Byggeriet begynder:)

Hej folkens

For efterhånden et stykke tid siden slog kæresten bremsen i og forklarede mig, at hvis jeg ikke havde andre steder end spisebordet til at bygge min cnc-fræser, så kunne jeg godt glemme at godt glemme det projekt. Som de fleste ved, er kvinder jo smukkest når de er glade, så mit cnc-projekt har været lagt på hylden et godt stykke tid nu.

Jeg har dog netop fået et sted til mit byggeri, og er så klar på at komme igang Så dette er det første indlæg i min byggetråd, hvor jeg håber at snakken kommer til at gå flittigt.

Da jeg i sin tid startede projektet, var det bl.a. fordi, jeg var blevet ret imponeret over at se Metalsnedkerens fræser på youtube, hvilket havde givet mig tillid til, at det var muligt selv at bygge en.

Efter at have kigget på dette forum og cnczone.com købte jeg det dyreste kit med motorer og styring fra HobbyCNC:

Kittet er nu samlet, og jeg kan styre det fra min computer

Ja ja kassen er ikke køn, men det virker som det skal, og så har jeg lært til en anden gang, at sådan noget galvaniseret plade er ret bøvlet at bøje over en bordkant
Hej folkens For efterhånden et stykke tid siden... Vis hele indlægget
140 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
lidt svært at se på dit billede, men hvis dit spor ikke er lodret så er det 100% sikkert slør i dine akser
For mig at se ser det ud som du har problem på din Z-akse... måske også din Y-akse ?

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Og ja det er et kendt problem, den letteste løsning er at købe EZ-board udgaven og så slukke for maskinen når man ikke bruger den :o)
Så er det problem løst

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Min hobbycnc styring har aldrig gjort sådan, så det er spørgesmål om det er det.
Jeg bruger kun 3 motorer.
Men jeg har problemmer med "offset" fra materialets 000 punkt. Når jeg starter fræsning fra et hjørne, og regner med at den starter fræsningen i X10 og Y10, rykker den det hele omkring 0,5mm, så fræsningen starter X10,5 X10,5 når jeg måler det med skydelæren. DRO viser rigtig. Jeg ved ikke hvad det skyldes. Det er også min legetøjs maskine som jeg ikke bruger.
DLG

Hvis du har din maskine til at stå i f.eks 100,100,100 og du jogger tilbage til 0,0,0
og starter direkte derfra og får 10.5,10.5 så er det fordi der er slør i din maskine

du kan teste det ved som før at køre til 0,0,0 men så jogge frem til f.eks 50,50 og lave et nyt nulpunkt der....

bare en tanke

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Hej Folkens

Takker for jeres svar, det er fedt når der er nogen der vil hjælpe Det kan godt ske at det ikke er driver boardet, har lige fundet en på cnczone som skriver, at han oplever problemet hvis han køre Mach3, men ikke hvis han bruger EMC2/Ubunto Linux.

Jeg tror ikke det er slør, for jeg kan se på de udfræste cirkler, at hver gang fræseren har kørt en omgang rundt i cirklen, bliver centrum for den næste omgang blevet flyttet. Centrum bliver hver gang flyttet i samme retning, så hvis det var slør, ville det vel kræve at sløret blev større og større for hver omgang i cirklen....

Jens

Annonce
lyder underligt?!
Jeg har kørt flere versioner af HobbyCNC sammen med Mach3 og jeg har aldrig oplevet det problem
Eller andre problemer, de boards køre lige ud af kassen (hvis man vel at mærke slår den strømspare funktion fra)

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Ham fra zonen skrev ikke at han brugte hobbycnc boardet, kun at når han kørte sin gkode gennem march3 opstod problemet, men at når han kørte den sammen gkode gennem EMC2/Ubunto linux var der intet problem....
Kunne jo være han var uheldig og at der var en fejl i den version af Mach3 som han kørte?
Der er jo rigtig MANGE udviklings versioner.
Holder man sig til lockdown versionerne så skulle man være nogenlunde sikker...

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Jeg har også prøvet en underlig ting en gang på min lejetøjsfræser. Den skulle fræse en kvadrat 20x20mm, 10mm fra 00. Jeg har altid brugt Mach3Gcode mm postprocessor. Jeg ville prøve den samme kvadrat med Mach3 arcs. Den var begyndt at fræse en cirkel med radius 20mm. Det var kun den ene gang.
Men selvom den forskyder det hele 0,5mm , så overholder mine kvadrater alle mål - jeg tror ikke det er slup der gør det.

Med strømspare funktion slået til, har min fræser også forskudt det hele, men det var fra starten af programmet. Den har ikke mistet step, men startet med at fræse 100mm længere fremme end forventet. Motorene lød hellere ikke rigtig på det første stykke.

træstøv - så prøv EMC2. De siger at den kører med "real time monitoring" - hvis det har noget med timing at gøre og som jeg ikke har en pind forstand på.
Måske står din Kernel speed for høj, hvis du bruger en gammel computer? Jeg har prøvet at køre Driver test på min 4 år gammel dual core PC og Pentium4 fra kridttiden. Den gamle er mere stabil end den nye.
Jeg har også læst om at når man har Dual Core processor, skal man gøre et eller andet i Biosen, før det kan bruges til cnc.
Bare et par ideer som du måske kan bruge til noget.
Takker for svarene

Når jeg får tid i weekenden skal EMC prøves, så jeg kan se om det har noget med mach/windows at gøre, hvis det ikke hjælper må jeg jo prøve at have en anden computer koblet til.

Jeg skal nok lade høre fra mig om progressionen eller mangel på samme...

Jens
Der er yderligere 80 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis