Byggeriet begynder:)

Hej folkens

For efterhånden et stykke tid siden slog kæresten bremsen i og forklarede mig, at hvis jeg ikke havde andre steder end spisebordet til at bygge min cnc-fræser, så kunne jeg godt glemme at godt glemme det projekt. Som de fleste ved, er kvinder jo smukkest når de er glade, så mit cnc-projekt har været lagt på hylden et godt stykke tid nu.

Jeg har dog netop fået et sted til mit byggeri, og er så klar på at komme igang Så dette er det første indlæg i min byggetråd, hvor jeg håber at snakken kommer til at gå flittigt.

Da jeg i sin tid startede projektet, var det bl.a. fordi, jeg var blevet ret imponeret over at se Metalsnedkerens fræser på youtube, hvilket havde givet mig tillid til, at det var muligt selv at bygge en.

Efter at have kigget på dette forum og cnczone.com købte jeg det dyreste kit med motorer og styring fra HobbyCNC:

Kittet er nu samlet, og jeg kan styre det fra min computer

Ja ja kassen er ikke køn, men det virker som det skal, og så har jeg lært til en anden gang, at sådan noget galvaniseret plade er ret bøvlet at bøje over en bordkant
Hej folkens For efterhånden et stykke tid siden... Vis hele indlægget
140 svar
 Følg tråden
Der er 80 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg køre med hele steps...

Prøver en anden version af Mach3
Du skal køre microsteps, prøv 1/8
Din acc er ALT for høj
Og så skal du køre den sidste lockdown version af mach3 (kan ikke huske ver nummer?)

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Tænkte nok at du kørte med hele steps, for din maskine brummede lidt rigeligt ;-)

Jeg kørte med ½ step og det virkede fint. Hvad er din nuværende acc.? Min var vidst 50 eller 100mm/s2.
Det lyder som om i har fat i noget!! Jeg havde sat den til full step, fordi jeg tænkte, at så var jeg nok sikker på at computeren kunne følge med.

Tror i at det vil hjælpe så den ikke miste steps, eller bliver afvigelserne bare mindre, fordi de steps den taber ikke betyder så meget?

Accelerationen er da helt ved siden af så! Har kørt med omkring 400 mm/s2, men prøvede som noget af det sidste at sætte den op til omkring 600. Tidligere havde jeg den meget længere nede, men det var inden jeg fik fjernet strømreduktionsfunktionen. Men man kan selvfølgelig ikke se hvis den mister nogle få steps, når man tuner stepperne.

Takker for hjælpen folkens, og ekstra tak til Børge for at kigge min xml-fil igennem!
Hvis den taber steps imens du tuner så er du normalt ikke i tvivl om det, den skriger jo som en gris :o)

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Annonce
Okay det er da lidt underligt hvis jeg fint kan køre med 600mm/s2 når jeg tuner, men at den skal helt ned på 50-100 når den køre kode....

Glæder mig godt nok til at få det afprøvet, så jeg forhåbentlig efterhånden kan få noget fræst
Skrevet af træstøv på 22 sep 2011 21:09
Okay det er da lidt underligt hvis jeg fint kan køre med 600mm/s2 når jeg tuner, men at den skal helt ned på 50-100 når den køre kode....

Glæder mig godt nok til at få det afprøvet, så jeg forhåbentlig efterhånden kan få noget fræst

Sådan var min maskine bare sat op. Du prøver bare at forøge accelerationen mere og mere, indtil den laver fejl og så kan du jo bare sætte den ned igen med 20% igen eller noget i den stil. Du skal selvfølgelig gøre det mens den kører ilgang :-) 

Her er der så en LOW tech maskine... bygget af LEGO :-)

http://videnskab.dk/teknologi/lego-robot-laver-flot-ansigt-i-3d

Lidt vildt, på trods af den kun kører i blomsterskum!!!!!

MVH Njord

MVH Njord
Skrevet af træstøv på 22 sep 2011 21:09

Vel ikke mere underligt end at det er let at acc sin cykel fra 0-60 Km/t inde i stuen med baghjulet over jorden, og nok en lille smule svære når man kommer ud på landevejen

Når du tuner, acc. du fra "nul til max" én gang...
Når du køre et program så køre den op og ned mange gange, og dermed øger du chancen for at stalle din stepper hvis den er tunet forkert. nogle gange kan man køre flere sek eller minutter uden problemer. Og så pludselig BANG... Derfor tuner du til det virker, og sætter så din acc. og hastighed ned så du har en "sikkerhedszone" så din stepper IKKE når grænsen når den køre et program.

Ulempen ved et openloop stepper system er at dit controller program f.eks Mach3 sender besked til dine steppere at de skal køre en vis afstand, når der så er gået en vis tid sender programmet  en ny besked, UDEN faktisk at vide om dine steppere ren faktisk har kørt det de skulle....
For at dit controller program kan være sikker på at dine steppere gør, og fysisk kan gøre det som de får besked på, kræver at du har tunet dine steppere rigtigt..... 
En alt for høj acc. betyder at Mach3 tror at den kan sende en masse beskeder hurtigt efter hinanden. Det kan din stepper så ikke nå at udføre, derfor ender det med at den staller. Og så har du et ødelagt emne.

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Jubtihuuu og faldera da da, så kører skidtet Jeg har godt nok ikke haft tid til at gennemteste endnu, men jeg kørte den samme g-kode to gange, og den undveg ikke fra cirklen, på trods af at den kørte rundt i den 32 gange

Tusind tak for alt hjælpen her inde fra, -jeg tror sku' jeg havde fået skallede pletter, hvis jeg ikke havde haft jeres hjælp he he.

Efter at jeg havde sat maskinen til 1/8 steps, kunne jeg til med sætte hastigheden op med 25% uden problemer, og stepperne larmer kun en brøkdel. Så jeg har lidt svært ved at skjule tandsættet

Næste skridt er at jeg skal have en ny fræser. Først var jeg ret afklaret med, at jeg skulle have en Dewalt ligsom Metalsnedkerens, da den ser ud til at kunne tage rigtig godt fra. Desuden er det tiltalende at man kan købe reservedele til den. 

Spænde tængerne til den er dog ret dyre, og så har jeg ikke kunnet finde nogen til under 6mm (dem du sendte link til Brian, viste sig, så vidt jeg kunne se, ikke at være mindre). 

Så jeg er begyndt at overveje en wandkølet kina spindel. Jeg har kun kunnet finde gode udsagn om dem fra Solar.Jean (ebay). Tænker at det er et stort plus, at de har ER20 spændetangsstandard, og så har jeg fået at vide, at de skulle larme meget mindre når de er vandkølet...

Jeg kunne forstille mig, at jeg med tiden kunne finde på at opgradere stepperer og driverer, så jeg er lidt bange for, at komme til at købe en spindel der er for lille. Tænker i at en 2,2kw er for lille? Jeg kan se at du kører med en vandkølet spindel Børge, -hvor stor er den, og hvor stor er dine stepperer?

I må meget gerne komme med råd om køb af spindel, -nu køre maskinen jo, så det ville jo ikke gøre noget, hvis der ikke gik alt for lang tid inden den kom med posten

Vh
Jens
Der er yderligere 50 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis