Byggeriet begynder:)

Hej folkens

For efterhånden et stykke tid siden slog kæresten bremsen i og forklarede mig, at hvis jeg ikke havde andre steder end spisebordet til at bygge min cnc-fræser, så kunne jeg godt glemme at godt glemme det projekt. Som de fleste ved, er kvinder jo smukkest når de er glade, så mit cnc-projekt har været lagt på hylden et godt stykke tid nu.

Jeg har dog netop fået et sted til mit byggeri, og er så klar på at komme igang Så dette er det første indlæg i min byggetråd, hvor jeg håber at snakken kommer til at gå flittigt.

Da jeg i sin tid startede projektet, var det bl.a. fordi, jeg var blevet ret imponeret over at se Metalsnedkerens fræser på youtube, hvilket havde givet mig tillid til, at det var muligt selv at bygge en.

Efter at have kigget på dette forum og cnczone.com købte jeg det dyreste kit med motorer og styring fra HobbyCNC:

Kittet er nu samlet, og jeg kan styre det fra min computer


Ja ja kassen er ikke køn, men det virker som det skal, og så har jeg lært til en anden gang, at sådan noget galvaniseret plade er ret bøvlet at bøje over en bordkant
Hej folkens For efterhånden et stykke tid siden... Vis hele indlægget
140 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
der skulle nu stå "Rundstål" :o)
bare det største du kan få op i spindlen ø6 ø8 ø20 eller whatever

At oprette Z med en tømmervinkel det må være til når du montere Z-aksen på Y-aksen for første gang, eller?
Ellers må du lige lære mig det trick


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Ja jeg så godt der manglede et L men jeg glemte også at sætte sådan en
jeg forstår bare ikke hvordan du kan sammenligne et 100 dels måleur med et bukket rundstål.
Vinklerne brugte jeg jævnligt under byggeriet det eneste jeg manglede var en skydelære på 1 m. så den overvejer jeg at investere i da jeg skal igang igen med en ny maskine.

Jørgen.
Sæt et "Z" formet stykke rundstål i spindlen....
Når spidsen (modsatte ende som sidder i spindlen)lige præcis røre hele vejen rundt på planet, f.eks Ø300mm
Så véd du at din Z-akse er 100% lige.... :o)

Fordelen ved at have en skydelære på 1000mm må være at den ikke bliver så let væk som den på 150mm ? LOL


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Jeg ¨håber at Træstøv og andre nybegyndere ud i cnc byggeriet følger med i vores verbale udgydelser der er trods alt et par små guldkorn ind i mellem, jeg syntes den sidste fra dig ikke var så dum en ide.
Vi har desværre overtaget Træstøvs tråd og det var ikke meningen fra min side og sikkert heller ikke fra Børges side så vi stopper her og venter på flere spørgsmål fra Træstøv.

Mvh Jørgen.
Hej Børge og Jørgen

Jeg har skam lyttet med fra sidelinjen, men jeg kan ikke skrive tilbage i browseren på min telefon, så derfor måtte jeg vente til jeg kom i nærheden af en computer (Jeg har ferie denne tid). Det er super at i deler ud af jeres erfaringer!!

Med hensyn til vaterpasset så er det fordi jeg gerne vil kunne fræse en helt plan flade, så jeg fx kan fræse et bord til en maskine. Trickket med rundstålet er ret smart, men jeg forstår ikke lige, hvordan du kommer frem til, at det skulle give de samme nøjagtigheder som måleredskaberne. Det slør der er i spindlen, er jo ikke nødvendigvis ensartet, og unøjagtighederne vil blive større, jo længere et stykke rundstål du sætter i.

Ligeledes vil deflektionen i rundstålet blive større jo længere det bliver, og dermed vil det fjedre lidt op og ned, når det bevæges, hvilket vil gøre det sværre at bedømme hvornår det lige præcis rører skærebordet. Havde jeg kendt trickket, er det dog ikke sikkert at jeg havde købt vaterpasset... -jo jeg er meget glad for værktøj, så det havde jeg nok, men det var ikke sikkert at jeg havde tænkt, at det var nødvendigt. 
 
Ideen med at bruge vaterpasset er, at jeg ikke har nogen helt plan referenceflade som jeg kan målele ud fra, hvis jeg havde det, så havde uret været nok. Men uden referencefladen var vaterpasset den eneste måde, jeg kunne komme frem til, at jeg kunne få vangerne i samme plan.

Børges trick med spejlvending lyder smart, jeg kan dog ikke helt gennemskue det, -hvad gør man fx når man ikke har to tilsvarende dele? Kan du ikke uddybe det lidt Børge?

Jeg tror jeg bruger noget ligende, når jeg høvler planker, til at lime en bordplade op af. Hvis man høvler den ene kant med toppen af planken som refferenceflade, og den anden kant med bunden af pladen som referenceflade, så vil tværsnittet blive et parallellogram, og så er det lige meget hvilken vinkel din høvl er stillet i, din bordplade vil altid blive plan

Mvh
Træstøv
Annonce
Hvem siger du skal sætte strøm til spindlen når du bruger Z formet rundstål?

Jeg har justeret næsten alle mine vinkler med en kalibreret vaterpas app til en Iphone:-)
Den er godt nok følsom. 0,1 grad - siger de. Iphone 4 er lidt bedre end 3eren fordi den er flad i bunden.
Først rammen i vatter, så de 2 skinner på det lange led og i forhold til hinanden, så de er skruet fast i samme højde og i vatter.
Så har jeg brugt skydelæren imellem de 2 lange skinner og den nederste skinne på broen og checket med vatterpas til sidst. Den øverste skinne og gevindstangen giver sig selv.
Jeg har målt om der er vridning på broen ved at montere vatterpas vandret så det peger udad, på Z aksen og køre fra højre mod venstre på broen.
Z aksen har jeg ikke målt, men det ser meget godt ud. Når jeg fræser en rund cirkel, kan den godt stilles på højkant rimmelig i vinkel.
Det er ved at være nogle langhåret løsninger på ret simple problemer.
Hvis du har en spindel med slør så smid den ud for den kommer til at ødelægge dine emner og ikke mindst dine værktøjer
Rundstålet har en microskopisk deflektion og faktisk skal du slet ikke røre den, så den vil være ens heletiden under målingen.
lad os sige den er har en radius fra spindlen på 150mm. Hvis du der kan måle mindre end 0.265mm under spidsen på rundstålet er du under den skævhed du kan måle med et vatterpas der kan måle 0.1grad.....
Samme metode kan du jo bruge måleuret til... det fortæller dig bare undervejs hvor skæv din spindel sidder ift. planet. men det bliver det jo ikke mere præcist af. Er alt 100% så snitter spidsen lige præcis overfladen på planet hele vejen rundt. Er alt 100% når du anvender et måleur med 1/100mm eller mere nøjagtighed, ja så bevæger nålen sig slet ikke... derfor våger jeg den påstand at stangen giver præcis samme nøjagtighed....... Hvad man syntes er lettest at bruge og hvad man syntes ser flottest ud oppe på værktøjstavlen er en anden sag ;o)
Ang. alt det her med præcision, har du så tænkt hvad der sker med hele konstruktionen af spærtræ og MDF når du åbner vinduet og luftfugtigheden ændre sig eller solen får temteraturen til at stige/falde... ?
Min pointe er: der er ting der er vigtigere ting at overveje inden der kommer en maskine ud i den anden ende :o)
Hvad er planen du skal du lave på maskinen siden den skal være så nøjagtig?


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Den her diskussion er hvis ved at løbe lidt af sporet. Vaterpaset var min løsning på et problem, og denne løsning ville jeg gerne dele med jer andre. Vaterpaset koster omkring 450kr med forsendelse og moms, så ja det er da dyre end din løsning, men at det ikke skulle være en simpel løsning kan jeg ikke følge dig i. Et vaterpas er da utrolig simpelt stykke værktøj.

Vaterpaset er desuden ikke afhængigt af, at spindlen er fuldstændig vinkelret med skærebordet, som din løsning er. Ligeledes er det meget enkelt at en streg på vaterpaset svare til 0,02mm/m, hvilket gør det meget nemt at regne ud, hvor meget din vange skal klodses op, for at den er i plan med den anden.

Hvis du bruger følelærerer, til at måle afstanden fra skærebordet til dit stykke rundstål, kan du selvfølgelig også vha. trigonometri regne dig frem til, hvor meget din vange skal klodses op. Men der er det jo så at jeg tænker, at hvis du skal have sammenlinelig præcision, skal du have et længere stykke rundstål, hvorved defleksionen bliver større. Derfor tror jeg, at det bliver svære at afgøre, hvilken følelærer der lige passer under, og derfor tror jeg ikke at din løsning, giver den samme præcision som min. Om det er rigtigt er ikke sikkert, men det er min tankegang. 

Jeg synes at din løsning er rigtig smart, og jeg har ikke villet nedgøre den på noget tidspunkt. Jeg har valgt min løsning fordi den er hurtig og simpel, og så fordi det var det jeg lige kunne finde på. 

P.S. 
Min opbygning i træ er kun medlertidig
Rundstålet er til når maskinen ER samlet. ikke til at samle den efter...
men jeg ville stadig ikke vide hvad jeg skulle med et mål der viser mig 0.02mm/m ?
Det du skal gøre er at lægge de huller til dine skinner ud på de vanger du vil bruge
ALLE hullerne skal så laves i samme opstilling, men vangerne skal spejlvendes, så bliver de "LIGE/LIGE" eller "LIGE SKÆVE" når du samler det hele :o)
der efter er det bare at montere skinnerne og så køre de HELT parallelt. dykker de så 0.000001 mm eller mere... så retter du det af på planet med din spindel når du har samlet resten af maskinen

Det vigtigste mål på hele maskinen er om spindlen er vinkelret på planet (under alle forhold) , det er dét som det hele går ud på :o)


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Kom til at tænke på noget andet... (ja det sker...)
find en kraftig plade og brug den som base for resten af maskinen..
direkte derpå montere du dine skinner... og voila de er helt plane med hinanden
(bare en tanke)


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Der er yderligere 100 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis