 30 cm ned og afdæk med dækplast.


Så længe det er et gummikabel og ikke er en fast installation har jeg svært ved at se at nogen skulle have ondt i røven over udførelsen - ja altså lige på nær en sur trikker.

PS: Graves kablet ned må det vel betragtes som en fast installation og skal vel som sådan så laves af en fagmand.
Skrevet af pilehave på 18 aug 2011 13:43
Så længe der er en stikprop i begge ender, tror jeg ikke sikkerhedsstyrelsen kommer efter dig

Stikprop i begge ender ? - jo, så kommer de efter dig.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 18 aug 2011 18:44
Stikprop i begge ender ? - jo, så kommer de efter dig.

Ja ja... du ved vel hvad jeg mener; han/hun.
Annonce
Jeg synes at kaste kabler og ledninger rundt i træerne er en tarvelig løsning, og desuden bliver fruen ikke glad for det heller. Jeg synes klart, at kablerne bør graves ned i en minimumsdybde på 35cm med hertilhørende dækplade ca. 10 cm over kablet (iht. SBEi A.6 §522.8.2.4).

Med hensyn til spændingsfald så synes jeg, at I skal bruge 5G2,5mm². Dermed er du også forberedt med en stikkontakt eller når fruen vil have en varmelampe, som Reene nævner . Bare husk at fuga/opus stikkontakter fra LK max må for-sikres med 13A!

Håber du finder en løsning
OK. Men det må han vel ikke lave selv.
Skrevet af pilehave på 18 aug 2011 20:24
OK. Men det må han vel ikke lave selv.

Nix, det eneste han selv må lave er at grave renden til kablet og bore hul i muren der hvor det skal ind og hen til hoved tavlen.

At der så er rigtig mange GDS'er der selv laver det hele er en helt anden historie

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Der tager du helt fejl pilehave, jeg er på ingen måde sur. Hvorfor skulle jeg dog være det, det er jo ikke min installation. Det eneste jeg har gjort opmærksom på er regelsættet i SR angående midlertidige installationer.
Den midlertidige installation skal forøvrigt også laves af en fagmand, og tilses hver 3. måned.

 


fase
En anelse uden for emne, men lidt til ære for dette fora´s brugere samt kreatør har jeg bortkastet GDS og erstattet det med LDS ;-)

Det Bonier blad jeg abonnere på burde faktisk også hedde LDS!

I am so full of it.....

Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis