Spørgsmål om El og belysning i nyt køkken

Jeg skal lave nyt køkken snart, og skal have trukket nogen ledninger rundt omkring, men er lidt i tvivl om et par ting.

Der skal trækkes en ny 400V(fra eltavle over loftet) til ovnen som skal over på den anden side at køkkenet, der skal naturligvis fræses en rille i væggen fra loft ned til ovn den skal ind i. på den samme side skal jeg også have noget belysning under vægskabene og i vægskabene, den ledning kommer også fra loftet. 

Spørgsmålet er så kan man ligge den 400V og den belysnings ledning i samme udfræsning?

på den samme side skal der være nogen 230V stikkontakter til div ting.

Kan man godt tage strømmen til dem fra den 400V ledning, dvs 1 fase, nul og jord, istedet for at skulle trække en seperat 230V med ude fra bryggers? går ud fra at ovnen på ingen måde kan bruge max Kwatt på en 3 faset 400V forbindelse..

Og til sidst, er der nogen der har links til spots/lamper til vitrineskabe, og over køkkenbordet, gerne LED lamper(der ser naturligt ud) og gerne 230V tilslutning(gider ikke det transformer cirkus).

Mvh Pizzabager

Jeg skal lave nyt køkken snart, og skal have... Vis hele indlægget
57 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Pizzabager på 25 apr 2011 19:48
Hmm med blød ledning kan man trække mere strøm igennem?, det lyder ikke logisk, hvorfor trækker man ikke bare blød ledning i hele huset istedet for??

Den ledning, du har monteret i ovnen eller komfuret betegnes som en tilledning. Den ledning, du har i den faste installation, hører, ja, til den faste installation og dimensioneres på en anden måde, fordi den kan udsættes for den fulde belastningsstrøm, hvorimod tilledningen kan beregnes efter den strøm, der går i ledningen til brugsgenstanden. Det er den korte forklaring, yderligere forklaringer kræver næsten, at du læser SR. Det er ikke en "spændingsroman".

fase
Jeg kan ikke komme til mærkepladen uden at pakke det hele op, og vi er ikke 100% sikker på det skal være den hvide farve som vi har valgt, men jeg skal naturligvis nok se på den inden arbejdet skal udføres

kan kogeplade og opvasker gode sidde på den samme 3 faset 400V forbindelse?? altså opvasker skal selfølgelig kun have 230V.
Skrevet af Pizzabager på 25 apr 2011 20:43
Jeg kan ikke komme til mærkepladen uden at pakke det hele op, og vi er ikke 100% sikker på det skal være den hvide farve som vi har valgt, men jeg skal naturligvis nok se på den inden arbejdet skal udføres

kan kogeplade og opvasker gode sidde på den samme 3 faset 400V forbindelse?? altså opvasker skal selfølgelig kun have 230V.
Kort spørgsmål, kort svar: Ja!. Og lad det bare blive i indpaknigen, så du evt. kan få det byttet til en anden farve.

fase

ja ingen problemmer...det vil fint gå.......

Må jeg have lov til at spørge om du selv skal lave el arbejdet?

Jeg skal ikke lave det selv, har en ven der er elektriker, men jeg skal gerne have skaffet delene der skal bruges inden..
Annonce
Skrevet af steinaa på 23 apr 2011 00:38
pe: Der er et par ting jeg studser over...

Du skriver at man gerne må sætte 16A op foran 1,5mm2 bare du ikke trækker mere end 13A ud... det stemmer ikke helt overens med den grundlæggende dimensioneringsregel der hedder belastningsstrømmen (Ib) skal være mindre end eller lig sikringen (In) der skal være mindre end eller lig kablets strømværdi (Iz), så er du sikker i din sag?

Hej

Går du ind og læser kortslutningstabellen for 5*1.5 ho7rn-f tilledning til eksempelvis et komfur betragtes denne som en tilledning og beregnes som særdeles gode varmeafledningsforhold og det afspejler sig også i strømtabellen.
Jeg er ikke sikker på at de gamle stofledninger er helt oppe på 1.5mm2 der
for er det en god ide holde dem på 10a.

Et motorværn er et glimmerende eksempel på at du godt må sætte 16 a foran 1,5mm2

eller en max strømværdi for 1.5mm2 er I Max15A og I Kortslut er 21A og hvis du opmærker stikk´med tilhørsforhold og I max 13 A må du gerne forsikrer den med 16 A såfrem RL og reglen for samles fremføring er overholdt.

preben

pe: Er du ikke rar at forklare mig hvad en kortslutningstabel er? Du har simpelthen tabt mig.

Hvad stofledningerne angår er langt de fleste 1,5mm2 om end der enkelte steder findes stofledninger der kun er 1mm2.

Når du nu nævner motorværnet er du i gang med at blande æbler og bananer. Du har helt ret i at du gerne må sikre en 1,5mm2 med en 16A sikring og efterfølgende et motorværn, men det var ikke tilfældet med installationen der blev spurgt ind til. Når du opsætter motorværnet adskiller du kortslutningsbeskyttelsen (sikringen) og overbelastningsbeskyttelsen (motorværnet) hvor der før ikke var nogen adskillelse. Så med mindre du vil til at sætte motorværn op i køkkeninstallationen der her bliver spurgt ind til vil jeg stadig holde på at det ikke kan lade sig gøre.

I Kortslut på 21A? RL? Reglen for samlet fremføring? Her tabte du mig igen.
Hvad nu hvis det var et gammelt køkken, hvor der allerede var trukket et flerfaset kabel, f.eks. 5G2,5. Ville det så være lovligt og fornuftigt for ham at bruge en af faserne til en ledig stikk og de to øvrige til ovn, kogeplade og opvasker? På den måde ville han undgå at skulle trække kabel hvor der allerede var trukket, men kunne nøjes med det sidste stykke til stikk.
Skrevet af Spekulerer på 06 jun 2011 22:07
Hvad nu hvis det var et gammelt køkken, hvor der allerede var trukket et flerfaset kabel, f.eks. 5G2,5. Ville det så være lovligt og fornuftigt for ham at bruge en af faserne til en ledig stikk og de to øvrige til ovn, kogeplade og opvasker? På den måde ville han undgå at skulle trække kabel hvor der allerede var trukket, men kunne nøjes med det sidste stykke til stikk.

Det var det jeg fandt ud af jeg ikke måtte, da faserne i et 400V stik er sikret med 16 amp, og stikkontakter må kun være forsikret med max 13 amp..
Pizzabager, kunne du så ikke bare få din elektriker-ven til at ændre gruppen i sikringstavlen til max at kunne tage 13A-sikringer - så ville det vel være lovligt?

(Det forudsætter selvfølgelig at din ovn mv. kan nøjes med 13A.)

...og så er der også spørgsmålet om det er fornuftigt, selv hvis det skulle være lovligt..?

Et andet alternativ: Hvad nu hvis du skaffede en stikk der var mærket til 16A (så vidt jeg forstår findes de) - ville det så være ok?
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis