Byggeriet begynder:)

Hej folkens

For efterhånden et stykke tid siden slog kæresten bremsen i og forklarede mig, at hvis jeg ikke havde andre steder end spisebordet til at bygge min cnc-fræser, så kunne jeg godt glemme at godt glemme det projekt. Som de fleste ved, er kvinder jo smukkest når de er glade, så mit cnc-projekt har været lagt på hylden et godt stykke tid nu.

Jeg har dog netop fået et sted til mit byggeri, og er så klar på at komme igang Så dette er det første indlæg i min byggetråd, hvor jeg håber at snakken kommer til at gå flittigt.

Da jeg i sin tid startede projektet, var det bl.a. fordi, jeg var blevet ret imponeret over at se Metalsnedkerens fræser på youtube, hvilket havde givet mig tillid til, at det var muligt selv at bygge en.

Efter at have kigget på dette forum og cnczone.com købte jeg det dyreste kit med motorer og styring fra HobbyCNC:

Kittet er nu samlet, og jeg kan styre det fra min computer


Ja ja kassen er ikke køn, men det virker som det skal, og så har jeg lært til en anden gang, at sådan noget galvaniseret plade er ret bøvlet at bøje over en bordkant
Hej folkens For efterhånden et stykke tid siden... Vis hele indlægget
140 svar
 Følg tråden
Der er 100 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har surfet lidt rundt på ebay og ligenende det sidste stykke tid i jagten efter nogle gode bipolar drivere til mine steppere. Jeg har især gået efter Centent, da jeg kan se at flere har gode erfaringer med dem. 

Det er også endt med at jeg har fundet fire brugte CN0142 til 100 dollar, hvilket jeg synes virker yderst rimeligt. Problemet er bare, at alle dem som sælger brugt Centent, ikke vil sende uden for USA 

I min frustration over tabet af en god handel, endte det med, at jeg kom til at købe et Gecko g540 i stedet for:

Jeg har givet 244 dollar for det på ebay, med modstande til at styre strømmen til stepperne. Prisen er godt nok noget mere end jeg først havde regnet med, men det skulle jo efter sigende være toppen af poppen, så jeg er spændt på at se, hvad mine hobbycnc steppere kan yde, når de er koblet til sådan et

For en sikkerheds skyld vil jeg lige spørge, om det er korrekt opfattet, at jeg skal bruge de modstande som giver 3 amp, når jeg har de store steppere fra hobbycnc?

Nå ja til min 2,2kw vandkølede spindel som er på vej fra Kina, har jeg fundet følgende pumpe til sølle 70kr:

Den passer rimeligt i specifikationer sammen med de pumper der sælges til spindler over ebay. Den køre 12DC hvilket ikke står på hjemmesiden. Jeg havde lidt svært ved at finde en passende strømforsyning, uden at den kostede 350kr. Så det endte med at jeg stjal en fra en skrottet stationær computer. Den er lidt stor, men var gratis. 

Slange til pumpen kan også købes i biltema, jeg gave omkring 30kr. Den som er 10mm i invendig diameter passer perfekt.
#23-305-DS8 stepperne kan klare 4,2A når de er forbundet i bipolar parallel (Findes ved at man ganger den unipolare strøm med kvadratrod 2). Da driverne max giver 3,5A skal du bruge en 3,5 kOhm modstand (evt. 3.3k + 220R i serie), så de bare giver fuld skrue til motorerne.

Tillykke med købet af spindlen. Glæder til at høre hvor godt den kører, for så skal jeg selv ha' en :-)

Hilsen Brian
Ej æv, vil det sige at jeg hellere skulle have købt nogle andre drivere for at få det fulde ud af stepperne? -Så kan jeg vil ikke regne med at nå op på de samme hastigheder som du har med dine Centent?

Med hensyn til spindlen skal du nok få en melding Brian, hvis du har lyst og bor i nærheden skal du også være velkommen til at komme Aalborg og se den i aktion, så du kan sammenligne med din Dewalt. 

Vh
Jens
Det giver selvfølgelig lidt mindre ydelse end det ellers ville ha' gjort, men så meget tab er der heller ikke. Grunden til at du måske får problemer med at komme op i fart ligger i, at du kun har ledeskruer med 5 mm stigning, jeg har jo 10 mm stigning på mine.

Der er langt til Aalborg, men vi ser :-)
Er ikke lige med på hvad du mener med ledeskruer? Er det dimensioneringen på DB9 stikkene du mener eller? 

Jeg kender en som har snakket om at købe et g540, synes du det er bedre at jeg sælger boardet til ham, og så finder noget andet?

Du skriver (evt. 3.3k + 220R i serie), skulle der stå 220ohm eller er det ikke en ekstra modstand du vil koble i serie?
Annonce
Ledeskrue er den danske benævnelse for det engelske lead screw, som i dette tilfælde er dine ball screws. Husk nu at du altid kan søge i Google, hvis der er et ord du ikke kender :-) 220R er den korrekte måde at skrive en modstands værdi på. Men ja, det er en 3300 ohms modstand i serie med en 220 ohms modstand.

Nogle udmærkede drivere til dit setup tror jeg vil være nogle Leadshine M542 og et C10 BOB fra CNC4PC.
hmm udvid bare min horisont hvis jeg er forkert på den, men der kan vel ikke være noget ukorrekt i at beskrive en modstands størrelse i enheden ohm. Jeg er godt klar over at man normalt beskriver modstanden som "R" (resistance), men det er jo ikke nogen enhed, så derfor blev jeg i tvivl...

Men hvis jeg forstår dig ret, så mener du at det er det smarteste, at sælge boardet og købe nogle andre drivere, -er det rigtigt opfattet? Og så er det jo bare fedt, at du ved så meget om det her CNC-haløj, så du allerede har nogle forslag

Vh
Jens
Du kan jo lige så godt få så meget som muligt ud af maskinen som muligt, så derfor ville jeg nok købe nogle større drivere. G540 er ellers en rigtig fin pakkeløsning, men de måtte godt lave noget tilsvarende med større drivere.
Ham her(Roy) Har 48v 5a drivere: http://www.diycnc.co.uk/html/driver50.html
Så kan du ihvertfald få lidt power på.

Han har en rigtig fin service, er hurtig med leveringen, og så bor han i England dvs. ingen told og moms osv.
Jeg var inde for at finde prisen på de Leadshine M542 driverer som du snakkede om Brian, men jeg kunne ikke finde dem inde på CNC4PC, heller ikke ved at bruge deres søgefunktion.  Hvordan er kvalliteten af Leadsine i forhold til Gecko?

Med hensyn til de driverer som du linker til Palle, så ser prisen jo fin ud, men jeg kan de køre bipolar, og hvordan er kvalliteten?

Vh
Jens
Der er yderligere 30 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis