Spørgsmål om El og belysning i nyt køkken

Jeg skal lave nyt køkken snart, og skal have trukket nogen ledninger rundt omkring, men er lidt i tvivl om et par ting.

Der skal trækkes en ny 400V(fra eltavle over loftet) til ovnen som skal over på den anden side at køkkenet, der skal naturligvis fræses en rille i væggen fra loft ned til ovn den skal ind i. på den samme side skal jeg også have noget belysning under vægskabene og i vægskabene, den ledning kommer også fra loftet. 

Spørgsmålet er så kan man ligge den 400V og den belysnings ledning i samme udfræsning?

på den samme side skal der være nogen 230V stikkontakter til div ting.

Kan man godt tage strømmen til dem fra den 400V ledning, dvs 1 fase, nul og jord, istedet for at skulle trække en seperat 230V med ude fra bryggers? går ud fra at ovnen på ingen måde kan bruge max Kwatt på en 3 faset 400V forbindelse..

Og til sidst, er der nogen der har links til spots/lamper til vitrineskabe, og over køkkenbordet, gerne LED lamper(der ser naturligt ud) og gerne 230V tilslutning(gider ikke det transformer cirkus).

Mvh Pizzabager

Jeg skal lave nyt køkken snart, og skal have... Vis hele indlægget
57 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Steinaa du er ikke den eneste der er fortabt. Hvad er en kortslutningstabel for en størrelse?

Den type kabel, der henvises til som tilslutning til et komfur, er efter min opfattelse ikke en del af den faste installation.

Jo, der findes 16A stikkontakter, men jeg tvivler på at de vil pynte i køkken. Det er efter LK kataloget kun muligt at få 16 A stikkontakter i en 3F0J udførelse eller som CEE stikkontakt. Men måske tager jeg fejl.


 


 

 


fase
Skrevet af Spekulerer på 07 jun 2011 08:22
Pizzabager, kunne du så ikke bare få din elektriker-ven til at ændre gruppen i sikringstavlen til max at kunne tage 13A-sikringer - så ville det vel være lovligt?

(Det forudsætter selvfølgelig at din ovn mv. kan nøjes med 13A.)

...og så er der også spørgsmålet om det er fornuftigt, selv hvis det skulle være lovligt..?

Et andet alternativ: Hvad nu hvis du skaffede en stikk der var mærket til 16A (så vidt jeg forstår findes de) - ville det så være ok?

Ovnen kan ikke nøjes med 13 amp, det er jo netop grunden til jeg trækker 5x2,5 istedet for 3x1,5. jeg kunne nøjes med 3x2,5, men sådan kabler findes vist ikke.

på mit elskab sidder der gamle gruppetavler, altså ikke automat sikringer men dem med skruesikringer i, 400V  har så 3 x16 amp sikringer derfor spurgte jeg om man ikke kunne trække 5x2,5,  og bruge 1 fase, en nul og jord til ovnen, med 16 amp sikring, også udskifte en af de 16 skruesikringer med en 10 amp, og bruge den fase samt nul til stikkontakter, så slap jeg for at trække 2 kabler, men det var vist ikke tilladt.

også ligemeget nu, der er trukket både 5x2,5 samt 3x1,5 nu, det koster en smule mere i installationskabel, men 3x1,5 koster jo ikke alverden, det er 5x2,5 der koster lidt..

Skrevet af steinaa på 07 jun 2011 13:36
LK har ændret mærkedataene for deres FUGA stikkontakter uden afbryder, således at de må sikres med indtil 16A hvor stikkontakterne med afbryder må sikres med indtil 13A.


hmm det skulle jeg da have vidst lidt før
Pizzabager skrev den 21-04-2011 16:01:32

Jeg skal lave nyt køkken snart, og skal have trukket nogen ledninger rundt omkring, men er lidt i tvivl om et par ting.

Der skal trækkes en ny 400V(fra eltavle over loftet) til ovnen som skal over på den anden side at køkkenet, der skal naturligvis fræses en rille i væggen fra loft ned til ovn den skal ind i. på den samme side skal jeg også have noget belysning under vægskabene og i vægskabene, den ledning kommer også fra loftet. 

Spørgsmålet er så kan man ligge den 400V og den belysnings ledning i samme udfræsning?

på den samme side skal der være nogen 230V stikkontakter til div ting.

Kan man godt tage strømmen til dem fra den 400V ledning, dvs 1 fase, nul og jord, istedet for at skulle trække en seperat 230V med ude fra bryggers? går ud fra at ovnen på ingen måde kan bruge max Kwatt på en 3 faset 400V forbindelse..

Og til sidst, er der nogen der har links til spots/lamper til vitrineskabe, og over køkkenbordet, gerne LED lamper(der ser naturligt ud) og gerne 230V tilslutning(gider ikke det transformer cirkus).

Mvh Pizzabager

Du må gerne lægge de to kabler i samme rille. I min tid, som elektriker lavede vi som regel en 3 faset 13 A gruppe, til stikkontakterne i køkkenet og så sprede belastningen mellem faserne, det er ikke lovligt i lysinsrallationer, men gerne til en ren stikkontaktinstallation. Moderne ovne kører på 230 v og kræver 16 A sikring, og dermed 2,5 kV kabel. 16 A ER IKKE LOVLIGT I LYSINSTALLATIONER. 

 


Ang stikkontakter med jord det er aftoriseret arbejde og må kun udføres af fagpersonale
Annonce
Du har sikkert fået dette gode råd tidligere Eggert Kig på trådens alder før du besvarer. Denne er 9 år gammel så det giver ingen mening at svare på, medmindre Pizzabager er i gang med ny køkken igen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 24-03-2020 22:12:41

 Denne er 9 år gammel så det giver ingen mening at svare på, medmindre Pizzabager er i gang med ny køkken igen.

 Så er jeg forberedt til næste gang jeg skal lave køkken 😉

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis