Byggeriet begynder:)

Hej folkens

For efterhånden et stykke tid siden slog kæresten bremsen i og forklarede mig, at hvis jeg ikke havde andre steder end spisebordet til at bygge min cnc-fræser, så kunne jeg godt glemme at godt glemme det projekt. Som de fleste ved, er kvinder jo smukkest når de er glade, så mit cnc-projekt har været lagt på hylden et godt stykke tid nu.

Jeg har dog netop fået et sted til mit byggeri, og er så klar på at komme igang Så dette er det første indlæg i min byggetråd, hvor jeg håber at snakken kommer til at gå flittigt.

Da jeg i sin tid startede projektet, var det bl.a. fordi, jeg var blevet ret imponeret over at se Metalsnedkerens fræser på youtube, hvilket havde givet mig tillid til, at det var muligt selv at bygge en.

Efter at have kigget på dette forum og cnczone.com købte jeg det dyreste kit med motorer og styring fra HobbyCNC:

Kittet er nu samlet, og jeg kan styre det fra min computer

Ja ja kassen er ikke køn, men det virker som det skal, og så har jeg lært til en anden gang, at sådan noget galvaniseret plade er ret bøvlet at bøje over en bordkant
Hej folkens For efterhånden et stykke tid siden... Vis hele indlægget
140 svar
 Følg tråden
Der er 70 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nåår det er det du mener, -det er meningen. Det er fordi mine cnc-fræsejern ikke er kommet endnu, så ind til videre bruger jeg normale fræsejern. De skærer ikke inde i centrum, så jeg har lavet "ramper" i g-koden, for at fræsejernet kan skære sig selv fri...

Her kan du se et billede: 
Den mistede dog også steps inden jeg fik lavet ramper i g-koden....
prøv at lav en kode der er lettere at checke... og så vent med alt det smarte til at det køre....

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Jeg har brugt de kabler jeg har fået med mit hobbycnc sæt, uden skærm og den kører ok.

Ferritkærner skal vist monteres i den anden ende af kablet, ved styringen, så de fjerner det støj til styringen som hele kablet opfanger.

Kan du prøve at køre kun med en motor i stedet for 2 på gantryen? Og fjerne denne Shearline funktion?
Jeg ved ikke hvad det gør men du kan prøve. Du har måske ikke nok strøm i strømforsyningen ( ligesom mig) - til at trække 4 motorer.
1.
Prøv først at ændre "step pulse" til 15 under Motor Tuning (den kan være max. 15 selvom der kun står 1-5uS).

2.
Hvis det ikke hjælper, så se om der er grønne flueben eller røde krydser ved Step Low Active ved hver akse under Motor Outputs. Prøv at ændre det til det modsatte.

Hvilken microstepping kører du med?
Forresten - jeg har læst om næsten det samme problem et eller andet sted. Det var kun ved afrundinger den har fræset for meget, og ikke hver gang.  Enten gevindstangen var skæv eller monteret skæv, men der var nok modstand til at 1,9Nm motor ikke kunne trække den 100%. Efter udskiftningen af gevindstangen kører den som den skal.

Og hvis det kan ske, så kan jeg lige tilføje at din gantry måske ikke står 100% vinkelret og der er spændinger på møtrikkerne.
Annonce
Skrevet af DLG på 20 sep 2011 21:29
Forresten - jeg har læst om næsten det samme problem et eller andet sted. Det var kun ved afrundinger den har fræset for meget, og ikke hver gang.  Enten gevindstangen var skæv eller monteret skæv, men der var nok modstand til at 1,9Nm motor ikke kunne trække den 100%. Efter udskiftningen af gevindstangen kører den som den skal.

Og hvis det kan ske, så kan jeg lige tilføje at din gantry måske ikke står 100% vinkelret og der er spændinger på møtrikkerne.

Det er bestemt også en mulighed. Det med rundinger på hjørnerne ser man også typisk på maskiner med lav acc. hvor Constant Velocity Mode er slået til.
Også mht at gevndstangen skal monteres rigtig, jeg bruger de samme lejehuse og gevindstænger. Anlægsfladen på et lejehus var ikke i vinkel med hullet til lejet. j.håndstad måtte rette det på drejebænken. Så det er ikke svært at få spændinger på gevindstangen.
Dejligt at der er så mange der vil hjælpe

Da jeg skulle teste igår, startede min fjederkobling på y-aksen med at springe Det skyldtes nok, at jeg lige havde flyttet lidt på stepperen, fordi jeg syntes at aksen kørte en lille smule stramt. Min nødløsning blev at gaffatape den sammen, hvilket holdt overraskende godt. Jeg kunne faktisk ikke observere noget slup. 

Testene jeg udførte herefter afveg mest i x-retningen, om det så er fordi friktionen på y-aksen har medvirket til tap af steps, eller fordi jeg havde sat accelerationen op ved jeg ikke. Efter jeg havde flyttet stepperen på y-aksen, synes jeg dog umiddelbar at akserne drejer rimelig let. Min ene x-akse er dog bøjet lidt, men det er jo ikke kun x-aksen den taber steps på, så det alene kan vel ikke være problemet.

Kom til at tænke på, om mine stepperer ikke kan yde nok, til at trække de lange akser jeg har? Kan det være problemet? Med hensyn til strømforsyningen er det en Metalsnedkeren har anbefalet, så jeg går ud fra at den er stor nok.

Jeg har prøvet at køre uden sherline, det hjælper ikke. Min "step pulse" er sat til 16 og 14, da den af en eller anden grund ændre det til 14, hvis jeg skriver 15. Så før kørte jeg med 14 14. 

Jeg har også prøvet at ændre "step low active", men det gav et værre resultat, så det satte jeg tilbage igen.

Constant Velocity Mode findes ikke i min udgave af Mach3, så det har jeg ikke prøvet. Ud fra det snedkeren siger, lyder det dog interessant. Jeg har på fornemmelsen, at det er når stepperne kører langsomt, at de laver flest fejl.

Vh
Jens
De fjedre koblinger må du godt smide ud.( dem fra kineseren). Jeg har læst mindst 3 gange om at de har fejlet. Jeg har også 3 stk og kan vride dem ret meget med fingerne. De fjedrer også når man accelererer for hurtig og måske endnu mere når man fræser. Det har måske noget med din fejl at gøre?
En haveslange med elektriker strips på er nok en bedre løsning.

Prøv at installere Mach med Constant Velocity. Hvis du bruger noget fra stenalderen er det måske fyldt med fejl:-)
Der er yderligere 60 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis