Byggeriet begynder:)

Hej folkens

For efterhånden et stykke tid siden slog kæresten bremsen i og forklarede mig, at hvis jeg ikke havde andre steder end spisebordet til at bygge min cnc-fræser, så kunne jeg godt glemme at godt glemme det projekt. Som de fleste ved, er kvinder jo smukkest når de er glade, så mit cnc-projekt har været lagt på hylden et godt stykke tid nu.

Jeg har dog netop fået et sted til mit byggeri, og er så klar på at komme igang Så dette er det første indlæg i min byggetråd, hvor jeg håber at snakken kommer til at gå flittigt.

Da jeg i sin tid startede projektet, var det bl.a. fordi, jeg var blevet ret imponeret over at se Metalsnedkerens fræser på youtube, hvilket havde givet mig tillid til, at det var muligt selv at bygge en.

Efter at have kigget på dette forum og cnczone.com købte jeg det dyreste kit med motorer og styring fra HobbyCNC:

Kittet er nu samlet, og jeg kan styre det fra min computer


Ja ja kassen er ikke køn, men det virker som det skal, og så har jeg lært til en anden gang, at sådan noget galvaniseret plade er ret bøvlet at bøje over en bordkant
140 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så er pengene overført kina, og jeg har fået lovning på, at føringer og spindler i mine ønskede mål forlader kina inden 10 dage. Stumperne er bestilt gennem ebay hos linearmotionbearings2008. Link til deres shop:

http://stores.ebay.com/linearmotionbearings


Hvis man skriver lidt med dem får man en god pris og koblinger med gratis. Jeg har stor set kun kunnet finde positive ord om deres føringer, med deres koblinger skulle hvis ikke være for gode. Men det er jo svært at brokke sig over prisen når de er gratis

Jeg var ret fristet til at købe en af deres vandkølede spindler, ind til jeg læste nogle anmeldelser på cnczone.com. Det lyder til, at man ikke skal købe dem der bliver lavet om fredagen


Stumperne er tilsvarende dem på billedet, men i følgende dimensioner:

2pcs SBR20-500mm rails+4pcs SBR20UU bearing blocks,
2pcs SBR20-1200mm rails+4 pcs SBR20UU blocks,
2pcs SBR20-1600mm rails+4pcs SBR20UU blocks ,
1pc ballscrews RM1605-420mm with nut and end-machined
1pc RM2005-1120mm with nut and end-machined
2pcs RM2505-1520/1520mm (with nuts and end-machined)
1set(2pcs)BK/BF12 bearing end supports with locknuts and circlips
3set(6pcs) BK/BF15 bearing end suppots with locknuts and circlips
4 matching flexible coupler couplings, that fit 6,35mm stepper motor shafts

Udgangspunktet er at fræseren skal have et aktivt skærrevolumen på minimum 122x83x15cm. Ud fra lidt momentbetragtninger har jeg tænkt mig, at der skal være omkring 30cm mellem yderpunkterne af grantryens lejer. Her kunne det være meget interessant at vide, hvor stor denne afstand er på jer andres maskiner, og hvilke erfaringer der er knyttet til dette.

Dette afhænger selvfølgelig meget af maskinens dimensioner, og hvilke materialer der bliver fræst, men lad os endelig få en snak igang! Et af mine problemer har været, at jeg ikke har den store ide om, hvor stor en kraft man skal forvente på selve fræserbiten. Har i nogen bud på det? Mit slag på tasken er højest 10 kg, -hvad siger i, er det helt ved siden af?
Hej og velkommen.
Da du har købt delene i Kina vil jeg ikke undlade at skrive et lille indlæg ang. dele derfra.
Jeg har bygget en maskine til DLG helt i alu den virkede udemærket men der var dog visse ting der viste sig gerne måtte være mere stabilt bla. gantryen og så ville han også have ændret trapetsspindlerne til kuglespindler.Der blev indkøbt spindler og lejer i lejebukke magen til dem du har bestilt. Det viste sig så at lejehusene var meget skæve da hullerne til lejerne ikke var vinkelret med anlægsfladen fejlen var 0.9 mm samtidig var lejerne så upræsise så der måtte indsættes en spæser mellem inderringene på 0.1 mm det viste sig også at den firkantede flange der skal spænde lejerne sammen havde en fejl på 1.3 mm som også måtte rettes, spindlerne ser ud til at være i orden der er dog en knurre lyd som vi ikke kan lokalisere om den kommer fra disse. Efter diverse ændringer kører maskinen tilsyneladende perfekt.
Så du skal tjekke at lejebukkene er iorden inden du monterer dem.
Jeg håber du får mange fornøjelige timer med bygningen af maskinen og ingen problemer.
Mvh Jørgen.
Hej Jørgen

Takker for indlæget! -det skal da helt sikkert tjekkes når stumperne kommer. Håber godt nok mine er okay

Det lyder jo som om du har styr på tingene, når du kan fikse sådanne problemer. Så jeg kan ikke lade være med at spørge, hvor lang vil du anbefale afstandene D3 og D4 på nedenstående illustration? Andre må også meget gerne komme med indput!


Mvh.
Jens
På den maskine jeg byggede ( 820 x 1600 ) er D3 150 mm  og D4 300 mm og hvis jeg forstår dig ret så er D3 afstanden mellem skinnerne og D4 afstanden mellem vognene (udvendig)

Jørgen
Du har forstået det helt rigtig Jørgen. Jeg havde umidelbart tænkt mig, at lave både D3 og D4 300mm, men når jeg regner efter, kan jeg se at du har ret i, at det ikke er nødvendigt, at lave D3 så stor.

Dette er forudsat at jeg ikke får en større kraft på fræserbiten en 10kg (cutting force), -er det en tilpas maksimal cutting force at forvente, eller bør man forvente en større? Jeg har som udgangspunkt mest tænkt mig at fræse i træ, men det kunne selvfølgelig være sjovt med lidt alu en gang i mellem
Annonce
Når du fræser i træ med feks. en 3mm fræser hvad tror du så der sker ved en belastning (tryk) på 10 kg på fræseren, den knækker. Du vil altid indstille din hastighed så du får en pæn overflade så jeg tror ikke du når 10 kg. Nu er det nok mere stabilitet i opbygningen du skal tænke på, hvis du bygger i alu er det min erfaring at gantryen bygges i min. 10 mm plade og Y aksens bagplade i 30 mm.
Når du har tegnet maskinen så læg tegningen her så vil du få evnt. forslag til ændringer fra andre der har bygget deres egen maskine.
Mvh. Jørgen.
Hej Jørgen

De 10kg var nu også tænkt som et maksimum at regne med, så jeg kan få en estimat på den maksimale deflektion. Men jeg tror du har ret i at det er højt sat, når jeg fx har brugt en overfræser, vil jeg ikke mene, at jeg har været i nærheden af et tryk på 10kg. Men jeg har ikke rigtig nogen erfaring med at fræse i fx alu....

Men dejligt at høre at folk er klar til at kigge på tegningen af konstruktionen. Den har jo ændret sig en del hen af vejen, men jeg tror efterhånden jeg er ved at nå den endelige

Jeg ved ikke om det bare er mig, men jeg har haft svært ved at få søgefunktionen her på forumet til at virke rigtigt. Derfor har jeg ikke rigtig fundet frem til hvor i ander har købt jeres limit switchs og kabler, men nu har jeg fundet bestilt det fra ELFA i Århus.

Den stump kabel der fulgte med kittet fra HobbyCNC til steppermotorne var ikke særlig lang, her er et link til det jeg har bestilt (Styrekabel med skærm 6x0.75 mm²):

https://www.elfaelektronik.dk/elfa3...&toc=20228

Her er et link til de limit switchs jeg fik anbefalet af min far, som engang var elektrikker på en maskinfabrik:

https://www.elfaelektronik.dk/elfa3...8-22&toc=0

Produktbillede: Positionsafbryder, D4N-4162
Jeg skriver det, da det ikke lige var nogle poster jeg havde regnet med kostede noget særligt, men det endte alligevel med at blive ca 1400kr med moms og forsendelse. Så nu har andre nybyggerer nogle priser at tage med i budgetet

Mvh.
Jens

Hej træstøv,

Det er en rigtig god idé lige at overveje at alle retninger i hvert fald kan optage den samme kraft, der er ikke meget ved at den ene vej kan håndtere 10kg, hvis den anden kun 1 kg.
Sidste år lavede jeg nogen ret nemme overslag på kræfter ifbm. spåntagning, og du må da gerne se rapporten hvis du vil, men jeg mener det er ret irrelevant. For det første ville jeg bruge den maksimale kraft stepmotoren kan levere, hvis jeg blev tvunget til at gå den vej, men jeg ville bare vælge et tal, og så lave den lige stiv i alle retninger. Husk den sidste retning, altså den der "går ind i papiret" på din skitse
Har du regnet kræfterne A-D ud for din maskine? De kunne måske nok give et lille hint til hvilke størrelser D3 og D4 skal antage.

Jeg kan godt lide dit gå-på-mod, det er fandme i orden at bukke plade over sofabordet

Peace through superior firepower.

Bare et kort indlæg.

Afstanden D3 og D4 ville jeg holde så store som muligt, både for stivhed men også for at holde den slør der er i føringerne på et minimum
Og D1 ville jeg holde så lille som muligt. Og for at det hele køre ens i alle retninger ville jeg placere mit skær i D4/2


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Jeg er enig med Børge dog skal der være en rimelig frihøjde under gantryet, der valgte jeg 200 mm da en bordplade bør være ca. 25-30 mm tyk, når så værktøjet monteres og dette fylder ca.50 mm så er der ikke meget afstand tilbage til det emne der skal bearbejdes.

Jørgen.
Der er yderligere 130 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis