Ventileret fuglegitter eller ej?

Jeg er ved at 'varme op' til at skifte eternittaget til tegl el. beton. Jeg er ved at undersøge om konstruktionen uden videre kan bære et tungere tag, men Ravensberger letvægtstegl er dog med i overvejelsen. Det er nu ikke dette tråden handler om, men om hvorvidt der ligefrem er krav om ventileret fuglegitter under nederste række sten, når undertaget er diff. åbent?

Spørgsmålet har rod i at jeg finder at afstanden mellem nederste stens underkant og tagrenden bliver lige stor nok til min smag, fordi det ventilerede gitter hæver stenen 3-4 cm.

Tagets udhæng er brædder med ca. 5mm afstand, og et stentag har 'hul' under hver bølge, så jeg kan ikke forstå hvis der skulle mangle ventilation hverken over el. under undertaget, såfremt alm. fuglegitter (i bånd) bruges?
Til René Koluda: Glæder mig virkelig over din ødsel af viden og erfaringer her og andre steder - håber du også har en kommentar til ovenstående, takker . Der dukker nok flere spsm. op undervejs .

Jeg er ved at 'varme op' til at skifte... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, den forsvandt mere eller mindre, da vi påforede spærene, for at opnå højde nok til den efterisolering med 145 mm isolering.

Nej, det er Haloten en tjæreholdig undertag, som ikke er diffusionsåbent, det er det huntonit ellers har anbefale i deres tidligere vejledninger, og selv brugt i deres billedserier, et utroligt holdbart undertag.

Ja, det er endnu engang her hvor undertegnet er lidt anderledes, og gør det på min måde....

Graten bliver lavet med lægter som skæres til i passende højde, dvs. rygningen skal hænge 5-10 mm over tagstenen, så man er sikker på at få en ret flugt på rygningen og valmen, disse skrues så fast i underliggende lægter eller spær, og i kip benytter jeg både skruer og kraftigt patentbånd, alt efter hvordan placeringen er i forhold til hvordan lægter og tagsten ligger i forhold til kippen, men vi benytter da også kiplægte beslag engang imellem, selvom jeg altid brokker mig over prisen på dem...

Men ja, man kan godt sige jeg har min måde at lave tingene på, og det er efterhånden på rutine efter så mange tegltage, så det er ikke altid det er 100% efter leverandørens vejledninger, men som jeg syntes tingene skal laves, det er også derfor mange kan genkende mit arbejde, når de kører forbi en byggeplads, eller ser billeder på nettet af mit arbejde, nemlig at jeg er meget fast med hvordan tingene skal laves, vi kan kalde det et kendetegn...
Mange tak, der er mangt og meget jeg nu skal have prøvet af på min lille tagmodel i carporten.

Det sidste jeg vist glemte ift. dine billeder og fremgangsmåde er, at det ikke ser ud til du monterer udluftning i undertaget mellem spærene tæt ved kip og grater, som Huntonit foreskriver. Og hvis/når du anvender en ikke-diff.åben dug på grater og kip, så få du jo ikke ventileret loftet.
Der står desuden tydeligt i deres vejledning at Huntonit er beregnet til ventilerede undertage, og med mindst 70 mm mellem undertag og isolering. På flere af dine tage ser man at du lægger Huntonitten umiddelbart på isoleringen - det lille hus i Farum til eksempel. Øhh..
Så må du vist lige læse den vejledning igen, og fortælle mig hvor det står tydeligt...

Huntonit læggevejledning

Læs hvad der står på forsiden, så behøver du faktisk ikke gå længere.

Og se hvordan de laver tagfod og langs tagkviste osv.. på samme side, det er med haloten...

Så nej, der står ikke tydeligt i deres vejledning det kun kan anvendes med 70mm luft under undertaget, og kun som ventileret løsning.

Der står derimod....

Uventileret undertag

Huntonit Undertag kan også anvendes som uventileret undertag. TRÆ 54 anbefaler her en Z-værdi på mindre end 3 GPa m2 s/kg.

Dette krav klarer Huntonit Undertag med en Z-værdi på 1,4 GPa m2 s/kg. Kravene til dampspærre er de samme som for ventileret undertag.

Er der tvivl om dampspærrens egenskaber, bør den ventilerede undertagsløsning anvendes.

Af hensyn til evt. tykkelsestolerancer i isoleringslaget samt den naturlige nedbøj ning af undertaget, bør der teoretisk være 20 mm luft mellem isolering og undertag.
Det står i afsnittet umiddelbart før det du citerer, og det står da tilmed tydeligt ;-). Jeg har ikke læst videre, og det med Z-værdi har jeg som lægmand ikke en dyt forstand på ;-). Never mind, men udluftning af et loft kan jeg måske godt se kan være et problem, hvis du lukker helt af uden de foreskrevne ventilationsstudse mellem spærene (side 6).

Jeg skriver til dig på mailen vedr. en prissnak på V.Meyer produkter, der ikke er relvant her i forummet.
Det gør jeg såmænd heller ikke, selvom det ikke er et problem at benytte Huntonit som diffusionåben løsning, så er deres nye vejledning mere eller mindre kun skrevet til en ventileret løsning, underligt nok.

Du mailer bare...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis