Jeg ved ik om 'hastværk/lastværk' er det rigtige ord at bruge...har ventet 2,5 måned på at vejrudsigten lovede 2 sammenhængende dage UDEN regn, så jeg kunne ligge EN tagside...taget er 240m2 og når der ska 5.000 skruer i og man render rundt 8m oppe i luften på små lægter og skal ha lagt brædderne inden regnen kommer, så kan det ik lade sig gøre at tjekke alle brædder i alle sider og kanter...i min verden, ska sådan noget altså også bare spille - jeg mener, vi kan flyve til månen, så burde man også kunne indstille en høvl/fræser ens hvergang og levere nogle ens brædder...!
XL Byg, har også erkendt, at brædder selvfølgelig skal være 100% ens og at det er deres fejl, så jeg er da ik helt gal på den...
Om det blir elhævl eller de nye tag X finer som de har tilbudt mig, ska jeg lige have vurderet.
*** Spørgsmål ***
Mellem tag / isolering er der jo 50-70mm luftspalte, som at ventilere taget, således at det kan komme af med fugt og ikke skal rådne. Er det så okay, at ligge et nyt lag 12-15mm tag X finer direkte ovenpå brædderne, uden at det påvirker ventilationen...? Ville sgu nødigt til at skrue alle tagbrædderne af først, hvilket også udelukker plader, da jeg har 1m mellem spærene...
På forhånd tak!
Og ja, det er et mega projekt! Og jeg er helt alene om det, har selv lavet 800 tons sandpude, gravet ud til sokkel, støbt sokkel/fundament, lagt lecaterm, flamingo, rionet, gulvvarme, genvex (NilAir støbt ned i betongulvet, gravet ud til kloark, trukken til varmt og kold vand, bagmur i porebeton, muret facaden, samlet/tilpasset spær, svejset stålspær, rejst stålspær, malet stålspær, osv osv...

Man keder sig ikke i sådan et projekt her...

Ska også selv lave resten, kviste, tagpap og alt indvendigt...

Ud af de 15-16 mdr jeg har bygget (inkl. 6-7 mdr med sne, hvor jeg ik har lavet noget) har min far været herude og hjælpe i 4 dage...til at række tagbrædder op til mig og skubbe spærene op til mig, det kunne ikke lade sig gøre alene...hehe...