Mondeo MK2 med for høj CO

Hej.
Nu er den gamle Ford ved at give mig grå hår. Den blev ikke godkendt til syn pga. for høj CO. Den lå på omkring 0,56 både ved alm. tomgang og forhøjet.

Så går jeg så igang med at søge efter fejlen. Alle slanger og samlinger bliver tjekket.  De er ok. EGR ventil bliver tjekket. Finder så frem til at DPFE sensor er defekt og for skiftet den.
Kører nogle dage i bilen og for nu fejl på MAF sensor. Den bliver skiftet og bilen kører igen nogle dage. Nu er CO faldet ganske lidt til 0,53-0,54.

Under hele forløbet køre bilen egentlig godt nok, dog kan det mærkes da MAF er defekt. Nu kører den kun med ganske lidt ujævn motorgang ved kraftig acceleration.

Bilen er nyserviceret med tandrem, vandpumpe, olie og filter osv.

Det skal lige siges at kat´en var helt død for et års tid siden og da fik jeg en ny på.
Indmaden i Kat´en var helt væk og lå og raslede et sted i udstødningen.

Så om det kan være udstødningen der er stoppet lidt til eller hvad det er, det ved jeg ikke.
Har også hørt tændkabler kan være dårlige på sådan en fordbil, men om det kan gøre det alene ved jeg ikke.
PCM modul kan vel også være en mulighed??

Nogle gode idéer???
Hej. Nu er den gamle Ford ved at give mig grå... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er kun 1 lamdasonde på min. Det er en 97´er. Der er kommet ny lamdasonde i, men det har intet hjulpet. Jeg tror snart ikke på at jeg kan lave den. Alt synes at være prøvet, uden nogen ændring i CO.
Desværre ktm, det er helt nyt. Jeg går også og håber på det bare er en lille ting, men det lader det ikke til.
Nu må jeg prøve at skifte kat´en, selvom den ikke er ret gammel. Den kan muligvis være defekt alligevel. Ellers er der en bunke jern til salg snart....
Ved du om div. følere til ECUen virkelig giver rigtigt signal?
Jeg fik for et par år siden til min 2.0 GLS nogle forkerte tændrør, hvilket i den grad forpestede motorgangen. Prøv evt. at gøre gnistgabet mindre, eller sikre dig at det er de absolut rigtige.
Det er jo heller ikke den store kunst at måle kablernes modstand ud.
Jeg kan ikke lide at skifte dyre sager ud på må og få!

Skifter du alligevel din kat ud, og det viser sig, at den alligevel ikke var defekt, kunne jeg sagtens være liebhaver til en sådan, da jeg har mistet mit varmeskjold i frossen sne

Med venlig hilsen
ktm

 

jeg har købt en brugt, men ikke så gammel kat, så nu må vi se.
Der er ingen fejl at udlæse, på ECU´en, så det må være en mekanisk fejl et sted, eller??
hmm, har lige netop fået fejlen P0171, hvilket jo er MAF sensor. Den er dog udskiftet med en brugt, men den kan jo også være defekt. Det kan åbenbart også have sammenhæng med benzinfilteret og benzintrykket. Efter hvad jeg kan læse her http://www.obd-codes.com/p0171.

Skulle et benzinfilter virkelig kunne gøre at CO bliver for høj??
Tændrør er de rigtige, men kablerne ved jeg ikke om fejler noget
det er ikke filteret, men det kunne være returslangen der er tilstoppet..

eller:
det kunne være at knastføleren er halvdefekt. Den sidder i indsugningssiden(bagsiden) tæt på gearkassen og er koblet på samme kabel som ledningsnettet til strømfordeleren.

Sådan en har jeg også du kunne låne hvis du kom forbi fyn en dag - eller sender din adresse og lover at sende den tilbage, hvis ikke det er den.. :-)

- Faktisk har jeg en komplet motor i dele ifb m. motorskift i en mondeo jeg har holdende..

bruger den olie?

/cs

har du i øvrigt tjekket tændrørene om de brænder optimalt?

Husk at elektrodeafstanden er revideret til 1 mm fra 1,3..

/cs

Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis