SELVbyg + Galleri - arkitektegnet villa!

Så fik jeg oprettet lidt gallerier af mit store byggeprojekt, det findes under 'Gallerier' med navnet 'SELVbyg' - Part 1, Part 2, Part 3 osv...her har jeg postet billeder fra projektet fra start og indtil idag og meningen var så, at jeg ville fortsætte med at poste billeder gennem hele forløbet, til dem som måtte være interesserede i at følge/opmuntre mig! 

Huset blir en 1 1/2 plans villa krydret med en arkitekts kreative streg. Jeg har leveret alle skitser og idéer til min arkitekt og så har han sat det hele sammen til noget, som rent faktisk kan lade sig gøre at bygge - eller dvs at det viste sig at det ikke rigtig var til at bygge, så jeg måtte lige omkring en bygningsingeniør og have lavet stålkonstruktioner og statiske beregninger for en formue, men NU skulle det så kunne stå - UDEN at styrte sammen...! 

Huset blir på 285m2 + 65m2 dobbelt garage, så plads blir der nok af, jeg er kun mig selv jo!  Det blir et lavenergi hus og varmekilden blir jordvarme. Huset blir monteret med et genvex anlæg fra Nilan - NilAIR, som støbes ned i fundamentet, hvilket er en nødvendighed, da der ikke blir noget loft osv. Huset bygger på en meget kraftig HEB180 stålrammekonstruktion, hvilket er en nødvendighed, da der ikke blir nogle bærende vægge som går til kip til at holde tagets vægt og huset ville så styrte sammen, lidt ala en bog der står med ryggen opad. Førstesalen består af repos'er i begge ender af huset udstyret med gelænder, samt en gangbro i midten af huset, hvor man går hen over husets køkken/alrum. Hele vejen gennem husets overetage (20m), blir der udsyn til kip, og huset blir udstyret med hele 4 kviste, hvor søjle vinduerne er forlænget 2m, så de blir 5,5m høje, hvilket gør huset meget lyst og åbent...

Rumfordeling - stueplan: (plantegning kommer i galleriet, skal lige finde den )
Indgang
Hall
Bryggers/teknikrum

Seperat forældre afdeling med:
  • Soveværelse
  • Walk-In
  • Kæmpe bedeværelse med spa og dobbelt bruser
Stort åbent køkken/alrum med loft til kip 7,5m
Stort fælles badeværelse med brusebad
Kontor
Biograf
Teknikrum under trappe med genvex anlæg og centralstøvsuger

Rumfordeling - 1. sal:
Kæmpe pool lounge, hvor der er plads til poolbord, bar, lounge
2 stk. børneværelser
Man passerer køkken/alrum via en gangbro, over til en stor stue med pejs og udgang til en stor altan, hvor man har aftensolen 

Det var lidt om villa'en. Måtte nogen brænde inde med spørgsmål eller lign., så råb endelig højt... 

Gallerierne vil løbende blive opdaterede, så man kan følge lidt med i projektet!

Som sagt, så bygger jeg SELV og alt er indtil videre lavet af mig selv og det blir resten også - så her blir nok tale om en meget intimt og hyggeligt rejsegilde...hehe...  Dog blir kloark, VVS og EL lavet af fagfolk... 

SELVBYGGER!!!

Så fik jeg oprettet lidt gallerier af mit store... Vis hele indlægget
154 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ligger dem jo henad og pappet brændes jo nedad...?

Men brædderne må vel heller ik få vand...?

Er der egentlig nogen, som har et link til en guide af fremgangsmåde ved påbrænding af tagpap på et 45grader tag? Tænker på teknik, når det er et stejl tag, mht håndtering af rullerne osv...

SELVBYGGER!!!

Skrevet af Petreababy på 16 aug 2011 19:35
Jeg ligger dem jo henad og pappet brændes jo nedad...?

Men brædderne må vel heller ik få vand...?

Er der egentlig nogen, som har et link til en guide af fremgangsmåde ved påbrænding af tagpap på et 45grader tag? Tænker på teknik, når det er et stejl tag, mht håndtering af rullerne osv...

Lige den med tagpap ville jeg nok få en fagmand til at lave. Ved godt det ikke er det du vil, men...

TOR (Tagpapbranchens Oplysningsråd) udgiver en del foldere om teknik, underlag og kvalitetskrav, rørgennemføringer osv. som du kan købe eller låne på biblioteket. De skal nok bestilles hjem som fjernlån.

De er lidt nørdede, men er uundværlige medmindre du vil risikere at skulle skrotte tagpap for en formue. Her står helt præcist hvordan du laver de rigtige overlæg, hvilket underlag du skal forberede hvordan osv.
Hej Petrababy

Jeg håber at Koluda læser detteog kommenterer, men som jeg har forstået det, skal du lægge brædderne vandret hen over spærne og 1. lag pap skal lægges i samme retning når du bruger brædder. (Hvis du brugte OSB-plader skal det vist lægges den anden vej) 2. lag pap lægges herefter i faldretningen.

Jeg mener også at man bør sømme 1. lag pap på når du bruger brædder.

Hvis jeg har ret i denne fremgangsmåde, vil du kunne håndtere regnvejret ved, som Koloda foreslår, at sømme underpappet på så snart du har lagt nok brædder til at der kan  lægges en bane underpap.

Jeg skal selv til samme opgave om et par uger, så jeg er meget spændt på hvad du kommer frem til. I øvrigt, hvad har du fundet tagbrædder til prismæssigt ?

Henning, Lolland

Ville det ikke være hurtigere og nemmere at bruge f.eks. 18/22 mm tagkrydsfinér? OSB skal du ikke bruge, det er for følsomt overfor fugt og arbejder for meget. Brædder er sikkert fint til et usynligt undertag under tegl, men jeg ville personligt vælge plader.
Hvad med at lægge en PB til TagdækkerClaus.

Han er prof på området og normalt ikke bleg for at komme med råd.
Han er ikke så meget på siden i denne tid som ofte, men mon ikke en PB kan lokke et svar ud af ham...

Når det så er sagt, så skal man nok som selvbygger nogen gange gøre andet end at gøre det selv.. altså enten hyre en ekstra hånd eller spørge en kammerat om ikke der kan lånes lidt assistance...
Det vil kunne spare en hel del i den sidste ende :-)

MVH Njord

MVH Njord
Annonce
Skrevet af pilehave på 17 aug 2011 07:42

Lige den med tagpap ville jeg nok få en fagmand til at lave. Ved godt det ikke er det du vil, men...

TOR (Tagpapbranchens Oplysningsråd) udgiver en del foldere om teknik, underlag og kvalitetskrav, rørgennemføringer osv. som du kan købe eller låne på biblioteket. De skal nok bestilles hjem som fjernlån.

De er lidt nørdede, men er uundværlige medmindre du vil risikere at skulle skrotte tagpap for en formue. Her står helt præcist hvordan du laver de rigtige overlæg, hvilket underlag du skal forberede hvordan osv.

Du har helt ret - jeg har tænkt mig at lave det selv...!

Jeg har selvfølgelig læst vidt og bredt omkring overlæg, snitte hjørner, under- og overpap, brænding osv, så mener jeg er ok rustet til projektet, så må vi se om jeg kan finde ud af teorien i virkeligheden...

SELVBYGGER!!!

Skrevet af HLolland på 17 aug 2011 11:07
Hej Petrababy

Jeg håber at Koluda læser detteog kommenterer, men som jeg har forstået det, skal du lægge brædderne vandret hen over spærne og 1. lag pap skal lægges i samme retning når du bruger brædder. (Hvis du brugte OSB-plader skal det vist lægges den anden vej) 2. lag pap lægges herefter i faldretningen.

Jeg mener også at man bør sømme 1. lag pap på når du bruger brædder.

Hvis jeg har ret i denne fremgangsmåde, vil du kunne håndtere regnvejret ved, som Koloda foreslår, at sømme underpappet på så snart du har lagt nok brædder til at der kan  lægges en bane underpap.

Jeg skal selv til samme opgave om et par uger, så jeg er meget spændt på hvad du kommer frem til. I øvrigt, hvad har du fundet tagbrædder til prismæssigt ?

Som jeg har forstået det, så er dét, at ligge underpap vandret et lævn fra fortiden og at man idag kun ligger lodret!

Der er mange som sømmer underpappen på, når de lægges på brædder, men jeg har valgt en Icopal Base 450 P og den blir punktsvejst på brædderne, hvilket gør, at den er god til at trykudligne og det er en rigtig god kvalitet underpap...

Nu er brædderne lagt og dækket af med pressining og så piller jeg sektioner af, så snart vejret tillader det og brænder pap på løbende...

Kan sgu ik lige huske prisen på brædderne, men mener det er en 5'er/meteren eller noget i den dur...

SELVBYGGER!!!

Skrevet af pilehave på 17 aug 2011 11:38
Ville det ikke være hurtigere og nemmere at bruge f.eks. 18/22 mm tagkrydsfinér? OSB skal du ikke bruge, det er for følsomt overfor fugt og arbejder for meget. Brædder er sikkert fint til et usynligt undertag under tegl, men jeg ville personligt vælge plader.

Min ingeniør har lavet statiske beregninger og der står der, at med brædder, kan jeg benytte mig af en spær afstand på 1m (hvilket den er i mit hus) og hvis jeg vil bruge brædder, så skal jeg ned i 81cm, hvilket ville passe af h. til...derfor bruger jeg brædder...

SELVBYGGER!!!

Der er for øvrigt lidt nye billeder fra dagens tag arbejde i mit galleri...

SELVBYGGER!!!

Lige et spørgsmål til I kloge hoveder...!!

Jeg har jo iflg. ingeniøren lagt tagbrædder på hytten og skal nu til at smide tagpap på...mange steder jeg har søgt info, står der at bruger man brædder som underlag, så er det normalt at sømme/skrue underpappet på og så fuldsvejse overpappen. Dette er selvfølgelig for at kompensere for brædderne som evt. vil "arbejde" lidt...nu har jeg så fået leveret Icopal 450 P fra XL Byg, en dyr kvali pap, som er en stribebrænde pap, netop for at kompensere for tagbrædder. Jeg har tilmed fået bekræftet fra en bekendt's ven, at 450 P'eren med stribebrændning er helt fin at bruge som underpap til mit bræddetag...hmm...

Hvad skal man tro og hvad er det rigtige...?? )

SELVBYGGER!!!

Der er yderligere 104 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også