Mondeo MK2 med for høj CO

Hej.
Nu er den gamle Ford ved at give mig grå hår. Den blev ikke godkendt til syn pga. for høj CO. Den lå på omkring 0,56 både ved alm. tomgang og forhøjet.

Så går jeg så igang med at søge efter fejlen. Alle slanger og samlinger bliver tjekket.  De er ok. EGR ventil bliver tjekket. Finder så frem til at DPFE sensor er defekt og for skiftet den.
Kører nogle dage i bilen og for nu fejl på MAF sensor. Den bliver skiftet og bilen kører igen nogle dage. Nu er CO faldet ganske lidt til 0,53-0,54.

Under hele forløbet køre bilen egentlig godt nok, dog kan det mærkes da MAF er defekt. Nu kører den kun med ganske lidt ujævn motorgang ved kraftig acceleration.

Bilen er nyserviceret med tandrem, vandpumpe, olie og filter osv.

Det skal lige siges at kat´en var helt død for et års tid siden og da fik jeg en ny på.
Indmaden i Kat´en var helt væk og lå og raslede et sted i udstødningen.

Så om det kan være udstødningen der er stoppet lidt til eller hvad det er, det ved jeg ikke.
Har også hørt tændkabler kan være dårlige på sådan en fordbil, men om det kan gøre det alene ved jeg ikke.
PCM modul kan vel også være en mulighed??

Nogle gode idéer???
Hej. Nu er den gamle Ford ved at give mig grå... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er der ny kat på og alt ar tjekket og der er ingen fejl. CO ligger stadig på 0.6. Så nu kan der vidst ikke gøres mere ved den kasse.
Nu er der ny kat på og alt ar tjekket og der er ingen fejl. CO ligger stadig på 0.6. Så nu kan der vidst ikke gøres mere ved den kasse.
Det er svært at sige, uden at have bilen stående for at kunne diagnosticere..

Jeg har selv skilt sådan en fanden der ad - det er ikke svært, men tager lidt tid - og er dyrere end man lige regner med, når man alligevel skal skifte alle sliddele..

Hvis du har testet alt, tror jeg at du har et lille olieforbrug uden at du er klar over det..

/cs

Jeg har et olieforbrug på ca. 1 liter pr. 1000 km på min Mondeo 2.0., og har lige været til syn med den, hvor jeg var meget nysgerrig efter at se, om det udmøntede sig på måleren. Det gjorde det slet ikke, så desværre er det næppe det der er årsagen.
Derimod er jeg ved at tvivle på målerens nøjagtighed. Jeg ville prøve med en anden.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Ja det er kan jo hurtigt blive dyrt, når fejlen ikke umiddelbart kan findes. Bilen bruger IKKE olie. En halv liter på 15000km, det er vidst i den rimelige ende af skalaen....
Målerens nøjagtighed kan selvfølgelig også spille ind, men det værksted jeg har brugt har to afdelinger og to målere. De viser det samme. Så det kan være svært at argumentere for det....

Er der ikke noget med, at hvis der er en lille utæthed i udstødningssystemet, at det kan give en forhøjet CO .

mvh jens

Det er muligt at en utæt udstødning kan gøre det, men den er helt tæt på min bil. Så det kan næppe være det.

Det seneste jeg har bemærket er at bilen køre længere på literen end hidtil.

Har du fået løst problemet, og synet/godkendt bilen?

mvh jens

Nej bilen er gået over tid og skal til helt nyt syn. Kan ikke finde fejlen.

Det seneste jeg er kommet til at tænke på er at jeg for 1½ års tid siden satte andet termostathus på, som jeg købte ved en hugger. I det termostathus sidder der en anden model temperaturføler end den der sad i. Og så vidt jeg har fået oplyst ved FORD, så kører den med en slags føler fra 1993 til 1995 og en anden fra 1995 til 1998 og igen en anden fra 1998 til 1999.
Den tydeligste forskel jeg kan finde er gevindet på føleren. Den som bilen er født med er med 16mm gevind, og den der sidder i nu, fra huggeren, er med 12mm gevind.

Så hvis føleren er forkert og giver forkert signal til styringen, så er det jo ikke så mærkeligt jeg ikke kan finde fejlen.
Men jeg ved ikke om det kan være det, og FORD kunne ikke umiddelbart se om følerne var forskellige foruden gevind størrelsen.
Stikket er det samme...
Men jeg tror jeg vil prøver at få sat den rigtige føler i igen, og se om ikke det løser problemet..
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis