Mondeo MK2 med for høj CO

Hej.
Nu er den gamle Ford ved at give mig grå hår. Den blev ikke godkendt til syn pga. for høj CO. Den lå på omkring 0,56 både ved alm. tomgang og forhøjet.

Så går jeg så igang med at søge efter fejlen. Alle slanger og samlinger bliver tjekket.  De er ok. EGR ventil bliver tjekket. Finder så frem til at DPFE sensor er defekt og for skiftet den.
Kører nogle dage i bilen og for nu fejl på MAF sensor. Den bliver skiftet og bilen kører igen nogle dage. Nu er CO faldet ganske lidt til 0,53-0,54.

Under hele forløbet køre bilen egentlig godt nok, dog kan det mærkes da MAF er defekt. Nu kører den kun med ganske lidt ujævn motorgang ved kraftig acceleration.

Bilen er nyserviceret med tandrem, vandpumpe, olie og filter osv.

Det skal lige siges at kat´en var helt død for et års tid siden og da fik jeg en ny på.
Indmaden i Kat´en var helt væk og lå og raslede et sted i udstødningen.

Så om det kan være udstødningen der er stoppet lidt til eller hvad det er, det ved jeg ikke.
Har også hørt tændkabler kan være dårlige på sådan en fordbil, men om det kan gøre det alene ved jeg ikke.
PCM modul kan vel også være en mulighed??

Nogle gode idéer???
Hej. Nu er den gamle Ford ved at give mig grå... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
endnu en ting: kør i biltema og køb dieselstart - sprøjt det rundt omkring alle slanger og manifolden i motorrummet. Hvis omdrejningerne stiger, har du en vaccuumlæk..

/cs

Jeg vil tjekke returslangen. Burde knastføleren ikke melde fejl hvis det var den? Eller kan den godt drille alligevel?
Den bruger hverken olie eller vand, kun benzin. Men omkring 13.5 på en liter er vel meget godt for sådan en gammel kasse
Kan man på nogen måde måle om sådan en knastføler er defekt? Der er slet ingen andre jeg før har snakket med, der har nævnt knastføler, så det er da en ny mulighed.

 

Tak for tilbuddet om lån af knastføler, men jeg kan sagtens få fat i de dele jeg skal bruge. Bare jeg ved hvad jeg skal bruge

Tændrørene køber jeg ved Vestsjællandsautodele. Det er platintændrør med 1,3 mm afstand og har ikke gjort andet end skrue dem i. Kan det være det der giver høj CO??

Det med dieselstart er afprøvet efter alle kunstens regler, der er ingen slanger der er utætte.
det er ikke altid den giver en fejl i motorstyringen på sådan en gammel kasse - og den kan virkelig give een grå hår!

jeg vil ikke mene at tændrørene giver for høj CO, men nu hvor du alligevel skulle have dem ud for at kontrollere om de forbrænder pænt, kunne du justere dem ind til 1,0mm..
Se dette ark så du har noget at sammenligne med.. http://justboring.com/images/spark%20plugs.jpg

/cs

lamdatal 1,01 mener jeg det var.
Sidst jeg havde tændrørene ude så de fine ud alle 4.
Men den knastføler lyder interessant. Måske den det er galt med
hmm.. gad vide om det kunne være EGR ventilen der er defekt. Måske skal den renses, udskiftes eller bare deaktiveres ved at blænde røret af der går fra KAT'en og rundt om motoren til EGR ventilen..

/cs

EGR ventil er tjekket og den virker
så prøv lige knastføleren og evt en kompressionstest

Hvis den ikke brænder olie og du har kontrolleret både kat og lambdasonde, skulle det være mærkeligt om det er andet end det..

og husk at give den en god brænder på motorvejen inden den skal synes..

/cs

Jeg prøver det. Den bliver altid kørt godt varm, så det er i hvert fald ikke problemet.
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis