Skal jeg vælge B6 eller B7 eternitplader og hvad med holdbarheden

Jeg står for at skulle udskifte mit tag som består af B6 bølgeeternitplader af asbest. Jeg er i tvivl om jeg skal udskifte dem til den mindre B7 plade og så er jeg i tvivl om hvor mange år jeg kan regne med at eternitpladerne i dag holder.

På forhånd tak for info...

tellme

30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du er tvivl om eternitpladernes holdbarhed hvorfor så overhovedet bekymre sig om størrelsen!
15-20 år.... måske mere, hvem ved... men hvorfor smide eternit på med så uvis levetid som eternit pladerne har, og måske stå med regningen for selv at skulle skifte dem inden for garanti perioden, som så mange andre har måtte.

Jeg ville overveje tagpap eller tegltag som holder op til 100 år i stedet for.

Det er altså ikke så kompliceret og dyrt at gå fra let til tungt tag, som mange forventer.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Troede faktisk at tegltage kunne holde op til 200 år.
Forudsat at der anvendes Huntonit-undertage naturligvis!
Troede egentlig også at eternitplader kunne holde mere end 15--20 år!! ved godt pladerne efter asbesttiderne er blevet af en dårlligere beskaffenhed meen kun 15-20 år...

grunden til jeg overvejer b7 som er mindre er af kosmetiske årsager...

og jeg synes ikke tegl eller tagpap passer til husets dimensionering/type.... men det kan da være disse alternativer skal genovervejes.
Eternit plader fra Ivarsson ser også ud til at holde længere, men mange har måtte skifte tagplader inden for garanti perioden fra Cembrit.

B7 er også klart pænere end de større B6 plader, inden tvivl om det.

Skulle det være eternit igen, og man valgte fra cembrit, så ville jeg da tage de nye toscana plader, de er pænere syntes jeg.

Men jeg ville selv have valgt tegl frem for eternit, eller måske en flot tagpap liste tækning hvis man ville holde det til let tag, og det passede godt ind på huset.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af hpox på 29 apr 2011 23:55
Troede faktisk at tegltage kunne holde op til 200 år.
Forudsat at der anvendes Huntonit-undertage naturligvis!

200 år er måske lidt langt af stile efter, men 100 år er da ikke urealistisk på et tegltag i god kvalitet, og selvfølgelig skal der lægge huntonit undertag under tegltaget, så man har et undertag der ikke skal skiftes i tegltagets levetid, som med garanti er tilfældet med rigtigt mange af de billige banevarer...
Når nu du/vi alligevel var langt ude på overdrevet.
Der er slet ikke belæg for at sige at teglstenstage oplagt her anno 2011 vil kunne holde i op mod hundrede år.
Der er heller ikke belæg for at sige at eternitplader osse oplagt i 2011 kun kan holde i 15 - 20 år.

Derimod kan man sige at der findes tegltage der blev oplagt for 100 år siden eller for 50 år siden. Som holder endnu. Men nok ikke mange af de 100 årige.
Der findes osse osse bølgeeternittage der blev oplagt for 50 - 60 år siden. (Især på landbrugsbygninger). Som holder endnu. Men nok ikke så mange som der har været.

Man kan ikke bare kikke 100 år bagud og så vende snuden den anden vej og konkludere at det nok går på samme måde.

(Jeg skal iøvrigt osse minde om at der var store problemer med smuldrende tegltage i 80-erne, som dog blev væsentligt overskygget af Dansk Eternit skandalen)

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at de Cembrittagplader jeg ligger op i denne sommer er af væsentlig bedre kvalitet end de Dansk Eternit plader jeg lagde op for 22 år siden. (Alene overfladekvaliteten er langt bedre).

Og så er der jo endeligt lige det at en tagbelægning udgør en helhed. Det er jo temmeligt ligegyldigt om tegltagstenene kan holde i hundrede år - hvis undertaget kun kan holde i 15 - 20 år. For nu at holde os til den tidshorisont.

Og nu for at sætte tingene lidt på spidsen.
Hvis man udskifter et eksisterende bølgeeternittag med et tilsvarende nyt, (startende med nedtagning og afsluttet med oprydning), så vil prisen være under halvdelen end for et tilsvarende tegltag incl. undertag.
Alene af den grund bliver et tegltag jo nærmest nødt til at holde mindst dobbelt så længe. :o)

Og endeligt blev B7 bølgepladerne oprindeligt markedsført for at konkurrere direkte med teglstenene. Fordi de "ligner" tagsten.
Der mest i familie med ståltegl, sporplader, Ivarplank og plastlaminatgulvbrædder.
Og så er den ægte vare jo langt at foretrække.
grunden til mine overvejelser om udskiftning af det eksisterende asbesteternittag er at jeg efterhånden har skiftet et par plader. De slår typisk en revne i toppen af bølgen hvilket jeg vurderer til at være et tegn på nedbrydning. Har da også overvejet bare at se tiden an og skifte en plade i ny og næ hvis en plade skulle slå revner. Men jeg kan jo heller ikke gå og inspicere taget hele tiden.
Du kunne jo også vælge at undersøge om det kan betale sig at renovere dit eternittag med asbest - som nævnt kan de holde længe.

Renoveringsfirmaerne besigtiger taget og vil ikke renovere et tag,der er tjenlig til udskiftning.

Jeg har selv fået det gjort i efteråret med et 37 år gammelt tag - hvor længe det så holder efterfølgende må tiden vise.

Det er så B7 - og synes også de er pænere end B6

Der blev så skiftet nogle plader og rygninger efter afrensning og inden maling.

http://www.lav-det-selv.dk/Gallerier/Visgalleri/xmid/320


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hvis du er en rigtig GDS-er og iøvrigt kan bevæge dig rundt på taget uden stok.
Ja, så lader du de plader ligge.
Og du skifter dem heller ikke nødvendigvis, blot pga. revner.
Derimod indkøber du noget godt fleksibel UV-bestandig byggesilikone i rette kulør,en pistol og en glittepind.
Og inspicerer dit tag måske hvert andet år, afrenser selve brudområdet, og ifylder fugemasse og glatter lidt ud efterfølgende.
Eventuelle huller udbedres på samme vis.
Hvis du gør det er jeg tæt på at kunne garanterer dig tæt tag osse de næste 20 år. Så er der iøvrigt osse god tid til at spare op til et nyt. Tag.
Den største risiko er formodentlig at du trædder igennem en plade, ruller ned af taget og lige akkurat redder dig ved at holde fast i tagrenden. :o)
Så lad være med det.
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også