Nyt tag oven på det gamle b6 eternit (ikke asbest)

Hej gruppe

Vi bliver nødt til at skifte i hvert fald den ene del af vores tage inden efteråret.

Vi var blandt de "heldige" kunder afflsmidth's konkursrytteri med smuldrende eternittage.
Og de "nye" plader vi fik fra dem (vi indgik forlig og fik halvdelen af matrialerne dækket)  kommer heller ikke til at holde. Vi orker ikke at kæmpe med dem igen så nu skifter vi stille og roligt ud i et tempo hvor økonomi og energien/tiden er til det.

Men hvilket tag skal man vælge i dag?

Kravne kunne være:

Let at ligge ovenpå det "gamle" tag af Eternit B6 plader (eller er det b8..)

Skal have en overflade hvor pollen ikke hægter sig fast (vi har MEGET pollen) de sorte eternit plader blev små grønne 1år.

Ikke for store krav til hældning da vi har en side med temelig lille fald.

Helst ikke noget der ser for syntetisk ud.

Har overvejet de sortglaseret tagsten, men de er nok alt for dyre og passer ikke lige til at ligge på det bestående tag.


I am so full of it.....

Hej gruppe Vi bliver nødt til at skifte i hvert... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af hpox på 05 aug 2011 20:49
Æstetisk!!!

Nu gåt du for vidt - ktm.

Med ståltegl på taget???? Det er en umulig tanke.

Alt er dog bedre end Eternit og Ondoline. 

Det var nu også mere det arkitektoniske udtryk i den fine bygning, jeg havde i tankerne.
Jeg er stor modstander af at hive bygninger ned, men holder af at gøre dem mere tålelige at beskue. Når man kører rundt i det ellers så smukke landskab, græmmes jeg undertiden over de mange øjebæer, især bønder har været meget kreative med at "berige" omgivelserne med.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 06 aug 2011 08:03 Alt er dog bedre end Eternit og Ondoline. 
Enig, bedre på ALLE måder
Skrevet af ktm på 06 aug 2011 08:03
Det var nu også mere det arkitektoniske udtryk i den fine bygning, jeg havde i tankerne.
Jeg er stor modstander af at hive bygninger ned, men holder af at gøre dem mere tålelige at beskue. Når man kører rundt i det ellers så smukke landskab, græmmes jeg undertiden over de mange øjebæer, især bønder har været meget kreative med at "berige" omgivelserne med.

Der er for meget pænhed efterhånden, tihvertefald når man cykler rundt på Sjælland, alt står efterhånden snorlige og nypudset, fejet, malet og renset i sprit.
Savner lidt de der klondike steder spredt lidt rundt hvor hyggen var i højsædet.
Det satte ligesom lidt patina på det hele inkl. rusten.

Anyhows, skal lige tilbage til mit spørgsmål Men skriv endelig løs på tråden det er altid lærerrigt at følge med her!

Decra / Lindab plader:
Ser faktisk helt OK ud. Men måske en anelse kunstigt? skal ud og cykle i dag, så turen går nok lidt rundt på Amager for at se på tage.

Stålplader:
Den "rene" stålplader er nok ikke sagen slet ikke hvis de ruster. Men det er med i overvejelserne. Husker kameraet med på turen da jeg syntes at havde set et hus med stålplader som så helt pænt ud.

Tegl:
Tegl havde jeg helt set bort fra da de ikke umiddelbart kan ligges oven på det bestående og det ville være for dyrt. Hvis 150-160 pr. m2 som Koluda skriver passer er det ikke voldsom dyrt.
Men arbejdet bliver noget mere omfattende.

Lidt Data:
Huset er fra 1939, 120m2
Hoved taget har et fald som de fleste normale huse med eternit tag 15gr??
Undtaget en "tilbygning" hvor taget er ca. lige så fladt som en handicap opkørsel.
(fladere end det må være med eternit!)

Skal vist lige kigge på hvordan jeg regner faldet ud på tagene?


I am so full of it.....

Jo jo, lidt klondike kan være rigtig fint og malerisk, men det som mange bønder især, (jeg er selv rundet af bondeslægt!! ) har beriget verden med i deres bygningsmæssige løsninger, virker i min optik ikke specielt hygsom, men snarere et udtryk total ligegyldighed.
Den med store faste vinduer uden sprosser eller noget, i gamle fine stuehuse, samt pandeplader på i steder for stråtaget, er ikke noget der glæder ret mange.

Selv om jeg nu stiller mig ud på øretæverne holdeplads, vil jeg ikke undlade at pege på Decra som en acceptabel løsning. Jeg synes egentlig de ser ret pæne ud og så er de ikke så tilbøjelige til at afsætte dug på undersiden.
Jeg har selv Lindab trapezplader på en lade, med beskeden rejsning, lagt oven på et gammelt tagpaptag.

Panneplader kommer ikke op på en bygning som jeg har noget med at gøre. Dertil har jeg igennem mit snart lange liv, set alt for mange utrolig grimme tage med disse rædsler, helt i stil med Eternit begroet med mos og alger.

Tegl vil altid ligge mig meget på sinde, men da jeg tilbage i midthalvfemserne skulle lægge tag på huset, var det pga de dengang høje priser og min afgrundsdybe fattigdom ikke en option. Det blev så cementtagsten, som har virket udmærket, og bliver holdt pæne vha algebekæmpelse en gang om året til ca. 1000 kr.

Hvis det var min bygning, ville jeg sætte rejsning på "tilbygningen" og så få en masse dejlig plads der oppe. Tænk hvilke rare sager, der kunne opbevares der, til den dag, hvor det ville være godt at have.!

Mht. at der kun findes fine, velfriserede ejendomme på Sjælland, så skal du blot komme en tur her ud på Vestsjælland. Her findes den ene idylliske øjebæ efter den anden i hobetal, som regel glimrende ved sammenstyrtede tagkonstruktioner og omblæste vægge.

Med venlig hilsen
ktm

 

Lige for en god ordens skyld.

Lindab, Decra, ståltagplader. Det er stålplader det hele. De har stort set samme svagheder mht. risiko for rust.
Men det er i lige så høj grad faconnen det handler om.
Dem jeg kalder ståltegl er alt hvad der er banket i facon så de skal ligne noget andet end hvad de er. Altså look-a-like tagsten, bølgeplader, osse Decra. Det kan godt undre at der ikke allerede findes noget der ligner stråtag.

Derimod er jeg til den ægte vare. F.eks. panneplader, diamantprofil og den slags. Den type ligner det den er. Ståltagplader med (i) egen profil. Original endda. .o)


Mine betontagsten ligner......... Betontagsten !

Allerede OT - så er der nogen der kan sige hvad de hvide pletter på taget er for noget - det er hverken fugleklatter eller malepletter. Underligt nok er der flest på det " nyeste " tag, der er 21 år gammelt - det gamle på 34 år har ikke nær så mange.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Hvis man er ude i noget pandeplade agtigt, så har Planja også nogle ret fine profiler: http://www.plannja.com/templates/Page2C____39189.aspx

Skrevet af VH på 06 aug 2011 18:42
Hvis man er ude i noget pandeplade agtigt, så har Planja også nogle ret fine profiler: http://www.plannja.com/templates/Page2C____39189.aspx


Så må man dæl'me håbe det er billigt.... for kønt er det ikke 

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hvad med at skrue en gang tagfiner oven på pladerne og starte gasbrænderen op til lidt tagpap..
Skrevet af EISOE på 06 aug 2011 19:30

Så må man dæl'me håbe det er billigt.... for kønt er det ikke 

Sådan er smag og behag jo så forskelligt..
Ja, jeg syntes da også det er en flot profil på den rette bygning, vi kan kalde det et billigt alternativ til falset zink, og undertegnet syntes faktisk bedre om dette, end et look alike stål tagstens profil...
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også