Byggeriet begynder:)

Hej folkens

For efterhånden et stykke tid siden slog kæresten bremsen i og forklarede mig, at hvis jeg ikke havde andre steder end spisebordet til at bygge min cnc-fræser, så kunne jeg godt glemme at godt glemme det projekt. Som de fleste ved, er kvinder jo smukkest når de er glade, så mit cnc-projekt har været lagt på hylden et godt stykke tid nu.

Jeg har dog netop fået et sted til mit byggeri, og er så klar på at komme igang Så dette er det første indlæg i min byggetråd, hvor jeg håber at snakken kommer til at gå flittigt.

Da jeg i sin tid startede projektet, var det bl.a. fordi, jeg var blevet ret imponeret over at se Metalsnedkerens fræser på youtube, hvilket havde givet mig tillid til, at det var muligt selv at bygge en.

Efter at have kigget på dette forum og cnczone.com købte jeg det dyreste kit med motorer og styring fra HobbyCNC:

Kittet er nu samlet, og jeg kan styre det fra min computer


Ja ja kassen er ikke køn, men det virker som det skal, og så har jeg lært til en anden gang, at sådan noget galvaniseret plade er ret bøvlet at bøje over en bordkant
Hej folkens For efterhånden et stykke tid siden... Vis hele indlægget
140 svar
 Følg tråden
Der er 110 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kvaliteten virker meget fin, har ikke så meget kørsel på bagen endnu, men indtil videre helt ok.

De kører bipolar både parallel eller serie koblet(8leder motor).
Brian siger at M542 er billigst her :-)
http://www.zappautomation.co.uk/index.php?cPath=3_4

De virker meget godt, hvis de passer til motoren.  Jeg har presset maskinen lidt for hård  forleden dag. 30mm nede i materialet og feed 1500mm/min - ikke med vilje.  Kressen var næsten gået i stå. Drivere slog bare fra uden at tage skade.  2 gange:-)
Takker for linket

Hvor hurtigt kan du køre med dine drivere? -1500mm/min kan jeg køre med det board jeg har, dog ikke med 3cm skærredybde, det er jo vildt!!
De 3 cm var også en fejl - men så fik jeg afprøvet det:-)
Maskinen kan køre 3000mm/min nu, efter en lang kamp med lidt bedre tilpasning af spændinger og strømme. Det er hellere ikke optimalt til mine motorer, men bedre end før.
Jeg bruger det kun til 3D finishing når der skal fjernes ca 0,2mm materiale til sidst.
Ellers fræser jeg langsommere end det.
Hvis du gør som Maskinsnedker skriver mht tilpasning af elektronikken, kommer du ikke galt afsted.

Ja snedkeren har styr på det her CNC halløj

Jeg kører 2500mm/min med hobbyCNC driverne, når dine drivere nu skulle kunne trække mere, hvordan kan det så være at du ikke har højere hastigheder, -er din grantry meget tung eller bruger du ikke kuglespindler?

Jeg har iøvrigt fået den vandkølede spindel hjem Brian, og det ser ud som om det er kram Jeg skal lige have købt noget skærmet kabel til den, så skal jeg nok give en bedømmelse og nogle billeder. Har fået at vide at de høje frekvenser kan forstyrre steppermotorne.

Vh
Jens
Annonce
Jep, sådan en VFD kan åbenbart spytte en masse EMF ud, så afskærmning er et must. Du kan evt. spørge Piloten fra Danmark hvad han har gjort for at være lidt på forkant med problemet.

Glæder mig da til at høre mere om den :-)
Træstøv - jeg har bare sagt at mine motorer skal køre max 10 omdr/sek og resten giver sig selv. Jeg har kuglespindler med 5mm stigning og den længste er trapetzgevindstang med 4mm stigning. Hvis jeg kører hurtigere end det, sker der ting og sager f.eks fedt på gevindstænger bliver slynget ud på bordet:-)
Gantry - den vejer nok 50kg.
J.Handstad kan måske sige noget mere om det - han har slæbt den op til mig:-)
Det kan godt være at unipolære motorer og drivere ( Hobby cnc) kører hurtigere end bipolære, det ved jeg ikke. Jeg synes også min Hobbycnc legetøjsfræser af MDF plader kører hurtig.

Spindel kabler og motor kabler skal nok ikke ligge i den samme kabelbakke.
Jeg har glemt at skrive at momentet falder kraftigt når mine motorer kører hurtigere end de 10 omdr/sek.
Det er noget jeg så på et diagram.
Hmm hvis det er stigningen der er problemet, så må det vel kunne løses med gearing, -eller er der for stort tab til at det kan betale sig?

Her er lige et par billeder af udpakningen af min nye spindel, -har desværre ikke haft tid til at prøve den endnu. Som før nævnt er den fra ebay butikken solar.jean.





Som det ses leveres spindlen med ER20-A standard spændemøtrik. Nogle af kineserspindlerne sælges med ER20-B, og de passer ikke sammen med de fleste af de spændetænger man kan købe. Så hvis man køber en spindel med ER20-B møtrik, skal man typisk have fat i en ER20-A møtrik, for at kunne anvende efterkøbte spændetænger. De kan fx købes ved CTC Tools på ebay.


Ind til videre virker det hele som god kvallitet, dog var der dog et par småting med monterings flanchen til spindlen. Den er lavet af støbt aluminium, og som det ses på billedet er støbningen ikke helt uden fejl dog ikke nogen af betydning.


Men det undrede mig lidt, at der ikke var nogle huller i flanchen til at montere den med. Derudover var et af hullerne til fastspænding af spindlen ikke gjort færdig, den sidste udboring kan dog let laves selv.

Når jeg har fået tid til at afprøve det nye legetøj, skal jeg selvfølgelig nok give en melding
Har du købt noget at styre den med
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis