SELVbyg + Galleri - arkitektegnet villa!

Så fik jeg oprettet lidt gallerier af mit store byggeprojekt, det findes under 'Gallerier' med navnet 'SELVbyg' - Part 1, Part 2, Part 3 osv...her har jeg postet billeder fra projektet fra start og indtil idag og meningen var så, at jeg ville fortsætte med at poste billeder gennem hele forløbet, til dem som måtte være interesserede i at følge/opmuntre mig! 

Huset blir en 1 1/2 plans villa krydret med en arkitekts kreative streg. Jeg har leveret alle skitser og idéer til min arkitekt og så har han sat det hele sammen til noget, som rent faktisk kan lade sig gøre at bygge - eller dvs at det viste sig at det ikke rigtig var til at bygge, så jeg måtte lige omkring en bygningsingeniør og have lavet stålkonstruktioner og statiske beregninger for en formue, men NU skulle det så kunne stå - UDEN at styrte sammen...! 

Huset blir på 285m2 + 65m2 dobbelt garage, så plads blir der nok af, jeg er kun mig selv jo!  Det blir et lavenergi hus og varmekilden blir jordvarme. Huset blir monteret med et genvex anlæg fra Nilan - NilAIR, som støbes ned i fundamentet, hvilket er en nødvendighed, da der ikke blir noget loft osv. Huset bygger på en meget kraftig HEB180 stålrammekonstruktion, hvilket er en nødvendighed, da der ikke blir nogle bærende vægge som går til kip til at holde tagets vægt og huset ville så styrte sammen, lidt ala en bog der står med ryggen opad. Førstesalen består af repos'er i begge ender af huset udstyret med gelænder, samt en gangbro i midten af huset, hvor man går hen over husets køkken/alrum. Hele vejen gennem husets overetage (20m), blir der udsyn til kip, og huset blir udstyret med hele 4 kviste, hvor søjle vinduerne er forlænget 2m, så de blir 5,5m høje, hvilket gør huset meget lyst og åbent...

Rumfordeling - stueplan: (plantegning kommer i galleriet, skal lige finde den )
Indgang
Hall
Bryggers/teknikrum

Seperat forældre afdeling med:
  • Soveværelse
  • Walk-In
  • Kæmpe bedeværelse med spa og dobbelt bruser
Stort åbent køkken/alrum med loft til kip 7,5m
Stort fælles badeværelse med brusebad
Kontor
Biograf
Teknikrum under trappe med genvex anlæg og centralstøvsuger

Rumfordeling - 1. sal:
Kæmpe pool lounge, hvor der er plads til poolbord, bar, lounge
2 stk. børneværelser
Man passerer køkken/alrum via en gangbro, over til en stor stue med pejs og udgang til en stor altan, hvor man har aftensolen 

Det var lidt om villa'en. Måtte nogen brænde inde med spørgsmål eller lign., så råb endelig højt... 

Gallerierne vil løbende blive opdaterede, så man kan følge lidt med i projektet!

Som sagt, så bygger jeg SELV og alt er indtil videre lavet af mig selv og det blir resten også - så her blir nok tale om en meget intimt og hyggeligt rejsegilde...hehe...  Dog blir kloark, VVS og EL lavet af fagfolk... 

SELVBYGGER!!!

Så fik jeg oprettet lidt gallerier af mit store... Vis hele indlægget
154 svar
 Følg tråden
Der er 80 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ik om 'hastværk/lastværk' er det rigtige ord at bruge...har ventet 2,5 måned på at vejrudsigten lovede 2 sammenhængende dage UDEN regn, så jeg kunne ligge EN tagside...taget er 240m2 og når der ska 5.000 skruer i og man render rundt 8m oppe i luften på små lægter og skal ha lagt brædderne inden regnen kommer, så kan det ik lade sig gøre at tjekke alle brædder i alle sider og kanter...i min verden, ska sådan noget altså også bare spille - jeg mener, vi kan flyve til månen, så burde man også kunne indstille en høvl/fræser ens hvergang og levere nogle ens brædder...!

XL Byg, har også erkendt, at brædder selvfølgelig skal være 100% ens og at det er deres fejl, så jeg er da ik helt gal på den...

Om det blir elhævl eller de nye tag X finer som de har tilbudt mig, ska jeg lige have vurderet.

*** Spørgsmål ***

Mellem tag / isolering er der jo 50-70mm luftspalte, som at ventilere taget, således at det kan komme af med fugt og ikke skal rådne. Er det så okay, at ligge et nyt lag 12-15mm tag X finer direkte ovenpå brædderne, uden at det påvirker ventilationen...? Ville sgu nødigt til at skrue alle tagbrædderne af først, hvilket også udelukker plader, da jeg har 1m mellem spærene...

På forhånd tak!

Og ja, det er et mega projekt! Og jeg er helt alene om det, har selv lavet 800 tons sandpude, gravet ud til sokkel, støbt sokkel/fundament, lagt lecaterm, flamingo, rionet, gulvvarme, genvex (NilAir støbt ned i betongulvet, gravet ud til kloark, trukken til varmt og kold vand, bagmur i porebeton, muret facaden, samlet/tilpasset spær, svejset stålspær, rejst stålspær, malet stålspær, osv osv... Man keder sig ikke i sådan et projekt her... Ska også selv lave resten, kviste, tagpap og alt indvendigt... Ud af de 15-16 mdr jeg har bygget (inkl. 6-7 mdr med sne, hvor jeg ik har lavet noget) har min far været herude og hjælpe i 4 dage...til at række tagbrædder op til mig og skubbe spærene op til mig, det kunne ikke lade sig gøre alene...hehe...

SELVBYGGER!!!

X fineer monterer du vel bare ovenpå brædderne?
hvilken elektrode svejsede du spær med? og er spærene i stål bare sat ned i fundamentet? der er ikke støbt et stykke stål med laske ned i betonen? det så nemlig ikke ud til at der var fodplader på spærene(hb180 stålet)hvor bygger du kunne godt tænke mig at se det live u at forstyrre selvfølgelig
fortsat god arbejdslyst, jeg er meget imponeret

Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

Jeg tænkte på om der ville kunne forekomme fugt mellem brædder/X fineer og det ikke kan komme væk via de 50-70mm ventilation under brædderne?

Stålrammekonstruktionen er svejset med en Esab 53.05 2,5mm elektrode. Der er fodplader på HEB180 rammerne og disse er fastgjort direkte ovenpå randfundamentet via limankre iflg. ingeniørens statiske beregninger!

Jeg bygger i Haslund (Randers) og du ska være velkommen til at komme og forstyrre... Og tak!

SELVBYGGER!!!

Der er for øvrigt billeder af stålspærene i galleriet under 'SELVbyg - Part 4' hvis det er...

SELVBYGGER!!!

Så fik jeg muret den ene gavltrekant op...sikke et døj, at få materialer slæbt så langt op, når rendegraveren kun kan løfte knap halvvejen...

Nu begynder det for alvor, at ligne et hus...

Update på tagbrædde problematikken !!

Har fået XL Byg til at levere nye tag X finer plader til hele hytten - OG fået dem til at stille to tømrere til rådighed i 2 dage uden beregning og tømreren mente, at det tog ca. 2 dage... Fin løsning og optimalt med tagplader til mit tagpaptag!

SELVBYGGER!!!

Annonce
Nu ser det da rigtig ud af noget.....
Og fint med tagpladerne... Så kan du få lukket ordentligt af inden vinter...
Hvad med vinduer, er de snart klar til levering, eller skal du igang med at lave nogle rammer med plast for at kunne dække hullerne ordentligt af??

MVH Njord, der er rigtig misundelig på projektet og den hastighed det skrider frem med :-)

MVH Njord
Ja, det hjælper sgu gevaldigt, at få facaden med op, så man ikke kan se den grimme bagmur!

Vinduerne har jeg fået tilbud på, men har med vilje ikke bestilt dem endnu, da jeg lige vil vente til jeg får muret den sidste gavltrekant op her om en 2-3 dage. Arkitekten har lavet det således, at lofterne går med ud i vindues åbningerne, så det skal passe 120%...så nu murer jeg lige den sidste gavl og så måler jeg alle vinduerne en ekstra gang og så blir de bestilt...leveringen er ca. 6 uger, så tror det kommer til at passe fint...så har jeg 6 uger til at brænde pap på og lave 4 stk kviste og så skulle det gerne passe med at jeg kan smide vinduerne i, når de kommer - inden sneen kommer...!

Ved nogen egentlig hvor dyb en std. vinduesramme er...10, 12, 14cm eller...? Ved godt man kan få dem som man vil have dem mod betaling, men hvad er std.?

SELVBYGGER!!!

Ikke at jeg ved det, men har opfattelsen af at vinduer ikke er specielt standardiserede da der jo er stor forskel på behov for ramme størrelser afhængig af opbygningen af murene.. og det er gamle isolerings standarder, elle rnye hvor der virlkelig er mængder af isolering også helt frem i vindues hullerne..

Så jeg vil da foreslå at du får de eksakte meldinger fra den leverandør du har udset dig :-)

MVH Njord

MVH Njord
Standard karm dybde er 114 mm
Så blev den sidste sten sgu lagt og huset er nu færdigmuret - så har mn sgu også prøvet at mure et hus...!

Der er smidt lidt billeder op af den sidste gavltrekant og den grimme, hvide porebeton bagmur er nu omsider gemt helt væk...lækkert...

Nu står den så på tagpap. Skal lige have fundet en tagpap brænder imorgen og så skal der svejses på livet løs. Derefter skal jeg lige have makket 4 kviste sammen og så skal der smækkes vinduer i. Bestiller vinduer her i ugen og så har jeg 6 uger til at få tagpap og kviste lavet, inden vinduerne er færdige!

Og så lover de TØRVEJR i en HEL uge...?!?! Det er sgu noget nyt og perfekt nu hvor der skal svejses tagpap!

SELVBYGGER!!!

Der er yderligere 64 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også