Byggeriet begynder:)

Hej folkens

For efterhånden et stykke tid siden slog kæresten bremsen i og forklarede mig, at hvis jeg ikke havde andre steder end spisebordet til at bygge min cnc-fræser, så kunne jeg godt glemme at godt glemme det projekt. Som de fleste ved, er kvinder jo smukkest når de er glade, så mit cnc-projekt har været lagt på hylden et godt stykke tid nu.

Jeg har dog netop fået et sted til mit byggeri, og er så klar på at komme igang Så dette er det første indlæg i min byggetråd, hvor jeg håber at snakken kommer til at gå flittigt.

Da jeg i sin tid startede projektet, var det bl.a. fordi, jeg var blevet ret imponeret over at se Metalsnedkerens fræser på youtube, hvilket havde givet mig tillid til, at det var muligt selv at bygge en.

Efter at have kigget på dette forum og cnczone.com købte jeg det dyreste kit med motorer og styring fra HobbyCNC:

Kittet er nu samlet, og jeg kan styre det fra min computer


Ja ja kassen er ikke køn, men det virker som det skal, og så har jeg lært til en anden gang, at sådan noget galvaniseret plade er ret bøvlet at bøje over en bordkant
Hej folkens For efterhånden et stykke tid siden... Vis hele indlægget
140 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej folkens

Så kom dagen hvor min prøvekonstruktion fik sin jomfrutur Det er jo dejligt endelig at se dyret fræse! -Jeg skal nok uploade billeder senere.

Jeg er dog stødt på et problem, som jeg håber i kloge mennesker vil kan være behjælplige med. Min gantry drives af to steppere, hvor X-stepperen er sat som master og A-stepperen som slave. Desværre er det ikke hele tiden, at de kørre synkront. En gang i mellem er det som om en af stepperne slår fra, mens den anden stepper køre videre. Dette betyder så igen, at gantryen ikke længere står vinkelret på x-aksen.

Jeg bruger skærmede kabler til stepperne, og skærmen er forbundet til motorhuset i den ene ende, og til styreboksen i den anden ende. Under "motor tuneing" har jeg prøvet at sætte "step pulse" til 4, og det er som om det hjælper lidt, men stepperne mister stadig steps på skift.

Jeg har desuden prøvet at tage et par ferritkerne fra et computerkabel, og sætte på de to stepperes stryrekabel tæt ved motoren, men det virkede ikke til at have indflydelse.

Er der nogen som har forslag til hvordan jeg løser problemet?

Takker på forhånd
Jens
Nej det er en stationær med parellelport....
Skærmen skal kun forbindes til styreboksen.
Ja det er vigtigt at skærmen kun er monteret i den ene ende.

Dit problem kan stamme fra flere steder... men jeg tror ikke at dine steppere er "tunet" rigtigt...
En anden part i problemet kan også stamme fra din strømforsyning hvis den ikke kan levere det den skal...




Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Annonce
Hej Folkens

Takker for svarene. Jeg korte med den inden jeg fik koblet sk;rmen p] steppernes motorhus, og jeg synes underligt nok at problemet blev mindre, efter jeg gjorde det. Men jeg pr'ver da at pille dem af igen.

Lige nu er maskinen dog bygget af tr;, s[ hvis det er for at undg[ loops i systemet, har det vel ingen betydning?

Med hensyn til str'mforsyningen bryger jeg en som Metalsnedkeren anbefalede, s[ jeg tror ikke det er den.

Jeg har leget en del med motor tuningen, men s[ vidt jeg kan se, sker der ogs[ fejl selvom jeg har skruet meget langt ned for hastighed og acceleration....

V.h.
Jens

P.S.
Beklager typografien, men der er ingen danerbogstaver p[ det her tailandske tastatur....
Hej folkens

Så fik jeg afmonteret skærmen fra steppernes motorhuse, -det gjorde ingen observerbar forskel. Før havde jeg ingen jordforbindelse i stikproppen fra styreboksen, så den skiftede jeg til en med jord, hvilket desværre heller ikke gav nogen observerbar forskel.

Før havde jeg heller ikke nogen jordforbindelse i stikpropen til computeren, så den fik jeg også skiftet til en med jord. Dette gjorde til gengæld en tydelig forskel. Når jeg satte styreboksens stikprop og computerens stikprop i samme stikkontakt, begyndte stepperne at larme/væse en del mere. Det gjorde sig gældende uanset om computeren var tændt eller ej.

Jeg fandt dog ud af, at hvis jeg satte styreboksen og computeren til to forskellige stikkontakter, så larmede stepperne ikke mere end normalt. Er det en information der kan hjælpe, i forhold til problemet med at jeg mister steps?

Børge nævnte at det måske kunne være noget med motor tuningen, så jeg har leget lidt mere med det. Jeg har fundet frem til, at når jeg har tunet mine motorer, så de køre godt, når jeg bruger piletasterne. Så slår stepperne alligevel fra, når jeg forsøger at bruge Mach3' indbyggede kalibrering af akserne "set steps per unit". Jeg var nødt til at skrue en del ned for hastigheden og accelerationen, for at jeg kunne bevæge akserne, med kalibreringsfunktionen.

En anden underlig ting er, at kalibreringsfunktionen kun virker, hvis aksens steppermotor lige har kørt i den retning, som kalibreringsfunktionen skal bevæge den i. Har stepperen lige kørt i den modsatte retning, så slår stepperen fra, når jeg forsøger at anvende kalibreringsfunktionen.

Håber den nye info kan lede frem mod en løsning

V.H.
Jens
Du er nødtil at kalibrere dine akser før du kan tune dine motore rigtigt..
Dine tal er åbenbart HELT hen i vejret, og så kommer du jo aldrig igennem kalibreringen :o)
Du kan også taste dine udregnede steps/mm direkte ind



Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Hej folkens

Så ser problemet umidelbart ud til at være løst Jeg mødte en fyr som forslog, at jeg skulle slå Sherlinen mode til. Dette skulle gøre pulserne bredere, hvilket nogle drivere åbenbart har brug for. Og fantastisk nok så kan jeg ikke se, at stepperne taber steps mere



Mvh
Den Glade mand
Hej igen

Det var jo så nu, at jeg gerne ville have lagt nogle billeder op, af de fine ting jeg havde lavet på min CNC. Men min begejstring fra mit sidste indlæg faldt desværre hurtigt til jorden.

Det varede ikke længe inden min gantry igen kørte skævt, fordi en af stepperne slog fra. Efter længere tids søgen fandt jeg frem til, at hobbyCNC boardet har en svaghed med, at det for sent slår current reduction og sync funktionen fra. 

Med en modifikation af boardet, har jeg dog fået Mach3 til at styre disse funktioner, så der nu er fuld strøm allerede når den første puls bliver sendt. Ligeledes slår Mach funktionerne fra, en brøkdel af et sekund efter, at den sidste puls er sendt. Siden jeg lavede modifikationen, har jeg ikke oplevet at en stepper er slået fra, og stepperne larer kun en brøkdel når de står stille Hvis andre skulle være interasserede i modifikationen, findes der en opskrift her:


Så langt så godt, men jeg har desværre stadig et problem tilbage. Når jeg fx fræser en cirkel, "rykkes" banen som fræseren køre i en lille smule, hver gang fræseren har været en gang rundt i cirklen. På denne måde får cirkelsporet ikke lodrette kanter:

Circle Missed Steps

Som det ses, er kanterne skrå i øverste højre hjørne og i nederste venstre hjørne af billedet. Jeg har fundet frem til en anden fyr på nettet, som har haft nøjagtig samme problem. Han fandt ud af at det var en hardware fejl på hans board, som gjorde at retningspulserne kom for sent i forhold til steppulserne, så han løste det ved at lave om på boardet:


Jeg har dog ikke kunnet eksempler på andre, som har haft samme problem med hobbyCNC boardet, -så kan det være noget andet? Så vidt jeg kan se, sidder mine komponenter rigtigt på boardet....

Håber der er nogen der kan hjælpe mig, da jeg efterhånden er pænt fustreret over at skidtet ikke virker, og overvejer om løsningen er at købe et andet driverboard....

Vh
Jens
Der er yderligere 90 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis