Skal jeg vælge B6 eller B7 eternitplader og hvad med holdbarheden

Jeg står for at skulle udskifte mit tag som består af B6 bølgeeternitplader af asbest. Jeg er i tvivl om jeg skal udskifte dem til den mindre B7 plade og så er jeg i tvivl om hvor mange år jeg kan regne med at eternitpladerne i dag holder.

På forhånd tak for info...

tellme

Jeg står for at skulle udskifte mit tag som består... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af hpox på 30 apr 2011 17:53

Derimod indkøber du noget godt fleksibel UV-bestandig byggesilikone i rette kulør,en pistol og en glittepind.
Og inspicerer dit tag måske hvert andet år, afrenser selve brudområdet, og ifylder fugemasse og glatter lidt ud efterfølgende.
Eventuelle huller udbedres på samme vis.


Ja, min " tagrenoveringsmand "  brugte en halv  formiddag på det inden han begyndte at sprøjte

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Glad for at du sætter "tagrenoveringsmand" i anførselstegn.
Og at du fik dig et pænere nymalet tag.
Det der levetidsforlænger taget er reperationerne - og ikke i væsentlig grad malingen.

Det har du sikkert ret i.

Som alm. " lægmand " har jeg en forestilling om at kombinationen af reparationen i forbindelse med maling og efterfølgende maling forøger levetiden på taget - selvfølgelig hvis taget bliver holdt ved lige efterfølgende.

Alt andet lige må malingen nedsætte risikoen for frostskader når vandet ikke længere kan komme ind til de dårlige steder på pladerne - eller ?

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

og hvem kan så lige garantere at huntonit kan holde 100 år??
jeg tror da ikke der har ligget plader på i så mange år før---
@Eisoe.
Det har vist været diskuteret før.
Men ihvertfald er det sådan at "tagrenoveringsbranchen" alias tagmalingsbranchen ikke hidtil har kunnet producerer ordentlig dokumentation, (uafhænig), for at malerbehandlingen virker levetidsforlængende.
Årsagen er formodentlig at de ikke tør gøre forsøget.

Men bare rolig. Det skader ikke . Og ser jo pænt ud!

Annonce
Skrevet af hpox på 30 apr 2011 10:37
Når nu du/vi alligevel var langt ude på overdrevet.
Der er slet ikke belæg for at sige at teglstenstage oplagt her anno 2011 vil kunne holde i op mod hundrede år.

Her kan vi da ikke blive mere uenige.

Tagsten i god kvalitet ( Nibra, Meyer Holsen, Creaton, Brandenburger ) holder med garanti op mod hundrede år, og det er både pga. den lertype teglene er lavet af, men også de temperaturer, de har alle en forventet levetid på min. 70 år, og en garanti på min. 30 år, hvor finder du lige denne garanti hos en eternit producent.

Ser gerne et link.... ?

Skrevet af hpox på 30 apr 2011 10:37

Der er heller ikke belæg for at sige at eternitplader osse oplagt i 2011 kun kan holde i 15 - 20 år.
Jo det er der, da de producere plader med næsten samme blanding som de har gjort de sidste 5 år, er der stor belæg for denne udtalelse, og det er udfra alle de tage der er skiftet de sidste 5 år, som faktisk kun holdt 3-4 år før de begyndt at nedbryde, på trods af at Cembrit siger dette IKKE er et problem i pladerne produceret efter 2000.

Så jo, hverken jeg eller cembrit forventer meget længere levetid, for ellers havde de også selv hævet deres garanti garanti, som er markedets dårligst for tagmaterialer.

Skrevet af hpox på 30 apr 2011 10:37

Derimod kan man sige at der findes tegltage der blev oplagt for 100 år siden eller for 50 år siden. Som holder endnu. Men nok ikke mange af de 100 årige.
Der findes osse osse bølgeeternittage der blev oplagt for 50 - 60 år siden. (Især på landbrugsbygninger). Som holder endnu. Men nok ikke så mange som der har været.

Der er i hvert fald væsentligt flere tegltage fra den periode 50-60 år tilbage som stadig ligger der, og stadig her flere år tilbage, det kan ikke siges om eternitpladerne, også selvom det er asbest plader, men nu er tegl produktet jo det samme som for 100 år siden, men det er eternit ikke da asbesten bla. er udtaget af pladerne, så kan ikke rigtigt se hvordan den sammenligning skulle vise eternitten som en "vinder" i dette tilfælde.

Skrevet af hpox på 30 apr 2011 10:37

Man kan ikke bare kikke 100 år bagud og så vende snuden den anden vej og konkludere at det nok går på samme måde.
Nej, jeg forventer faktisk det går endnu bedre, bla. fordi teglene i dag er mere glatte i overfladen og derfor ikke optager samme mængde vand, har ikke samme tendens for begroning af mos og alger, lavet af mere ren / bedre ler, og ikke mindst er brændt ved højere og mere kontrolleret temperatur, altså væsentligt forbedringer i forhold til for 100 år siden, så forventer faktisk et meget bedre produkt.

Skrevet af hpox på 30 apr 2011 10:37

(Jeg skal iøvrigt osse minde om at der var store problemer med smuldrende tegltage i 80-erne, som dog blev væsentligt overskygget af Dansk Eternit skandalen)
Nu skriver jeg også kvalitet tegl, og ikke en "lavpris" produkt  som dem du snakker om i dit tilfælde af tegl.

Skrevet af hpox på 30 apr 2011 10:37

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at de Cembrittagplader jeg ligger op i denne sommer er af væsentlig bedre kvalitet end de Dansk Eternit plader jeg lagde op for 22 år siden. (Alene overfladekvaliteten er langt bedre).
De plader der bliver lagt i dag er altså ikke meget anderledes end de plader fra 2004-2006 som undertegnet har skiftet et par stykker af, så er ikke enige i din betragtning af kvalitet desværre, og må erkende at min tillid til eternit produkter er lige så ringe som deres garantier.

Skrevet af hpox på 30 apr 2011 10:37

Og så er der jo endeligt lige det at en tagbelægning udgør en helhed. Det er jo temmeligt ligegyldigt om tegltagstenene kan holde i hundrede år - hvis undertaget kun kan holde i 15 - 20 år. For nu at holde os til den tidshorisont.
Her er vi dog helt enige, derfor skal man vælge et undertag man forventer at holde lige så langt tid som tegltaget gør, og det har jeg fuldt ud forventninger til at huntonit undertaget som det eneste produkt på markedet kan levere.

Der er dog kommet banevarer undertage som er ældnings bestandige i min. 50 år, jeg har bare svært ved at tro at denne faktisk vil holde så længe, så derfor holder jeg mig til et "træ" produkt, som jeg ved kan levere sådan en levetid.

Men der er ingen undertage med 50 års garanti, som bla. Creaton levere på deres tagsten, heller ikke et fast undertag med pap kan man opnå denne garanti på.
Skrevet af hpox på 30 apr 2011 10:37

Og nu for at sætte tingene lidt på spidsen.
Hvis man udskifter et eksisterende bølgeeternittag med et tilsvarende nyt, (startende med nedtagning og afsluttet med oprydning), så vil prisen være under halvdelen end for et tilsvarende tegltag incl. undertag.
Alene af den grund bliver et tegltag jo nærmest nødt til at holde mindst dobbelt så længe. :o)

Et tegltag koster altså ikke dobbelt så meget som et eternittag, specielt ikke hvis vi går ud fra at man også skifter lægterne på det eternittag, når man skifter tagpladerne, eternittaget i materialer koster faktisk mere eller mindre det samme som et tegltag incl. undertag pr. m2, men det tager jo lidt længere tid at lægge, men som du også selv skriver, så forventes det jo også at holde min. dobbelt så længe, og jeg forventer da også det ville holde mindst 3-4 gange længere tid, hvis min anslået levetid på tegltag og eternittag holder stik, men det går der jo lige nogle år før vi får afklaret helt.

Nu ville jeg så også forvente en væsentligt bedre salgspris med tegltag på huset, frem for eternittag, så bør man jo også tage med i sine overvejelser.

Skrevet af hpox på 30 apr 2011 10:37

Og endeligt blev B7 bølgepladerne oprindeligt markedsført for at konkurrere direkte med teglstenene. Fordi de "ligner" tagsten.
Der mest i familie med ståltegl, sporplader, Ivarplank og plastlaminatgulvbrædder.
Og så er den ægte vare jo langt at foretrække.
Helt enig....

Skrevet af sluppermand på 30 apr 2011 18:40
og hvem kan så lige garantere at huntonit kan holde 100 år??
jeg tror da ikke der har ligget plader på i så mange år før---

Det er der heller ikke nogen der vil garantere, men masonit plader som ellers er skærmet af for vejrlig og ikke mindst solen under et tæt falstagstentegltag, forventer jeg da holder dobbelt så lang tid som en folie, som er ældningsbestandig i 50 år.

Umiddelbart er der ingen tegn på nedbrud af huntonit undertaget endnu, hvilket ikke kan siges for de hunredevis af forskellige banevarer der efterhånden har været på markedet.

Men hvis vi snakker garanti, så gentager jeg mig da gerne en gang til, Cembrit har markedets DÅRLIGSTE garanti for tagbeklædning, hvis man kan leve med dette også betaler så godt som det samme som det som et Creaton tegltag med 50 års garanti incl. huntonit undertag, jamen så er man da meget velkommen til det, jeg rådgiver bare ikke mine kunder til at tage dette valg.

Jeg ville dog vælge det produkt der har over 300% længere garanti, og ikke mindst en længere levetid, og bedre gensalgsværdi den dag huset skal sælges.

Nu er det jo en gammelkendt diskusion.
Hvis du kan garanterer en 70 årig levetid på tagstenene så bak det op med en bank- eller forsikringsgaranti på de 70 år og tilbyd tageftersyn med 5 års intervald frem til 2081. Garantein skal dække på samme måde som det kendes for rustgarantier på biler og naturligvis reduceres i forhold til hvor længe taget faktisk har virket. Altså ikke 100% betaling for et nedslidt 60 år gammelt tegltag.

Jeg står stadig ved at garantier på tagmaterialer og meget andet UDELUKKENDE har med markedsføring og salg at gøre.
Der findes formodentlig ikke et eneste eksempel på at der i Danmark er udbetalt erstatning for dårlige tagmaterialer efter 25 år på lægterne.
Alene formuleringerne af garantierne betyder at det er køber der står med bevisbyrden og udelukker på det nærmeste erstatning.
(Start f.eks. med at nærlæse Dansk Cembrits 15års garanti. Og dernæst din foretrukne teglleverandørs). De er reelt værdiløse og der udbetales kun erstatning hvis det passer garantistilleren eller du vinder en retssag - tideligst i landsretten.

Dansk Eternit skandalen og mange tilsvarende viser tydeligt at når det vikrkeligt går galt så erklæres det erstatningspligtige selskab konkurs.

Konklusion: (Osse som mange gange sagt). Næste alle fejl på bygningsmaterialer opdages indenfor de første 5 år. Stil nogle ordentlige sikrede fonds-, forsikrings- eller bankgarantier for den periode. Altså at der reelt er nogle penge til rådighed til dækning af garantisummerne.
Skal der garanteres ud over 5 år kan det ske på samme måde. Men på frivillig basis for byggematerialer-producenter og -importører.
Alternativt kan den enkelte husejer selv forsikre sig som det allerede sker nu - med ejerskifteforsikringer.

Konklusion nr. 2. Hvis du på forhånd ved at der er 5 års effektiv garanti på dit nye tag. Og der er f.eks. 20 års fondssikret garanti efterfølgende. Så ved du præcis hvad du harat tage bestik af.

Endvidere slipper vi for værdiløse producentgarantier og tilsvarende udokumenteret reklamegejl fra firmaer der er gået konkurs længe inde garantiperiodens udløb.

Og det aldervigtigste for bygherren, forbrugeren og den glade husejer. Der vil være penge at hente.
Skrevet af hpox på 30 apr 2011 22:43
Nu er det jo en gammelkendt diskusion.
Hvis du kan garanterer en 70 årig levetid på tagstenene så bak det op med en bank- eller forsikringsgaranti på de 70 år og tilbyd tageftersyn med 5 års intervald frem til 2081. Garantein skal dække på samme måde som det kendes for rustgarantier på biler og naturligvis reduceres i forhold til hvor længe taget faktisk har virket. Altså ikke 100% betaling for et nedslidt 60 år gammelt tegltag.
Der ER 50 års garanti på Creaton tagsten, og det er altså uden nedskrivning på tagstenen, derudover kører de mere seriøse tagsten producenter med TOTAL garanti de første 5 år, dvs. de står for samtlige udgifter i forbindelse med problemer med tegltaget inden for de første 5 år, og erfaringen viser sig at evt. problemer optræden inden for 3 år.

Har man ikke totalgaranti de første 5 år på produktet, så er det jo håndværkere der står for regningen med udskiftningen af taget, dvs. lægger jeg et produkt som skal skiftes inden for 5 år, så står jeg sku selv for at betale for arbejdet, den risiko tager jeg ikke ved at lægge et Cembrit produkt, længere er den ikke.

Kan du huske hvor mange virksomheden som også gik på røven, pga. problemerne med Dansk eternit....? hvorfor tage chancen igen... ?

De sidste 45 år er produktgaranti UDEN nedskrivning, dvs. der leveres nye tagsten ved evt. problemer hermed.

Nu snakker jeg om seriøse virksomheden med MANGE år på bagen, mener det er 140 år i Creatons tilfælde, så de lukker altså ikke virksomheden ned fordi den sending tagsten viste sig at være fejlfyldte, som de danske producenter der tager overprisen for lavpris kvalitets tegl.

Skrevet af hpox på 30 apr 2011 22:43

Jeg står stadig ved at garantier på tagmaterialer og meget andet UDELUKKENDE har med markedsføring og salg at gøre.
Der findes formodentlig ikke et eneste eksempel på at der i Danmark er udbetalt erstatning for dårlige tagmaterialer efter 25 år på lægterne.
Alene formuleringerne af garantierne betyder at det er køber der står med bevisbyrden og udelukker på det nærmeste erstatning.
(Start f.eks. med at nærlæse Dansk Cembrits 15års garanti. Og dernæst din foretrukne teglleverandørs). De er reelt værdiløse og der udbetales kun erstatning hvis det passer garantistilleren eller du vinder en retssag - tideligst i landsretten. 

Her er vi så ikke helt enige, jeg kan godt nævne mange firmaer der tager deres omdømme mere seriøse end andre, og disse tager også evt. reklamationer af deres produkt mere seriøse.

Nej, der er garanterer ikke udbetalt erstatning for dårlige tagmaterialer efter 25 år her i landet, bla. fordi de fleste af de tagsten der ligger der er danske tagsten, og ingen kører med længere garanti end nødvendigt her i landet, derudover har der sikkert ikke været reklamationer på de udenlandske kvalitets tegl i samme periode.

Det er jo netop grunden til jeg konstant skriver KVALITETS tegl, da der også er meget tvivlsomme tegl på markedet, og disse ville jeg ikke rådgive folk til at lægge.

Som jeg skrev så er seriøse producenter også mere seriøse med evt. problemer med deres tagsten, og det er vist ikke dem de hører fra til dagligt, men dem vi hører om i medierne er jo netop dem der IKKE giver kunderne den service de reklamere med.

Skrevet af hpox på 30 apr 2011 22:43 

Konklusion nr. 2. Hvis du på forhånd ved at der er 5 års effektiv garanti på dit nye tag. Og der er f.eks. 20 års fondssikret garanti efterfølgende. Så ved du præcis hvad du harat tage bestik af.

Endvidere slipper vi for værdiløse producentgarantier og tilsvarende udokumenteret reklamegejl fra firmaer der er gået konkurs længe inde garantiperiodens udløb.

Og det aldervigtigste for bygherren, forbrugeren og den glade husejer. Der vil være penge at hente.
Nu er det så ikke mig der skal stille garantier udover de 5 år der er på det udførte arbejde, jeg skal jo ikke garantere for samtlige materialer i den forbindelse, men vælger da gerne materialer hvor leverandøren ikke har tendens til at skifter ejer / navn hvert 3-4 år, som den største danske tagstens leverandør har for tiden.

Dem med 140år på bagen, lukker altså ikke bare firmaet og erklærer sig konkurs og smider 140års godt ry og omdømme på jorden, men det gør de useriøse virksomheder gerne der alligevel ikke holder 5-10 år inden de skifter virksomheden ud med ny.

Men vi er da helt enige om at Cembrit garanti er værdiløs, og sikkert ikke det papir værd det er skrevet på, for fortsætter de tendenser der har vist sig med eternitpladerne de sidste 5-7 år, så holder de sikkert ikke mange år frem.

Vi kommer det nok ikke videre foreløbig.

 

Måske er det ordet garanti det handler om.

 

Hvis en tagstensproducent gennem de sidste 100 år har konstateret at hans tagsten uden nogen problemer kan holde i 25 år.

Derfor er han osse overbevist om de tagsten han leverer i dag osse kan holde uden problemer i 25 år. Med 99.99% sikkerhed i hvert fald. Derfor skriver han et garantibevis hvorpå han garanterer at tagstenene kan holde i 25 år. Og foretager sig ikke andet og mere. Udover at fortsætte med forhåbentligt at  producerer kvalitetstegltagsten.

F.eks. sætter han ikke penge til side til at imødekomme eventuelle krav. Fordi han netop er 99,99% sikker på at der aldrig vil komme et krav.

 

Men det er ikke en garanti. Og slet ikke i juridisk forstand.

Det er et udsagn, en påstand eller noget du ligeså godt kan sige i din markedsføring af produktet. Fordi det er helt gratis at sige det. Du risikerer ikke noget som helst ved at mene og tro det.

 

Hvis der nu skulle ske det at det hundrede år gamle firma alligevel går konkurs om 15 år. (Og det slags sker jo). Og det endnu mere usandsynlige sker at der efter 20 år opstår fejl i 0,01% af de tagsten der blev produceret for 20 år siden.

 

Hvad er garantien så. Værdiløs eller fuldstændig værdiløs. Vælg selv!!!

 

Og det er lige præcis efter den skabelon langt de fleste byggematerialeregarantier – ud over 5 år – er skruet sammen på. I DK.

Osse på Creaton tagsten. Og det endda selv om jeg aldrig har set teksten på deres 50 års garanti.

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også