SELVbyg + Galleri - arkitektegnet villa!

Så fik jeg oprettet lidt gallerier af mit store byggeprojekt, det findes under 'Gallerier' med navnet 'SELVbyg' - Part 1, Part 2, Part 3 osv...her har jeg postet billeder fra projektet fra start og indtil idag og meningen var så, at jeg ville fortsætte med at poste billeder gennem hele forløbet, til dem som måtte være interesserede i at følge/opmuntre mig! 

Huset blir en 1 1/2 plans villa krydret med en arkitekts kreative streg. Jeg har leveret alle skitser og idéer til min arkitekt og så har han sat det hele sammen til noget, som rent faktisk kan lade sig gøre at bygge - eller dvs at det viste sig at det ikke rigtig var til at bygge, så jeg måtte lige omkring en bygningsingeniør og have lavet stålkonstruktioner og statiske beregninger for en formue, men NU skulle det så kunne stå - UDEN at styrte sammen...! 

Huset blir på 285m2 + 65m2 dobbelt garage, så plads blir der nok af, jeg er kun mig selv jo!  Det blir et lavenergi hus og varmekilden blir jordvarme. Huset blir monteret med et genvex anlæg fra Nilan - NilAIR, som støbes ned i fundamentet, hvilket er en nødvendighed, da der ikke blir noget loft osv. Huset bygger på en meget kraftig HEB180 stålrammekonstruktion, hvilket er en nødvendighed, da der ikke blir nogle bærende vægge som går til kip til at holde tagets vægt og huset ville så styrte sammen, lidt ala en bog der står med ryggen opad. Førstesalen består af repos'er i begge ender af huset udstyret med gelænder, samt en gangbro i midten af huset, hvor man går hen over husets køkken/alrum. Hele vejen gennem husets overetage (20m), blir der udsyn til kip, og huset blir udstyret med hele 4 kviste, hvor søjle vinduerne er forlænget 2m, så de blir 5,5m høje, hvilket gør huset meget lyst og åbent...

Rumfordeling - stueplan: (plantegning kommer i galleriet, skal lige finde den )
Indgang
Hall
Bryggers/teknikrum

Seperat forældre afdeling med:
  • Soveværelse
  • Walk-In
  • Kæmpe bedeværelse med spa og dobbelt bruser
Stort åbent køkken/alrum med loft til kip 7,5m
Stort fælles badeværelse med brusebad
Kontor
Biograf
Teknikrum under trappe med genvex anlæg og centralstøvsuger

Rumfordeling - 1. sal:
Kæmpe pool lounge, hvor der er plads til poolbord, bar, lounge
2 stk. børneværelser
Man passerer køkken/alrum via en gangbro, over til en stor stue med pejs og udgang til en stor altan, hvor man har aftensolen 

Det var lidt om villa'en. Måtte nogen brænde inde med spørgsmål eller lign., så råb endelig højt... 

Gallerierne vil løbende blive opdaterede, så man kan følge lidt med i projektet!

Som sagt, så bygger jeg SELV og alt er indtil videre lavet af mig selv og det blir resten også - så her blir nok tale om en meget intimt og hyggeligt rejsegilde...hehe...  Dog blir kloark, VVS og EL lavet af fagfolk... 

 SELVBYGGER!!!

Så fik jeg oprettet lidt gallerier af mit store... Vis hele indlægget
154 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Du efterlyser nogle lange murehjørner... Jeg mener kun at have set dem i de almindelige længder, er så kan flyttes med op ved høje mure.
At mure meget højt mener jeg heller ikkae at have set. der mulres normalt i 2 omgange for en mur i alm højde.... Jeg tror det er for at lade fugerne tørre/hærde så det hele ikke sætter sig så nemt.
Og husk at afstøtte en mur der er fritstående..... Ellers er der risiko for at en kraftig vind kan vælte den....

Men jeg vil da så lige sige at jeg på ingen måde er murer.. har kun været oppasser, bygget stillads og trykket fuger ved amatør byggeri :-)

MVH Njord

MVH Njord
Tak for svaret!

Jeg må nøjes med de alm. 2,4m og så flytte dem opad, det skulle nu heller ikke være det store problem...

Mht afstøtning af mine høje mure (3,6m) som endda sågar er små stykker mur på 1,4m i bredden - altså dem mellem de høje vinduer og så bare alle murene generelt, så er her jo tale om facademur, så de blir jo gjort fast til bagmur vha murbinderne - MEN hvad bedre er, så er alle de fritstående mure jo også fastgjort til stålkonstruktionen via søjlebindere i hvert 4. skifte, så de kan i princippet ikke vælte...selv mine porebeton bagmure er jo heller ikke væltet endnu, så det skal nok gå...blir spændende at komme igang med at mure...

 SELVBYGGER!!!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nå ja...
Havde jo mest indermure i tankerne :-)
Så det problem skulle ikke komme til at optræde i dit byggeri :-)
Nogen gange ser man temmelig høje fritstående skillemure uden "hjørner" i nybyggeri, med loft til kip... Og de skal altså afstøttes ordentligt.. de står vel på tagpap i bunden og er kun 1 sten bred... og uden stabilisernde vinkler eller hjørner...
Så skal der ikke meget vind til før det kan gå galt :-(

Gos vind med byggeriet, og smid gerne nye billeder i gallerierne..

Jeg tror (VED) vi er en del der er ret misundelige på dit projekt og det gode fremskridt der sker :-)

MVH Njord

MVH Njord
Hey,

Så er jeg gået igang med at mure mit hus og har lige et par spørgsmål i den forbindelse...

Huset skal jo vandskures bagefter, skal fugerne stadig trykkes eller er det tilstrækkeligt med skrabede fuger...?

Jeg startede med at føre murfolie ind efter 1. skifte i bagmuret (20cm oppe), som så skal føres ud under facademuren, for at beskutte mod fugt i bagmuren. Efter at have fulgt med i en masse nybyg projekter, kan jeg se, at man OFTE ikke benytter denne folie (mine bagmure er porebeton, hvilket det også har været på de nævnte nybyg projekter), så kom i tvivl om det er nødvendig, så lavede det ikke i resten af huset, da jeg senere kunne efter montere det med en fuge, inden jeg murer facaden...skal det være der eller ikke...??

 SELVBYGGER!!!

Hej Petrababy.

Jeg kan ikke svare på dit sidste spørgsmål, men jeg har i stedet et spørgsmål den anden vej: 
Du skriver tidligere at du ikke ønsker at dine tagbrædder udsættes for regn (Sådan som jeg læser det). Jeg tænker blot at træ jo ikke tager skade af kortvarrige vandpåvirkninger blot de tørrer igen, og midt her i sommeren må man formode at de relativt hurtigt vil tørre efter en regnbyge. Er der nogen særlig grund til du er påpasselig med at de får regn ?

Jeg spørger jo fordi jeg selv skal til at ligge tagbrædder om en måneds tid og altid gerne lytter til andres erfaringer...

 Henning, Lolland

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hey!

Jeg tænkte, at de måske ikke havde godt af vand, da fx et trægulv kan slå sig ved fugt/vand...hørte så i byggemarkedet og det sagde at det ikke måtte få vand, så jeg skulle dække det af hvis det var der ville komme regn, men hvis nogen kan afkræfte denne påstand, så vil jeg da meget gerne høre om det...!

jeg ander intet om det, så jeg gør jo bare hvad jeg hører...

 SELVBYGGER!!!

Spørgsmål!!

Mht fugt sikring i hulmuret, den som normalt går ind mellem 3. og 4. sikfte, har jo set flere byggerier, hvor den ihvertfald ikke var monteret i forbindelse med opmuring af porebeton i bagmur, om de har monteret den efterflg. aner jeg ikke, men af hvad jeg kan forstå, så skal den være der...? Jeg har den jo også med i den del jeg er ved at mure op pt, men skal jo så eftermontere den i resten af murene.

Var inde og læse på nogle "fugtsikringssider" og der stod det jo som værende en super duper vigtig ting, som skulle udføres med en raketforskers nøjagtighed...! Nu har jeg jo de her store stålsøjler i mine mure og de er dælme ikke nemme at gøre 100% tætte på det punkt.

Skal lige høre, hvor VIGTIG er det at denne fugtspærre er 100% tæt og tapet, fuget osv?? Jeg kan jo kun læse hvad eksperterne siger, men aner ikke hvordan det normalt bliver lavet i dagens danmark...??

På forhånd tak!

 SELVBYGGER!!!

Til de nysgerrige, så filmede jeg lige et minuts tid af murerarbejdet den anden dag...tænkte det var meget sjovt at have senere hen...har vel muret et par timer i alt her, men sys det går helt godt, det var faktisk nemmere end jeg troede...det går allerede lidt hurtigere pt, da jeg ikke kommer mørtel på enden af stenen mere...

Video - YouTube link:
http://www.youtube.com/watch?v=wlC_za_07xs

 SELVBYGGER!!!

Det ser da ud til at murearbejdet skrider fint fremad :-)

Men husk nu at få isoleringen lagt rigtigt i hulmuren :-)

MVH Njord

MVH Njord
Rigtigt...? Fortæl endeligt, hvis der er noget man ska passe på med...

 SELVBYGGER!!!

Der er yderligere 124 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også