Udendørs kabelføring

Jeg har en lille landejendom med en tilhørende bøgelund. Fruen har fundet ud af, at hun vil have en pavillion inde i førnævnte lund. Og eftersom hun også vil have ført el til et par lamper, er mit spørgsmål; Hvordan trækker man et kabel 50 meter ind mellem en flok bøgestræer?

At grave kablet ned kan ikke lade sig gøre pga. trærødder. At lade det ligge løst i skovbunden er heller ikke en mulighed. Men hvad gør man så, hvis reglerne skal overholdes?

Jeg har en lille landejendom med en tilhørende... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Dette er mit sidste indlæg i denne tråd.

fase
Hvad trådstarters problematik angår tror jeg den korrekte og møg-besværlige løsning vil være at grave kablet ned på behørig vis. Alternativt er løsningen med en forlængerledning i trækronerne fuldt ud gangbar (Stærkstrømsbekendtgørelsen dækker ikke en tilledning til dette formål) om end måske af æstetiske hensyn ikke så heldig, men det er jo en smagssag.

Angående spændingen så har den intet at sige hvad angår autorisationskrav - det eneste man skeler til er om det er en del af den faste bygningsinstallation; om spændingen så er 12V eller 400V er underordnet.

De seneste rapporter fra Sikkerhedsstyrelsen omhandlende elbrande peger på at den hyppigste årsag til brand er fejl på installationen - skarpt forfulgt af udstyr der forsager brand (fejl på udstyr eller forkert anvendelse der efterfølgende forsager brand). Men der er intet der tyder på at fejlene er opstået på grund af LDS-elektrikere.

Når det så er sagt er jeg også stor tilhænger af at tingene bliver udført korrekt - om der så kan hæftes et autorisations-prædikat på den udførende er efter min bedste overbevisning underordnet, MEN når der ved Sikkerhedsstyrelsens gennemgang af NYE installationer er fejl på to ud af tre, udført af fagfolk, med en uddannelse og viden der burde stille dem i stand til at udføre et fornuftigt stykke håndværk, så har jeg svært ved at se hvordan LDS-elektrikeren skulle slippe bedre fra opgaven?
"hvordan LDS-elektrikeren skulle slippe bedre fra opgaven?"

Mon ikke de matcher meget godt op, forudsat det er en dygtig/grundig LDS'r, som af kærlighed til sit hjem og familie gør sit bedste hver gang der laves noget hjemme, personligt laver jeg det meste selv da jeg vil havde det skal være i orden og jeg vil kende til hvert et søm i vores hjem, jeg laver også fejl privat som professionelt. Men når vi taler sikkerhed for min familie (vel nok alt med EL) så er jeg ekstra grundig, læser på nettet, tænker mig godt om, stiller spørgsmål herinde m.m.
Ofte ender det med mere sikkerhed end nødvendigt.

Hvad med www.ELKURSUSFORCIVILULYDIGEBORGERE.dk
Kunne da godt finde på at kaste op til et par kg penge efter et kursus for en LDS som mig.

I am so full of it.....

Skrevet af steinaa på 18 aug 2011 23:07
Angående spændingen så har den intet at sige hvad angår autorisationskrav - det eneste man skeler til er om det er en del af den faste bygningsinstallation; om spændingen så er 12V eller 400V er underordnet.

Er det virkeligt reglerne i Danmark i dag?
Vil det sige at installation af f.eks alarmanlaeg som normalt bruger 12V og de gammeldags telefoner fra foer mobiltelefonen blev opfundet kraever en autoriseret elektriker for installationen????
Med hensyn til faren for brand har det vel mere at goere med hvilken effekt man kan traekke fra installationen.
Hvad med elektriske hegn, der har man jo en hoej spaending (men kun i korte impulser) - er det OK indtil man bruger det inde i sit hus saa ens unger bliver paa deres vaerelse??

Karsten
Jano59: Vi har skam allerede www.ELKURSUSFORCIVILULYDIGEBORGERE.dk... du sidder og kigger på det: www.lav-det-selv.dk

Rent håndværksmæssigt tror jeg du har ret i at en ihærdig LDS'er godt kan matche en fagmand, men der vil stadig mangle baggrundsviden. Tager vi bare eksemplet her med fremføring af et kabel til en pavillion er der nævnt hvorledes kablet skal fremføres samt nedgravningsdybden og der har været et par bud på kablets dimension, men for at installationen skal være korrekt udført mangler der umiddelbart stadig som følger:

Er der valgt kabel der må nedgraves?
Er kablet beskyttet ved opføring fra jord?
Er installationen afsluttet i egnet materiel?
Er der udført isolationstest?
Eventuelt kontrolmåling af overgangsmodstand til jord / kortslutningsniveau?
Er tavlemærkningen korrekt?
Er fejlstrømsafbryderen kontrolleret?

Nogle af punkterne kræver særligt udstyr der naturligvis kan lejes på dagsbasis, men dog kræver en vis træning i at anvende korrekt, så jeg vil stadig være fortaler for at fagmanden udfører installationen.

Men det kan naturligvis læres, så kan du finde en håndfuld åndsfrænder så laver vi naturligvis et kursus til formålet :-)

Ellers så har jeg selv gået med skumle tanker om at oprette et forum til formålet - så i løbet af det næste halve års tid (såfremt jeg selv kan finde tiden til det) kunne www.elråd.dk måske gå hen at blive interessant at besøge.

KarstenCan: Der er autorisationskrav til den faste del af el-installationen hvilket i bund og grund vil sige installationen i huset til og med tilslutningssteder som eksempelvis stikkontakten, lampeudtaget, dåsen m.fl.

Spændingen her er da som oftest 230V/400V, men det er underordnet da autorisationskravet ikke skeler til spændingen. Dvs. er installationen lavet med eksempelvis en strømforsyning i tavlen og et 12V tryk til at tænde eller slukke lyset vil det stadig være omfattet af autorisationskravet.

Alarmanlægget vil typisk blive tilsluttet i en stikkontakt / lampeudtag / nøgleafbryder / dåse og det er derfor ikke omfattet af autorisationskravet.
Skrevet af steinaa på 20 aug 2011 15:33
KarstenCan: Der er autorisationskrav til den faste del af el-installationen hvilket i bund og grund vil sige installationen i huset til og med tilslutningssteder som eksempelvis stikkontakten, lampeudtaget, dåsen m.fl.

Spændingen her er da som oftest 230V/400V, men det er underordnet da autorisationskravet ikke skeler til spændingen. Dvs. er installationen lavet med eksempelvis en strømforsyning i tavlen og et 12V tryk til at tænde eller slukke lyset vil det stadig være omfattet af autorisationskravet.

Alarmanlægget vil typisk blive tilsluttet i en stikkontakt / lampeudtag / nøgleafbryder / dåse og det er derfor ikke omfattet af autorisationskravet.

Lige netop hvad jeg mener, et 12 (24)V kabel som bliver forsynet fra en transformator som er sat i en stikkontakt i huset, en stikkontakt som er installeret af en autoriseret elektriker 
I lysthuset laves belysningen med lysdioder, som bruger saa lidt stroem at spaendingsfaldet i kablet ikke bliver saa stort at projectet fejler.
Det er vel forhaabentligt tilladt at lave saadan en installation for en GDS'er.

Her i Canada har vi da heldigvis stadig noget frihed. Du maa nemlig godt lave dine egne installationer i dit eget hus, men alle installationer skal synes foer de tages i brug, og paa den maade har vi stadig sikkerheden.

Karsten
@steinaa, roger that! Og takker for din altid hjælpsomhed!


@KarstenCan
Her i Canada har vi da heldigvis stadig noget frihed. Du maa nemlig godt lave dine egne installationer i dit eget hus, men alle installationer skal synes foer de tages i brug, og paa den maade har vi stadig sikkerheden


Uhuhuuuuu det vil jeg også havde i Danmark og det skal være nu, desværre er det nok ikke muligt før muren flytter tilbage østpå hvor den hører hjemme. ;-)



I am so full of it.....

Kom lige til at tænke på at Dong nedtog vores gamle luftledninger og "skød" et kabel under jorden vel nok 75cm nede uden at grave.
Det er vel totalt ulovligt, da der jo ikke er en orange/rød plastik ting ovenpå hvor der står STÆRK STRØM eller noget :-)

I am so full of it.....

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis