Byggeriet begynder:)

Hej folkens

For efterhånden et stykke tid siden slog kæresten bremsen i og forklarede mig, at hvis jeg ikke havde andre steder end spisebordet til at bygge min cnc-fræser, så kunne jeg godt glemme at godt glemme det projekt. Som de fleste ved, er kvinder jo smukkest når de er glade, så mit cnc-projekt har været lagt på hylden et godt stykke tid nu.

Jeg har dog netop fået et sted til mit byggeri, og er så klar på at komme igang Så dette er det første indlæg i min byggetråd, hvor jeg håber at snakken kommer til at gå flittigt.

Da jeg i sin tid startede projektet, var det bl.a. fordi, jeg var blevet ret imponeret over at se Metalsnedkerens fræser på youtube, hvilket havde givet mig tillid til, at det var muligt selv at bygge en.

Efter at have kigget på dette forum og cnczone.com købte jeg det dyreste kit med motorer og styring fra HobbyCNC:

Kittet er nu samlet, og jeg kan styre det fra min computer

Ja ja kassen er ikke køn, men det virker som det skal, og så har jeg lært til en anden gang, at sådan noget galvaniseret plade er ret bøvlet at bøje over en bordkant
Hej folkens For efterhånden et stykke tid siden... Vis hele indlægget
140 svar
 Følg tråden
Der er 90 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tillykke med at den nu virker. Jeg kunne som sagt godt høre at din maskine lød som et æsel i løbetid og tænkte at du gladeligt uvidene havde sprunget hen over sådan en "mindre" detalje, hehe :-)

Købte forresten de små spændetænger her:

http://www.sorotec.de/shop/index.php/cat/c281_Sonstiges.html

Alt ialt så er det nok en go' idé at købe en vandkølet spindel og jeg overvejer det selv. Dewalten tæsker gladeligt igennem alt træ, men et problem som går mig på er at jeg ikke rigtig kan få plads til en ordentlig udsugningsmanifold, da pladen som fræseren sidder på optager for meget plads. Jeg vil tro at en 2,2kW spindel er rigeligt til de fleste hobbyisters brug.

Hilsen Brian

Hej Brian

Så tror jeg at jeg hopper på en vandkølet spindel. Hvis du er interasseret, kan vi da finde ud af, om der er noget at sparre ved at lave en fællesforsendelse.

Det lyder jo fint hvis du mener at 2,2kw er nok, også selv om man finder på at smide nogle større steppere på hen af vejen. Så er der jo ikke noget bøvl med at skulle have lavet om til 13amp sikringer e.l.

Er de centent drivere du købte tilsvarende de her:

Og skal man til at skifte strømforsyning, hvis man opgraderer driverne?

Vh
Jens
Jeg bliver desværre nødt til at vente lidt endnu med at købe en ny vandkølet spindel, da jeg stadig studerer, men lige nu er der godt gang i skiltesalget, så måske på længere sigt... :-)

Minde drivere er model CN0162 og forskellen er bare at de kan klare 80V. De virker upåklageligt, men kun ved 25kHz og Sherline Half Pulse Mode, ellers springer de en dir pulse over fordi de ikke kan nå at opfatte signalet. Det betyder bare at jeg er begrænset til at køre 7500 mm/min med X 0g Y og 3750 mm/min med Z, men det er jo stadig ganske godt og acc. er 1000 mm/s2 :-)

Du behøver ikke at skifte strømforsyning til dine nye drivere, hvis bare de kan klare den spænding du føder dem med.

Hilsen Brian
Kom lige til at surfe lidt på ebay, og man kan jo hurtigt komme til at drømme
Hvad synes i om følgende kit:

-og kan i gennemskue, om kan skal have fat i en sekundær strømforsyning, eller om den er indbygget i driveren?
Pas på med at købe katten i sækken, for jeg synes ikke sættet er særligt godt afstemt. Ifølge databladet for motorerne så skal de fødes med 3,5A, men det er ved bipolar SERIEL forbindelse. Det betyder at de skal have en meget højere spænding på godt og vel 80VDC for at yde rimeligt, men du kan max. gi' dem 50VDC fordi driverne ikke kan klare mere. Så kunne du ligeså godt købe deres 300oz motorer og spare $140.

Til G540 skal du bruge en strømforsyning på ca. 48VDC og 10A.
Annonce
Okay jeg troede at man kunne regne med at skidtet passede sammen, hvis man købte det som pakkeløsning. Takker for info Brian, kan du forklare hvordan du regner ud om det passer sammen? -ellers kunne jeg nok godt finde på at spørge nogle gange

Er det ellers rigtigt opfattet, at gecko skulle være toppen af poppen? Og hvad med NEMA, er det et kvalitetsstempel? Jeg kan kun se at det er en eller anden standard, men hvis det kun er monteringshullerne det handler om, bliver man jo ikke meget klogere på hvor god en stepper det er...

Takker 
Jens
Som en regneregel for hvor mange volt man kan føde en motor med, skal man tage kvadratroden af induktansen og gange det med 32. En motor på 2mH kan således klare ca. 45V. Hvis induktansen ikke er opgivet, så kan du tage antallet af volt motoren er påstemplet og gange det med 20. Induktansmetoden er mere præcis.

Jo højere omdrejninger en stepmotor kører med, des mere moment mister den. De fleste producenter har datablade med kurver over omdrejninger kontra momentet. Man sigter normalt efter at komme så tæt på motorens tilladelige spænding som man kan, da det giver mere moment ved de højere omdrejninger.

Det er rigtigt at Gecko er toppen af poppen. Det koster også derefter, men der er INTET at klage over :-)

Nema er en standart for monteringshullerne. For at finde ud af hvor "god" en motor er, kigger man normalt på hvor meget holdemoment den har, f.eks. de 620oz som i sættet du fandt. Hvis du kun gav motoren 50V, så ville den have 620oz i moment, men det er når den står stille. Den ville lynhurtigt miste moment ved lidt højere omdrejninger.

Hilsen Brian

Hej Brian

Takker for din fine beskrivelse. Hvis jeg har forstået den rigtigt, ser det jo nærmest ud som om, at de fleste af de pakkeløsninger man kan købe på ebay, ikke er dimensioneret rigtigt. -kan det passe?

Fx følgende link

Her er motorens induktans 15, hvilket vil sige at den kan fødes med 123 volt. Men den strømforsyning som følger med er på 24V. Det er så meget ved siden af, så jeg lige bliver nødt til at spørge, om jeg har forstået det rigtigt?

Hvordan kommer man frem til, hvor mange amp at strømforsyningen skal kunne levere? Og er det rigtigt forstået, at det ikke er skadeligt, at strømforsyningen kan levere flere amp end nødvendigt, så længe spændingen er på den lave side af det tilladte?

Jeg synes også det sæt er helt hen i skoven og ja, de kan umiddelbart fødes med 123V.

For at finde strømmen ved bipolar parallel forbindelse plejer man at sige motores strøm gange 2/3. Hvis du har fire motorer der hver optager 6A, så skal du bruge 16A.

Det kan aldrig skade at ha' en strømkilde som kan levere flere ampere end hvad der er påkrævet. Strømmen som den afgiver bestemmes af Ohms Lov. Hvis du har en pære som du giver 12V og den har en modstand på 10 Ohm, så afgiver strømforsyningen 1,2A og ikke mere. Hvis du giver pæren mere strøm end den kan klare, ved at hæve spændingen til f.eks. 20V, så stiger strømmen til 2A og så brænder den af. Hvor meget strøm en modstand gennemløbes af bestemmes derfor af modstandens værdi og spændingen over den, så derfor må spændingen ikke være større end det tilladte.
Okay takker Brian. 

Det er da dejligt at man regne med gode gamle ohms lov i denne her sammenhæng. Jeg synes efterhånden at flere af de ting som jeg har regnet for logik, ikke har passet helt når det har handlet om det her CNC haløj

Når det handler om fejlfinding virker det for mig som om, at den erfaringsbaserede viden er den skolebænksbaserede overlegen.
Der er yderligere 40 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis