Ventileret fuglegitter eller ej?

Jeg er ved at 'varme op' til at skifte eternittaget til tegl el. beton. Jeg er ved at undersøge om konstruktionen uden videre kan bære et tungere tag, men Ravensberger letvægtstegl er dog med i overvejelsen. Det er nu ikke dette tråden handler om, men om hvorvidt der ligefrem er krav om ventileret fuglegitter under nederste række sten, når undertaget er diff. åbent?

Spørgsmålet har rod i at jeg finder at afstanden mellem nederste stens underkant og tagrenden bliver lige stor nok til min smag, fordi det ventilerede gitter hæver stenen 3-4 cm.

Tagets udhæng er brædder med ca. 5mm afstand, og et stentag har 'hul' under hver bølge, så jeg kan ikke forstå hvis der skulle mangle ventilation hverken over el. under undertaget, såfremt alm. fuglegitter (i bånd) bruges?
Til René Koluda: Glæder mig virkelig over din ødsel af viden og erfaringer her og andre steder - håber du også har en kommentar til ovenstående, takker . Der dukker nok flere spsm. op undervejs .

Jeg er ved at 'varme op' til at skifte... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det placeres altså ikke midt inde på tagstenen, det ved jeg ikke hvor du har fået fra, det placeres som du bla. kan se på den vejledning jeg tidligere linkede til, nemlig hvor tagsten producenten foreskriver bagved den sidste fals på undersiden af tagstenen.

Som jeg har skrevet tidligere, så anser jeg det ikke som et generelt problem, men du kigger på en vejledning fra en producent af bla. undertag, om hvordan tagstenen skal placeres i forhold til ventilation, og det kan kun den gældende tagsten producent udfra profil og størrelse informere om, så kan kun et telefonopkald til den rette producent, men den gældende tagsten informere dig om, og ikke en leverandør at hverken undertag eller fuglegitter for den sags skyld, som der faktisk som sådan ikke er krav til ved alle tagbelægninger, hvor der også benyttes undertag.
Også tager vi lige lidt praktik frem for teori.

Billederne har jeg taget i dag ved en tagrenovering i Greve, hvor vi bruger Brandenburger HF14 tegl, nu det er den tagsten der sikkert er aktuel i dette tilfælde.

Som det ses på de første billeder, så er fuglegitteret placeret præcist så langt ude, at tagsten ikke "hænger" på selve gitteret.

På de sidste billeder er der taget billeder, der viser hvor selve ventilationen af taget sker, det er dog svært at taget billeder af som sådan, og glemte at tage et billede af profilet af tagstenen, den er jo ca. 2 cm bredere i fronten, end den er i godset længer oppe, hvor selve fuglegitteret er placeret, så ved grov måling på tagstenen, skulle der være 68mm fra tagfod op til underkant tagsten, hvilket også passer meget godt ud fra de mål man kan se taget fra siden af, HF14 er jo en tynd ler tagsten, derfor vægten, og er faktisk kun ca. 6mm tyk i godset.

Hvis vi tager udgangs punkt i de mål, også glemmer at det er en rund bue, så har et større areal end en trekant, og at jeg måler på den kant der er ca. 2 cm brede end selve teglet bagved kanten, så kan vi tage udregningen sådan her.

16 x 6.8 cm / 2 = 54,4

Teglet har dækmålet 21 cm
Dvs. der går 4,75 tegl til pr. m

Så får vi i alt 54.4 x 4.75 = 258,4 cm pr løbende meter tegl.

Virkelig gode billeder der fint illustrerer din måde at placere gitteret på. Når jeg i et tidligere indlæg bruger formuleringen at 'placere gitteret inde midt under stenen', så er det self. et billedsprog - men det er også let at regne ud, at jo mindre vinklen ml. tagfod og tag er, desto mere passer mit billedsprog med virkeligheden.

Jeg kan dog ikke indse hvorfor du ikke bare anvender alm. fuglegitter i dette og de tilfælde, hvor der ikke er rendejern? De 1,5 mm evt. vand har at passere med et alm. og billigere fuglegitter, er da intet problem.

Den viste sten HF14 er tydeligvis så åben, at kravet om 200 cm2 ventilation umiddelbart opnås. Det gør de ikke med flade sten, hvilket jeg tidligere har beregnet. Her tror jeg så stadig på at det er hensigten med det ventilrede gitter, at stenen skal ride på gitteret - jeg mener at følgende tekst fra 'Tag 36' side 13 understøtter denne hensigt:

"For alle tagstenstyper skal der være ventilationsåbnng ved både tagfod, kip, skotrender og grater svarende til en mindst 200 cm2 fri, gennemgående spalte pr. lbm. ..."
Jeg ville have copy/pasten et klip fra bogen her, men kan sg.. ikke helt finde ud af 'teknikken' i det her forum :-(

Nu du er så hamrende god med et kamera, har jeg stadig det fromme ønske at høre/se hvordan en grat og kip laves med huntonit og alle lægter monterede, men før taget lægges. Til praktisk illustration af tætning ved grat og kip, samt hvad du gør mht. ventilation.

Tilbage ved dine gode billeder ovenfor, hvor man ser du anvender et bane-undertag ved tagfoden. Hvorfor egentlig? Og hvad hedder forøvrigt produktet?

Kan ikke slette dette indlæg...?

Skrevet af lysandk på 11 aug 2011 10:27

Jeg kan dog ikke indse hvorfor du ikke bare anvender alm. fuglegitter i dette og de tilfælde, hvor der ikke er rendejern? De 1,5 mm evt. vand har at passere med et alm. og billigere fuglegitter, er da intet problem.
Der er skam også rendejern, de sidder dog inde under fodblik og undertaget, altså på selv tagfodspladen.

Lægges der alm. fuglegitter på, så ophobes vandet og evt. møg bagved dette, da det jo ligger helt ned til undertaget, og ikke er løftet som den ventilerede fuglegitter, der tillader vandet at passer under fuglegitteret.

Selvfølgelig er det ikke et problem at vandet skal over 1.5mm forhindring, det er dog værre med møget der der finder ind i undertaget, her betyder det faktisk en større ophobning af møg, end de fleste lige forestiller sig.
Skrevet af lysandk på 11 aug 2011 10:27

Den viste sten HF14 er tydeligvis så åben, at kravet om 200 cm2 ventilation umiddelbart opnås. Det gør de ikke med flade sten, hvilket jeg tidligere har beregnet. Her tror jeg så stadig på at det er hensigten med det ventilrede gitter, at stenen skal ride på gitteret - jeg mener at følgende tekst fra 'Tag 36' side 13 understøtter denne hensigt:

"For alle tagstenstyper skal der være ventilationsåbnng ved både tagfod, kip, skotrender og grater svarende til en mindst 200 cm2 fri, gennemgående spalte pr. lbm. ..."
Jeg ville have copy/pasten et klip fra bogen her, men kan sg.. ikke helt finde ud af 'teknikken' i det her forum :-(

Det er korrekt, som jeg skrev forventer jeg kun det er et problem med de flade tagsten, hvilket bla. også står i flere lægge vejledninger, bla. fra Brandenburger og Creaton, så kan det give et problem med de fladere tagsten, men ville da bare pointere at det ikke er et problem med de dybere falstagsten.

Copy/paste funtkionen virker kun hvis du indsætter telsten i HTML funktion, ved at skifte til denne nede i venstre hjørne af editor feltet, dog skal teksten så lige rettes til efterfølgende, da linietab osv.. forsvinder når det bliver indsat som HTML.

Skrevet af lysandk på 11 aug 2011 10:27

Nu du er så hamrende god med et kamera, har jeg stadig det fromme ønske at høre/se hvordan en grat og kip laves med huntonit og alle lægter monterede, men før taget lægges. Til praktisk illustration af tætning ved grat og kip, samt hvad du gør mht. ventilation.
Så god er jeg heller ikke, men har et okay kamera...

Jeg er sikkert på at jeg har flere billeder liggende af dette, kigger lige på det i aften.

Skrevet af lysandk på 11 aug 2011 10:27

Tilbage ved dine gode billeder ovenfor, hvor man ser du anvender et bane-undertag ved tagfoden. Hvorfor egentlig? Og hvad hedder forøvrigt produktet?
For det første er det fordi det er nemmere, så kan man altid montere rendejern, fodblik og tagrender, efter taget er lukket, og lægtet klar til tegl.

Huntonit foreslår selv i deres nye vejledning af dette laves med tagpap, hvor de tidligere brugte Haloten til formålet, jeg benytter dog en alm. banevare undertag til opgaven nu, har bla. brugt Haloten til dette i mange år, men de færreste har det på lager længere, så for at prøve andet af, købte jeg nogle ruller af det bedste wurth havde af banevare, det virker okay og er utroligt stærkt, men om det er lige så holdbart som den tjæreholdige Haloten vil tiden vise.

Kører man huntonitten helt ned til tagfoden, får man nogle lodrette samlinger i tagfoden, som jeg helst ville undgå, men man kan sagtens lave det, vi lavede det bla. på en nyt tegltag i Karise, hvor kunden som var en tømrer fra sorø ønskede denne løsning, i kippen brugte vi så nogle undertag fra phønix, som jeg var ret imponere over, det var godt nok sollidt næsten lidt så kraftigt som alm. underpap, det var første gang han bestilte det, for at prøve det af, og udover det var tungt og stift at arbejde med, virkede det ret solidt, men er ikke lagervare hvor jeg selv handler, så har ikke arbejdet med det siden.

Annonce

Nå det med konsoljernene havde jeg fået ind via dit link til Greve-projektet og derfra link til opsætning af nye zink-tagrender , der ser man render der opsættes med konsoljern.

Har lige hentet et Rheinzink-jern fordi jeg vil finde ud af hvor tæt på renden jeg kan bukke jernet. Vist ret tæt, men bukker så i første omgang metalflippen med, der efterflg. skal bukkes over rendekanten. Det kan den nu nok holde til.
Er det en 'mini-flammekaster' du lodder med?

Vedr. Forum og billeder: Det var ikke en redigerbar tekst jeg forsøgte at copy/paste, men et skærmklip, og der kommer intet. Hvordan du sætter billeder ind, kan jeg heller ikke se mig ud af. Der er ingen hjælp at hente på sitet, så jeg har postet en besked via Kontakt om den manglende info om indsætning af billeder.


 


 

Nej, det du ser på billedet er med almindelig rendejern, som er bukket og monteret på tagfoden inden under undertaget og fodblikket.

Du kan bukke dem så renden sidder helt oppe under fodblikket, og ja, det betyder at bagfjederen også bukkes, og bukkes så fremover bagefter.

Jeg lodder med en loddebrænder, som du bla. kan se på nedenstående link.

Opsætning af zinktagrender


Den er den der står til højre ved siden af loddevandet i den gule bøtte.

Det er heller ikke sådan lige muligt at indsætte billeder på forummet sjovt nok, det kræver nogle html koder, da der ikke er nogen indsæt billede funktion her på forummet, men det er muligt at vedhæfte filer under editor vinduet, som evt. kan bruges i stedet for.

Et punkt admin bør kigge på efter min menig, det er jo ikke meningen at folk skal smide det i et album herinde, for så at linke til det, da vil jo betyde utroligt mange "ubrugelige" album til sidst.
Kan godt se du linker til billeder på eget domæne - det er jeg enig i er en svaghed i dette forum, ikke mindst da vi 'hjemmesnedkere' har stor nytte af billeder. Også noget besværligt.

Er det Würth Quadro det sorte undertag? Kan godt lide det ikke er så 'stoffet' i overfladen, hvor skidt nemt kan hænge i.
Hvor stammer fuglegitteret på billederne fra? Det er ikke Tacodans, dem vi ser har noget længere mellem 'fødderne'.

Ved nærmere granskning af dine billeder ovenfor aner jeg, at det er et valmet tag :-). Det er mit næste emne at 'udforske', som jeg også har udtrykt ovenfor. Såehh.. frem med kameraet :-).
Jep, bliver nødt til at linke ind til billeder på eget webhotel, det er nemmere sådan, frem for at skulle uploade til galleri, også linke den vej.

Ja, det er faktisk et stort minus, man ikke kan smide billeder ind i indlægget herinde, men bliver nødt til at klare det den besværlige vej, for afholder mange fra at smide billeder op i trådene.

Jep, det er Wurth Quadro det du ser på billederne.

Mener det er fuglegitter fra profile, men er ikke helt sikker, der er så  mange producenter efterhånden.

Ja, det er et valmet tag, jeg er faktisk bare byggerådgiver på projektet, har leveret stillads og samtlige materialer, og hjælper med nogle af de sværere ting, og opsætter Rheinzink tagrenderne, ellers er det 100% selvbyg med lidt rådgivning fra undertegnet, og det har de klaret rimeligt godt, selvom det har taget dem en hel del længere tid end de havde forventet, jeg benyttede bare muligheden for at tage billeder at tagfoden og placeringen af fuglegitteret da jeg var dernede, ellers har jeg ikke billeder af projektet, da det ikke er arbejde vi udfører, og derfor ikke en reference til hjemmesiden.

Jeg har dog nogle billeder her af et afvalmet tag, der er dog ikke så mange billeder, da vi lavede taget på 4 dage, så nåede ikke rigtigt så meget andet, end at arbejde mens vi var der...

Tagrenovering af valmet tag i rødovre

Eller et her med valm også, det er dog med Haloten undertag.

Tagrenovering af tegltag i Farum

Og 2 med halvvalm, det er jo samme princip, ved ikke om du bedre kan lurer et par detaljer her.

Tagrenovering af tegltag i Gørlev

Tagrenovering af tegltag i Ringsted
Virkelig interessante billedserier og også lidt sjove! Skorstenen på det lille hus i Farum blev nærmest 'slugt' af taget :-).

Den grå dug du lægger over graten, er det alm diff.åbent undertagsdug? Det er jo så her Huntonit vejleder om noget selvklæbende et el. andet.
Kan se du lægger og skærer stenene ind til graten flere steder FØR du monterer en gratbjælke. Hvordan fastgør du så efterfølgende gratbjælken? Der er self. noget mellemarbejde man ikke ser på billederne, eks. hvordan du bestemmer højden på gratbjælken? Prøver dig måske bare frem?

Men man fornemmer den enorme rutine det har givet at lægge et antal tage, og dermed også at praktisk effektivt håndværk ikke altid følger leverandørernes vejledninger...
Mange tak for linksene!
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis