Byggeriet begynder:)

Hej folkens

For efterhånden et stykke tid siden slog kæresten bremsen i og forklarede mig, at hvis jeg ikke havde andre steder end spisebordet til at bygge min cnc-fræser, så kunne jeg godt glemme at godt glemme det projekt. Som de fleste ved, er kvinder jo smukkest når de er glade, så mit cnc-projekt har været lagt på hylden et godt stykke tid nu.

Jeg har dog netop fået et sted til mit byggeri, og er så klar på at komme igang Så dette er det første indlæg i min byggetråd, hvor jeg håber at snakken kommer til at gå flittigt.

Da jeg i sin tid startede projektet, var det bl.a. fordi, jeg var blevet ret imponeret over at se Metalsnedkerens fræser på youtube, hvilket havde givet mig tillid til, at det var muligt selv at bygge en.

Efter at have kigget på dette forum og cnczone.com købte jeg det dyreste kit med motorer og styring fra HobbyCNC:

Kittet er nu samlet, og jeg kan styre det fra min computer


Ja ja kassen er ikke køn, men det virker som det skal, og så har jeg lært til en anden gang, at sådan noget galvaniseret plade er ret bøvlet at bøje over en bordkant
Hej folkens For efterhånden et stykke tid siden... Vis hele indlægget
140 svar
 Følg tråden
Der er 130 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nå beklager den sene tilbagemelding, men har lidt meget at se til de her dage. Jeg havde primært kigget på ebay, og der var de priser jeg fandt dyere end at købe det hos RS som Frank forslår. Jeg tror et 5- og et 10-tands er den bedste løsning, da jeg tror det er nemmest hvis gearingen ikke fylder for meget.

Akselen på stepperen er 1/4" eller 6,35mm. Jeg mener at afdrejningen på spindlen er 10mm men jeg skal lige have det tjekket.

Vh
Jens
Glemte helt at sige takt for det fine tilbud med uddrejningen.... det er sørme fornemt Vi må se om det bliver nødvendigt.

Den nye spindel fik sin jomfrutur i dag, og oplevelsen var helt klar positiv. Desuden virker det som om den kun larmer en brøkdel af hvad overfræseren gør, den virker i hvert fald ikke så kras i øregangen. 

Jeg fik ikke kørt den med stor belastning, men når man håndtere fræseren og høre den køre, har man opfattelsen af at det er kram. VDF'en virker umiddelbart som den skal, den tager dog noget længere om at få fræseren op i omdrejninger, i forhold til overfræseren.

Jeg er forholdsvis sikker på, at jeg bliver rigtig godt tilfreds med købet, men når jeg får købt nogle nye drivere til stepperne, skal jeg nok give en melding på hvordan fræseren håndtere de øgede hastigheder.

Er forresten stødt på flere sider hvor de deler deres drivere op i digitale og analoge. Hvad er forskellen? -her tænker jeg også på hvordan de er at anvende...

Vh
Jens
Efter jeg har snakket med fyren som jeg solgte gecko g540'en til, overvejer jeg igen at smide de flere penge efter gecko g201x, da det lyder som om han praktisk talt ikke kan få sine motorer til at miste steps eller lignende.

Men når g201x køre i 1/10 steps, mister jeg ikke moment i forhold til at køre i 1/8 steps. Eller er det uden reel betydning? Hvis ikke det har nogen reel betydning er jeg klar til at købe geckoerne, for jeg orker ikke risikere at skulle bruge så lang tid som sidst på at få det til at køre.

Hvad siger i kloge hoveder, skal jeg bestille de fire krybdyr og glæde mig til en problemløs styreboks?

Træstøv

Jeg fik ellers afprøvet den vandkølede fræser igår Jeg kørte den med en 1/4" downcut endmill i 4 milimeters dybte af gangen. Pludselig stak fræseren af til en side (fordi der blev tabt stebs) og fræseren kørte igennem 12mm MDF på en gang. Det dejlige var bare, at man stort set ikke kunne høre det på fræseren, så jeg tror ikke man går helt galt i byen med sådan en krabat

Nu skal jeg så bare have fundet ud af, om det var fordi jeg havde forstor belastning på, at jeg mistede steps, eller om det var fordi at kablet til fræseren ligger op af styrekablerne. Håber godt nok det er fordi jeg har haft for stor belastning på. Det bliver godt nok lidt bøvlet, hvis jeg skal til at køre kablerne hver sin vej Så hvis der er nogen der har gode råd i den sammenhæng, må i meget gerne komme med dem
-var der noget med at piloten havde en smart løsning?

Vh
Jens
For lidt tid siden bestemte jeg mig for, at jeg hellere måtte have kabelkæder på CNC'en. Jeg fandt dog hurtigt ud af, at det blev lidt dyrt, hvis de skulle have en størrelse, så der også var plads til vandkølingsslanger til fræseren. Derfor endte de med, at jeg gik i gang med at lave nogle selv.

Der har været flere prototyper under vejs, men her er hvad jeg er nået frem til. Den virker ret solid og slidstærk:

http://www.youtube.com/watch?v=I7h12XAhosA 

Videoen er desværre blevet komprimeret efter den er kommet på nettet....

Træstøv
Annonce
Hej folkens

Så er min nye styreboks med fire gecko g201x drivere langt om længe ved at være færdig. For at have helt tjek på hvordan jeg skulle forbinde stepperne, surfede jeg lidt rund og fandt nedenstående side, som jeg syntes forklarede de forskellige måder at forbinde stepperne på samt betydningen heraf rigtig godt:

http://www.probotix.com/stepper_mot...r_bipolar/ 
 
Jeg blev dog lidt nervøs da jeg studerede nedenstående skema, da der står, at spændingen ved bipolar parallel er 70% af spændingen ved unipolar:

Connections Resistance
(Ohms)
Inductance
(mH)
Current
 (A)
Voltage
(V)
Holding Torque
(oz-in)
Unipolar Same as NamePlate Same as NamePlate Same as NamePlate Same as 
NamePlate
Same as NamePlate
Bipolar Series NamePlate X 2 NamePlate X 4 NamePlate X 0.707 NamePlate 
X 1.414
NamePlate X 1.414
Bipolar Half Coil Same as NamePlate Same as NamePlate Same as NamePlate Same as 
NamePlate
Same as NamePlate
Bipolar Parallel NamePlate X 0.5 Same as NamePlate NamePlate X 1.414 NamePlate 
X 0.707
NamePlate X 1.414

Da jeg beregnede hvor stor spænding mine steppere skulle bruge, brugte jeg formlen fra Geckos hjemmeside:

Volt = 32 * kvardratrod(mH)

Da mine steppere fra hobbycnc.com er angivet til 3,2mH, regnede jeg det ud til 57 volt, og købte gladeligt to strømforsyninger på 48v. Men hvis jeg forstår ovenstående skema rigtigt, må mine steppere 57 * 0,707 = 40,5 volt

Hvad siger i kloge og erfarene, hvor stor spænding må mine steppere få?

Meget spændte hilsner
Jens

Din beregning på 57V er rigtig nok og du skal kun bruge induktancen som beregningsgrundlag. Jeg bruger de samme motorer og de har kørt med ca. 57V i to år nu, så du kan være helt rolig :-)
Takker Brian

Jeg er en lettet mand
Efter at jeg har fået lavet min nye styreboks, er jeg gået igang med at lære at bruge Rhinocam hovedsagelig p.g.a. de horisontale tool paths. Umiddelbart er det noget mere omfattende at bruge end Aspire, men efter hånden køre det.

Jeg lavede dog en "horisontal finishing" i dag, som hakker helt vild når den kører. Jeg har efterhånden pløjet  cnczone igennem, men kan ikke rigtig finde en grund til det. Så jeg tænkte, at nogle af jer genier herinde måske kunne regne den ud

Jeg har oploadet en lille video af maskinen mens den kører:
http://youtu.be/IRsMN1-2Z4I

Man kan ikke helt se hvor meget den ryster, men det er ret let at høre, at der er noget galt!

Om det er Rhinocam eller Mach3 der skal pilles ved, ved jeg ikke, -håber i har nogle indput

Når nu fandt jeg selv løsningen Hvis der er nogen, der har problemer med, at deres maskine ikke køre jævnt, kan det anbefales at læse følgende:

http://www.machsupport.com/docs/Mach3_CVSettings_v2.pdf

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis