Spørgsmål om El og belysning i nyt køkken

Jeg skal lave nyt køkken snart, og skal have trukket nogen ledninger rundt omkring, men er lidt i tvivl om et par ting.

Der skal trækkes en ny 400V(fra eltavle over loftet) til ovnen som skal over på den anden side at køkkenet, der skal naturligvis fræses en rille i væggen fra loft ned til ovn den skal ind i. på den samme side skal jeg også have noget belysning under vægskabene og i vægskabene, den ledning kommer også fra loftet. 

Spørgsmålet er så kan man ligge den 400V og den belysnings ledning i samme udfræsning?

på den samme side skal der være nogen 230V stikkontakter til div ting.

Kan man godt tage strømmen til dem fra den 400V ledning, dvs 1 fase, nul og jord, istedet for at skulle trække en seperat 230V med ude fra bryggers? går ud fra at ovnen på ingen måde kan bruge max Kwatt på en 3 faset 400V forbindelse..

Og til sidst, er der nogen der har links til spots/lamper til vitrineskabe, og over køkkenbordet, gerne LED lamper(der ser naturligt ud) og gerne 230V tilslutning(gider ikke det transformer cirkus).

Mvh Pizzabager

Jeg skal lave nyt køkken snart, og skal have... Vis hele indlægget
57 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Når du laver installationen til ovn og komfur så har du en fase til overs og så smider man lige et kabel i soklen til sin opavsker.

Det er vist ikke noget problem, der er kun PVC ledninger i huset
Skrevet af Pizzabager på 22 apr 2011 23:12
Det er vist ikke noget problem, der er kun PVC ledninger i huset

Er du pizzabager eller er det bare et nick du har fundet på?
bare noget jeg fandt på for mange år siden, bager dog glimrende pizza alligevel
Følg nu de retningslinier jeg har givet dig så komme du ikke galt afsted.
Annonce
pe: Der er et par ting jeg studser over...

Du skriver at man gerne må sætte 16A op foran 1,5mm2 bare du ikke trækker mere end 13A ud... det stemmer ikke helt overens med den grundlæggende dimensioneringsregel der hedder belastningsstrømmen (Ib) skal være mindre end eller lig sikringen (In) der skal være mindre end eller lig kablets strømværdi (Iz), så er du sikker i din sag?
Nu har jeg købt ovnen, og ledningen der sidder på er der ikke noget stik på, men det er 3x1,5 mm2, og da folk siger der ikke må løbe 400V eller 230V 16 amp i 1,5 mm2 ledning, så må ovnen jo være til 230V 10/13 amp.

induktionskogepladen har ikke nogen ledning, men den har forbindelser til 3 faser, nul og jord.. nu skal den jo kun have under 1 meter ledning, men det skal vel være 5x2,5 mm2 ledning?
Når det er pkaj,altså blød ledning er det nogen andre regler der gælder Der kan du trække mere strøm igennem. Og til kogepladen kan du ligeledes bruge noget 5G1,5 pkaj,

- mvh. Esben

Hmm med blød ledning kan man trække mere strøm igennem?, det lyder ikke logisk, hvorfor trækker man ikke bare blød ledning i hele huset istedet for??

Pizza....det er noget med at når det er en tilledning og ikke er fast instalation at gøre...1½ kammerat som tilledning er fint nok selv om det er 16A....Du skal fortælle hvad der står på mærkepladen...men sådan lidt uden at have set den, så ville jeg smide en 5x2½ ud til ovn kogeplade og opvasker og sætte det på en 16amp gruppe, og så 2 grupper(lys grupper - 10 eller 13 amp 2 pol grupper) til de forskellige stikkontakter som du skal have placeret rundt om i dit nye køkken...som andre så flot har beskrevet så er der regler for hvor mange ledige stikkontakter du skal have i et køkken, og når du har det på det rene, så smider du lige et par ekstra oven i hatten....i et køkken kan du never ever få nok....du kan evnt. sætte dob. stikkontakter op...både fuga og opus laver nogle fine nogen med to udtag i....jeg kan smide et link til dem hvis det har interesse

Edit...de stikkontakter til din Emhætte og dit køleskab tæller ikke med som ledige, og kan derfor ikke regnes med i regnestykket....

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis