Byggeriet begynder:)

Hej folkens

For efterhånden et stykke tid siden slog kæresten bremsen i og forklarede mig, at hvis jeg ikke havde andre steder end spisebordet til at bygge min cnc-fræser, så kunne jeg godt glemme at godt glemme det projekt. Som de fleste ved, er kvinder jo smukkest når de er glade, så mit cnc-projekt har været lagt på hylden et godt stykke tid nu.

Jeg har dog netop fået et sted til mit byggeri, og er så klar på at komme igang Så dette er det første indlæg i min byggetråd, hvor jeg håber at snakken kommer til at gå flittigt.

Da jeg i sin tid startede projektet, var det bl.a. fordi, jeg var blevet ret imponeret over at se Metalsnedkerens fræser på youtube, hvilket havde givet mig tillid til, at det var muligt selv at bygge en.

Efter at have kigget på dette forum og cnczone.com købte jeg det dyreste kit med motorer og styring fra HobbyCNC:

Kittet er nu samlet, og jeg kan styre det fra min computer

Ja ja kassen er ikke køn, men det virker som det skal, og så har jeg lært til en anden gang, at sådan noget galvaniseret plade er ret bøvlet at bøje over en bordkant
Hej folkens For efterhånden et stykke tid siden... Vis hele indlægget
140 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen

Jeg besluttede mig for at lave lidt tests, og se om der skulle være noget jeg havde overset, inden jeg gik igang med at prøve linux og EMC. Så her kommer lidt overvejelser og billeder som måske kan få nogle ideer frem i jer erfarende

Som nævnt er problemet at jeg mister steps, her er et eksempel på en cirkel jeg har fræst:

Som man kan se er centrum flyttet for hver omgang der er fræst. Jeg kan dog se når den køre, at den ikke er konsekvent i sine fejl, fx kan den pludselig lave et udslag der er større end de ander.

For at tage støj fra fræseren og udsugningen ud af ligningen, monterede jeg en kuglepen på z-aksen. Her er et billede af resultatet:

Alle cirklerne er fræst ud fra den samme g-kode, og starter og slutter i centrum af cirklen. Som det kan ses er afvigelserne af steps ikke konsekvent. Der er umiddelbart flere afvigelser på yaksen, og der tabes såvel som vindes steps. 

Den siste cirkel som afviger mest i x-retningen, er fræst med en anden acceleration end de andre.

En anden ting jeg har overvejet er støj i forhold til kabler. Jeg har skærm på mine styrekabler, som er forbundet til stel i styreboksen. Jeg har dog ikke kortet de ledninger som sidder på stepperne op, så der er ikke skærm på det sidste stykke. Dette stykke har jeg brugt til at vikle et par gange om en ferritkerne på x- og y-aksen (jeg havde kun to ferritkerner).

Så hvad siger i, er det nødvendigt at jeg korter ledningerne på stepperne op, -kan det være problemet?

Her er et par billeder af, hvordan jeg har forbundet skærmene fra styrekablerne og jord fra strømkablet i et punkt i styreboksen:

Som det kan ses løber skærmkablerne et stykke ind i styreboksen, inden de bliver forbundet til stel. Kan dette trække nok støj ind i boksen, til at det måske er dette der er problemet? Jeg kan se at gecko bruger db9 stik på deres bokse, på den måde bliver skærmen koblet direkte på stellet, inden den kommer ind i boksen. Jordledningen fra strømkablet bliver også først koblet på stel inde i boksen.

Hvad siger i, kan en eller flere af de nævnte ting være årsagen, eller har i evt. andre ideer?

Vh
Jens

Lige nu har du jo hele dit setup under mistanke. Så hvis jeg var dig, og jeg havde mulighed for relativt let at teste EMC2 så er det jo en ret let måde at halvere det mistænkte område...
Hvis maskinen kan køre med EMC2 så ligger din fejl i Mach3
Kan den stadig ikke køre under EMC2 så har du en elektrisk/mekanisk fejl

Bare en tanke...

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Hej Børge

Det har du ret i, jeg tænkte bare, at hvis jeg nu uploadede nogle billeder, så kunne det jo være, at i erfarende med det samme sagde "det er da forkert det der, der er din fejl jo". På denne måde var jeg fri for at skulle sætte mig ind i et nyt styresystem og en ny postprocesser. 

Jeg synes jo først lige at jeg er begyndt at føle mig lidt hjemme i Mach3, så tænker det kræver lidt, at sætte mig ind i noget der ikke en gang er lavet til windows...

Vh
Jens
Her er forresten en lille video af når den kører:

http://www.youtube.com/watch?v=a8jY_S4QOm0 

Jeg har på fornemmelsen, at det er når z-aksen køre ned, at den laver fejlene... 
Jeg har ikke ferritkerne på z-aksen, kan der være en sammenhæng?
Jammen jeg tror heller ikke at det er Mach der gør det....

Ved ikke hvilken version du bruger af Mach3 ?

Men for at være sikker på at det ikke er den der driller dig ville jeg anvende Lockdown versionen R3.043.022

Ved heller ikke hvad det er for en Pc du bruger... så der er 1000 steder din fejl kan ligge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Annonce
Der er fejl i din Gkode eller måske den tegning den er lavet fra !!

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Alt det g-kode jeg har prøvet med er lavet i Vetric Aspire (Den store version af V-carve). Den laver fejl i det meste af det jeg har prøvet, -måske det hele, det er jo ikke lige let at se på de forskellige udfræsninger.

Men hvad får dig til at tro at det er g-koden?

jammen er du ikke ved at lave cirkler ? så skal den jo fortsætte rundt og ikke køre 90' tilbage inden den starter på en ny omgang?

Der er ikke noget ivejen med Aspire (jeg bruger det hverdag)

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Jeg er ikke lige helt med på hvad du mener med at køre 90* tilbage. Alle cirklerne er fræst ud fra den samme g-kode, kuglepennen har ikke været løftet mellem hver cirkel, da det var lidt bøvlet med mit setup...
din pen starter i kl9 pos
køre til kl 7 pos
køre til kl 9 og tager en hel omgang.... der ville jeg jo mene at den skulle fortsætte ?

men igen køre du til kl 7 og derefter til kl 9 og først derefter en ny omg... ??

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Der er yderligere 70 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis