Spørgsmål om El og belysning i nyt køkken

Jeg skal lave nyt køkken snart, og skal have trukket nogen ledninger rundt omkring, men er lidt i tvivl om et par ting.

Der skal trækkes en ny 400V(fra eltavle over loftet) til ovnen som skal over på den anden side at køkkenet, der skal naturligvis fræses en rille i væggen fra loft ned til ovn den skal ind i. på den samme side skal jeg også have noget belysning under vægskabene og i vægskabene, den ledning kommer også fra loftet. 

Spørgsmålet er så kan man ligge den 400V og den belysnings ledning i samme udfræsning?

på den samme side skal der være nogen 230V stikkontakter til div ting.

Kan man godt tage strømmen til dem fra den 400V ledning, dvs 1 fase, nul og jord, istedet for at skulle trække en seperat 230V med ude fra bryggers? går ud fra at ovnen på ingen måde kan bruge max Kwatt på en 3 faset 400V forbindelse..

Og til sidst, er der nogen der har links til spots/lamper til vitrineskabe, og over køkkenbordet, gerne LED lamper(der ser naturligt ud) og gerne 230V tilslutning(gider ikke det transformer cirkus).

Mvh Pizzabager

Jeg skal lave nyt køkken snart, og skal have... Vis hele indlægget
57 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nej det må du ikke

Men kan ikke se problemet i at når du alligevel er igang med at trække et kabel, hvorfor ikke bare lige trække 2 så? Er da begrænset hva det koster ekstra, og så bliver det lavet ordentligt istedet for.

 - mvh. Esben

med hensyn til installations kabel, 3x1,5mm2 er fint til 230V 10 amp, men er det også nok til 230V 16 amp?, vil nødig trække for tyndt kabel hvis det viser sig ovnen trækker mere strøm end de 10 amp..
Nej til 16Amp. skal du trække 2,5mm2 ville næsten være dumt andet end at trække 5G2,5 til kraft og så 3G1,5 til dit lys

Du kan godt få noget 3G2,5, men tror næsten det er dyrere end at købe 5G2,5 snak evt. med en elektriker om lige at købe den længde du skal bruge hvis du ikke vil ud og købe 100 meter

 - mvh. Esben

et 1,5mm2 kabel må kun forsikres med 10A hvis det er fast instalation. hvis det er stik kontakt 13A. et 2,5mm2 kabel må forsikres omkring 23-25A jeg kan ikke huske nøjagtigt hvor meget.

Jacob
Annonce
Hej

Gennerelt siger man at der skal være en stikk. for hver påbegyndt 4 kvm gulvareal.
I køkkenet skal der være 4 disp stikk dvs udover stikk til microovn køleskab mv.
De disp. stikk skal fordeles på 2 lysgrupper altså 1,5mm2 kabel "husk at se efter om dit kabel er godkendt til indmuring".
Til Opv,ovn,komfur trækker du 5*2,5 s
Hvis du skal have lys under overskabe kan du placere transformer oven på køkkenskabet"husk at fastgøre denne".
Lys i loft såfrem du vælger spot skal transformeren placeres i samme rum som spottene befinder sig i og fastgøres.
Det er en god ide alti at køre siliconekabel ud til hver spot min 1,5m2.
Lampesteder skal være ført gennem loft.


Det vil være meget dumt at begynde at blande stikk. og 380volt inst. så risikerer du at sikringen ofte vil slå pga overbelastning.

Mvh Preben
Der bliver godt nok skudt med spredehagl...

Hvad selve installationen angår er der kommet mange gode bud, så det vil jeg ikke kaste mig over.

Men for at afklare et par misforståelser:

Der er ingen begrænsninger på en lysgruppe udover at den kun må forsyne mindre en-fasede brugsgenstande, stikkontakter samt lysinstallationen. Dvs. der må gerne sidde en 16A sikring foran lysgruppen forudsat tilslutningsstederne og brugsgenstandene tillader dette.

Du må gerne have flere grupper i samme kabel - eksempelvis de hhv. 10A og 16A som foreslået tidligere i tråden om end det på ingen måde giver mening når der alligevel skal laves ny installation.

1,5mm2 i bolig kan som udgangspunkt forsikres med indtil 13A og 2,5mm2 i bolig kan som udgangspunkt forsikres med 20A.
Skrevet af esbenuth på 22 apr 2011 22:32
Nej til 16Amp. skal du trække 2,5mm2 ville næsten være dumt andet end at trække 5G2,5 til kraft og så 3G1,5 til dit lys

Du kan godt få noget 3G2,5, men tror næsten det er dyrere end at købe 5G2,5 snak evt. med en elektriker om lige at købe den længde du skal bruge hvis du ikke vil ud og købe 100 meter

Du må gerne sætte 16A foran  et 1,5 kvadrat kabel du må bare ikke trække mere end 13 ampere ud af den en 1,5 kvadrat har en kortslutning værdi på 21Ampere.
Vh preben
nu bliver det vist overkill??

opvasker behøver vel ikke 400V, der burde 230V 10 amp være nok, da ledningen der sidder på opvaskeren er en 3x1,5 mm2, og som en anden skrev, den er ikke til over 230V 13 amp..

på den måde kan jeg vel også gå ud fra at hvis ledningen på den ovn jeg køber også er 3x1,5 mm2, så behøver den heller ikke 3x2,5mm2 ledningen??, man må vel gå ud fra dem der har bygget tingene ikke sætter for tynde ledninger på??
Skrevet af steinaa på 22 apr 2011 22:54
Der bliver godt nok skudt med spredehagl...

Hvad selve installationen angår er der kommet mange gode bud, så det vil jeg ikke kaste mig over.

Men for at afklare et par misforståelser:

Der er ingen begrænsninger på en lysgruppe udover at den kun må forsyne mindre en-fasede brugsgenstande, stikkontakter samt lysinstallationen. Dvs. der må gerne sidde en 16A sikring foran lysgruppen forudsat tilslutningsstederne og brugsgenstandene tillader dette.

Du må gerne have flere grupper i samme kabel - eksempelvis de hhv. 10A og 16A som foreslået tidligere i tråden om end det på ingen måde giver mening når der alligevel skal laves ny installation.

1,5mm2 i bolig kan som udgangspunkt forsikres med indtil 13A og 2,5mm2 i bolig kan som udgangspunkt forsikres med 20A.

Lige suplerende " Du må ikke udskifte en eksisterende 10A gruppe med en 13A hvis ikke hele installatinone er lavet i pvc ledninger, de gamle stofledninger er ikke godkendte til 13A selvom de er 1,5kvadrat.
Preben
Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis