Nyt tag oven på det gamle b6 eternit (ikke asbest)

Hej gruppe

Vi bliver nødt til at skifte i hvert fald den ene del af vores tage inden efteråret.

Vi var blandt de "heldige" kunder afflsmidth's konkursrytteri med smuldrende eternittage.
Og de "nye" plader vi fik fra dem (vi indgik forlig og fik halvdelen af matrialerne dækket)  kommer heller ikke til at holde. Vi orker ikke at kæmpe med dem igen så nu skifter vi stille og roligt ud i et tempo hvor økonomi og energien/tiden er til det.

Men hvilket tag skal man vælge i dag?

Kravne kunne være:

Let at ligge ovenpå det "gamle" tag af Eternit B6 plader (eller er det b8..)

Skal have en overflade hvor pollen ikke hægter sig fast (vi har MEGET pollen) de sorte eternit plader blev små grønne 1år.

Ikke for store krav til hældning da vi har en side med temelig lille fald.

Helst ikke noget der ser for syntetisk ud.

Har overvejet de sortglaseret tagsten, men de er nok alt for dyre og passer ikke lige til at ligge på det bestående tag.


I am so full of it.....

Hej gruppe Vi bliver nødt til at skifte i hvert... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Koludabyg på 06 aug 2011 20:18
Ja, jeg syntes da også det er en flot profil på den rette bygning, vi kan kalde det et billigt alternativ til falset zink, og undertegnet syntes faktisk bedre om dette, end et look alike stål tagstens profil...

Ja, hellere det her, end en hovedbygning med rigtige tegl og en tilbygning/lade/stald/skur what ever, med ståltag med teglprofil. Jeg har ellers ikke noget imod ståltag (bare vi ikke er ude i metrotile eller decra), men det ser forkert ud når det kun er tilbygningen, som har stål med teglprofil. Som om man ikke gad lægge flere tegl, og så fik det lige en plade på. 

Jeg kører forbi et nyere hus ret ofte, super lækkert med sorte tegl, virkelig gennemført, og så har man valgt at lægge et stålteg med tagstensprofil på et skur, som står i indkørslen. Det ser bare helt forkert ud! Så måtte man hellere vælge noget der slet ikke ligner, fx den Pannja Trend eller Tagpap. 




Skrevet af hpox på 06 aug 2011 12:30

Derimod er jeg til den ægte vare. F.eks. panneplader, diamantprofil og den slags. Den type ligner det den er. Ståltagplader med (i) egen profil. Original endda. .o)

Er helt i samme tråd. Et gammelt maskinehus, der aldrig har set tegltag, tager sig fint ud med panneplader. Eller eternit. 


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af Jano59 på 06 aug 2011 10:49

Tegl:
Tegl havde jeg helt set bort fra da de ikke umiddelbart kan ligges oven på det bestående og det ville være for dyrt. Hvis 150-160 pr. m2 som Koluda skriver passer er det ikke voldsom dyrt.
Men arbejdet bliver noget mere omfattende.
Og det gør det, lige præcis på det område, har jeg normalt ret...

Ja, mere arbejde.... men se på hvad du så får, et tegltag som holder sig flot hele levetiden igennem, og sikkert også dobbelt så lang levetid, et solidt tag som ikke giver kondens, et tag som ikke falmer henover årene, et tag som ikke knager og laver mislyde ved temperatur skift, og ikke mindst en højere værdi ved evt. gensalg....

Jeg ville ikke selv være i tvivl om at det er det ekstra arbejde værd.
@EISOE

Nu kan jeg dårlig nok se klatterne, men hvis det ikke er mågeklatter så er det nok cementpest.

En svampe- eller mosart der ses på mange andre betonoverflader, flisebelægninger, bølgeeternitplader osv.
Ja, den skal have en tur med algerens, så skal det nok forsvinde over de næste par måneder.
Annonce
Tak for det - jeg havde tænkt på " Betonpest " og troede egentlig ikke der var en løsning på det....

Men nu bestiller jeg en algebehandling af taget - det ville jeg alligevel have gjort - så må vi se om pletterne forsvinder med tiden, men jeg har mine tvivl.

Inden jeg lavede træterasse havde jeg røde munkesten - og de var kraftigt angrebet af det skidt, jeg synes jeg prøvede alt uden held - også algefjerner.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det skulle tage alle former for mos og alger, så jeg ville helt klart give det et forsøg, og da det koster ca. 1000,- alt efter tagets størrelse, er det jo værd at ofre, hvis ellers det holder taget rent for mos og alger.
Ja, det koster kr. 750,- for et hus som mit med 155 m2 grundplan - jeg har lige bestilt, så gider jeg ikke selv bøvle med det .

Og så kan man endda få skattefradrag for sådan noget nu.......

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Som en bemærkning til dem med Sort Eternit tag så har jeg haft god succes med at spraye taget med udendørs Rodalon og bare lade det sidde. Steder som har fået en gang spray er synligt pænere.

I am so full of it.....

Selv om det nok er lidt besværligt på tagsten, så kan cementpest nemt fjernes mekanisk. Med et skrabejern.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også