Ventileret fuglegitter eller ej?

Jeg er ved at 'varme op' til at skifte eternittaget til tegl el. beton. Jeg er ved at undersøge om konstruktionen uden videre kan bære et tungere tag, men Ravensberger letvægtstegl er dog med i overvejelsen. Det er nu ikke dette tråden handler om, men om hvorvidt der ligefrem er krav om ventileret fuglegitter under nederste række sten, når undertaget er diff. åbent?

Spørgsmålet har rod i at jeg finder at afstanden mellem nederste stens underkant og tagrenden bliver lige stor nok til min smag, fordi det ventilerede gitter hæver stenen 3-4 cm.

Tagets udhæng er brædder med ca. 5mm afstand, og et stentag har 'hul' under hver bølge, så jeg kan ikke forstå hvis der skulle mangle ventilation hverken over el. under undertaget, såfremt alm. fuglegitter (i bånd) bruges?
Til René Koluda: Glæder mig virkelig over din ødsel af viden og erfaringer her og andre steder - håber du også har en kommentar til ovenstående, takker . Der dukker nok flere spsm. op undervejs .

Jeg er ved at 'varme op' til at skifte... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal ikke kigge på en undertags producents vejledning, omkring hvor tagstene skal lægges, men på en vejledning fra en tagsten producent.

Den er godt nok ikke så tydelig som den på tryk, men alligevel kan du se hvor fuglegitteret skal placeres på denne tegning.

http://vmeyer.dk/files/vmfiles/13_c...ochure.pdf

Du kan ikke få tagstenen til at lægge pænt, eller i det mindste i samme plan, hvis de skal ride på dine fuglegitter, og det er heller ikke meningen, tagstenen skal lægge af helt ned på fodblikket, og ikke hænge og dingle oppe i luften på et fuglegitter.
Nej det er ikke ret tydeligt på den linkede tegning. Men hvad så med ventilationskravet på 200 cm2, vi er så langt fra at opfylde?

PS. Kan godt vente til i morgen med svar... - det er da helt utroligt så meget du ofrer af tid her på sitet :-). Fantastisk engagement i faget!
Nej, ikke ved almindelige tagsten, her er rigeligt ventilationer alligevel, det er jo kun en meget lille del at tagstenen der står helt ned til fodblikket.

Kan godt være det er anderledes med den noget fladere Ravensberge Light tagsten, kan vi sikkert få afklaret af Andreas min kontakt hos V.Meyer hvis vi syntes han skal have lidt at lave også...
Du skal jo huske at der ikke lukkes af for den ventileret gitter, bare fordi det trækkes længere op på tagfladen, ventilations arealet her er jo den samme uanset hvor gitteret står, så den er arealet under teglene du er bekymret for, hvis denne står på tagfoden.
Jeg skal ikke være hverken påståelig eller trække dette beskedne emne i langdrag. Jeg ved nu hvad du gør Koluda og hvad du mener - andre kan mene noget andet, og hvorvidt du har den rigtige forståelse af gitterets montering, skal jeg lade være usagt.

Men jeg må altså påpege, at lige meget hvor meget der søges og læses i tilgængelig skriftlig information, peger alt på at en teglsten SKAL hvile/ride på det ventilerede gitter - dette for at sikre de krævede min. 200 cm2/mtr. Det er simpelthen desuden logisk - i mit hoved har det ingen mening at montere et ventileret gitter inde midt under stenen, hvorved det ingen ventilerende funktion har. Du besvarer ikke mit tidligere stillede spørgsmål om hvordan du vil sikre de 200 cm2/mtr. - jeg tvivler på nogen teglsten alene med sin bølge kan skaffe dette areal pr. mtr..
Der kan givet findes mere, men kan henvise til følgende:

http://www.ibf.dk/Files/Billeder/Brochurer/Tagsten/367_021_IBF_mont-vejl_endelig_ver0409.pdf side 8,
http://www.tacodan.dk/Pdf-filer/produktoversigt.pdf side 1,
http://www.godetage.dk/bygger/tagbekleadning/Sider/udforelse.aspx ,
http://www.billigbyg.dk/images/lafarge_divoroll.pdf side 28

Jeg har ikke ringet til nogen leverandører om spørgsmålet, men det kunne måske kaste yderligere lys på hvad der er rigtigt/forkert.
Annonce
Jamen, du kan jo selv se at det du linket til heller ikke er helt enige om hvordan det skal laves, nogle mener at du ikke skal skærer lægtet til i bunden, men benytte den ekstra højde på fuglegitteret til at hæve tagstenen, IBF bruger dog forhøjet tagfod, og trækker fuglegitteret ind hvor jeg mener det hører hjemme, nemlig så langt inde at tagstenen ikke hænger og svæver 3-4cm over tagfoden, og derved også langt over din tagrende.


Om du vil gøre det på den ene eller anden måde, er selvfølgelig op til dig, men prøv at kører en tur, og se hvor mange der har tagstene hængende oppe på fuglegitteret, jeg vil påstå det ikke er mange der har den hængende fuglegitterets højde over tagfoden og tagrenden.
Skrevet af lysandk på 09 aug 2011 16:11
Du besvarer ikke mit tidligere stillede spørgsmål om hvordan du vil sikre de 200 cm2/mtr. - jeg tvivler på nogen teglsten alene med sin bølge kan skaffe dette areal pr. mtr..
Det er ikke noget jeg sætter mig ned og beregner på, men selv tagstenen er er ca. 60mm høj, og har ca. 8-12mm i godstykkelse alt efter hvilken tagsten det er, dette giver helt op til ca. 4.5 cm luft på det højeste punkt, ned til 0mm på den smule den lægger af på, dette skulle være rigeligt ventilation, da der jo er rigeligt bølgehøjde på bagstenen til at kompensere for den manglende luft hvor tagstenen er lavest.

Som sagt tidligere, så fremgår det faktisk tydeligt af detalje tegninger i lægge vejledninger til tagstenen, at tagstenen ikke skal op at ride på selv fuglegitteret, med ca. 3 cm luft ned til fodblikket, og derved også længer ned til tagrenden.

Det er faktisk kun godetage der viser en snit, hvor tagstenen er hævet med fuglegitteret, alle andre viser det ikke som detalje.

Tacodan skriver endda også om deres ventileret fuglegitter, men levere selv denne løsning med færdig tagfod med fuglegitter også, som jo efter deres tekst højere oppe, ikke altid giver tilstrækkeligt ventilation, alt efter tagstenen selvfølgelig.

'Forvirring' på højt plan, det kan vi godt enes om ;-). Der synes ikke at være god overensstemmelse mellem teori og praksis i alle vejledninger.
Jeg kan da godt få nervøse trækninger ved tanken om at en byggekyndig en dag ud i fremtiden vil påpege forkert konstruktion i forb.m. et hussalg, for ikke at tale om forsikringsbøvl i tilfælde af følger af manglende ventilation.

Du har formentlig meget ret i, at hvis man ser sig om på nyere byggerier, så hænger mange sten nede på blikket, fordi man synes det er pænest - det bliver det jo bare ikke mere rigtigt af, konstruktionsmæssigt. Så længe der hersker forvirring og uklarhed, så fortsætter I håndværkere med at gøre som I plejer - meget forståeligt, sådan set.

Jeg mener nu stadig det vil være interessant med et opkald til et par leverandører eller folk længere oppe i systemet, der arbejder med krav og reglementer for at høre, hvad pokker man egentlig mener.

Uanset mange forklaringer er det umuligt for mig at fatte, hvad man skal med et ventileret gitter, hvis det bare placeres inde midt under stenen, som du gør. Det har simpelthen ikke mening.
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis