Spørgsmål om El og belysning i nyt køkken

Jeg skal lave nyt køkken snart, og skal have trukket nogen ledninger rundt omkring, men er lidt i tvivl om et par ting.

Der skal trækkes en ny 400V(fra eltavle over loftet) til ovnen som skal over på den anden side at køkkenet, der skal naturligvis fræses en rille i væggen fra loft ned til ovn den skal ind i. på den samme side skal jeg også have noget belysning under vægskabene og i vægskabene, den ledning kommer også fra loftet. 

Spørgsmålet er så kan man ligge den 400V og den belysnings ledning i samme udfræsning?

på den samme side skal der være nogen 230V stikkontakter til div ting.

Kan man godt tage strømmen til dem fra den 400V ledning, dvs 1 fase, nul og jord, istedet for at skulle trække en seperat 230V med ude fra bryggers? går ud fra at ovnen på ingen måde kan bruge max Kwatt på en 3 faset 400V forbindelse..

Og til sidst, er der nogen der har links til spots/lamper til vitrineskabe, og over køkkenbordet, gerne LED lamper(der ser naturligt ud) og gerne 230V tilslutning(gider ikke det transformer cirkus).

Mvh Pizzabager

Jeg skal lave nyt køkken snart, og skal have... Vis hele indlægget
57 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
selvom ovnen kører på 230v skal den nok have 16A og det du ikke sætte dine stikkontakter til. yderlige skal du nok lige kontrollere din induktionsplade om hvor mange Amp den bruger de kræver tit en del
Skrevet af Næstformanden på 21 apr 2011 23:32
@Jacob: Du må stadig ikke sætte mere end 10A (13A) foran dine stikkontakter!!

@Pizabager: Bliv ved med at spørge herinde, til du er 100% sikker. Det kan være farligt at rode med el selv.
-Bla. derfor er det autorisationskrævende arbejde...

Næstformanden


Hvorfor må man ik det?

 Lk er begyndt at lave 16A godkendte fuga stikkonttakter i deres sortiment

Men ja, du bør trække 2 kabler... 1 til ovnen og 1 til lys/stik
Skrevet af marmada på 22 apr 2011 07:42

Hvorfor må man ik det?

 Lk er begyndt at lave 16A godkendte fuga stikkonttakter i deres sortiment

Men ja, du bør trække 2 kabler... 1 til ovnen og 1 til lys/stik
Det må man ikke af den simple grund at lysgrupper højst må forsikres med 13 A. Det uanset om LK laver 16 A stikkontakter i deres fuga serie. I SR står skrevet, at der skal være mindst 2  stikkontakter, ud over de der finder anvendelse til f.eks køleskab o.lign. Disse stikkontakter skal være fordelt på 2 LYSGRUPPER. Er det iøvrigt ikke lidt underligt at spare på elinstallationen, når der er blevet råd til nyt køkken med tilhørende hvidevarer. Du vil garanteret ærgre din over at have sparet, når sikringerne brænder over pga overbelastning.


fase
Skrevet af Nedergaard20 på 21 apr 2011 23:42
selvom ovnen kører på 230v skal den nok have 16A og det du ikke sætte dine stikkontakter til. yderlige skal du nok lige kontrollere din induktionsplade om hvor mange Amp den bruger de kræver tit en del


Tror du den behøver 16 amp? kiggede på specs på ovnen, og de skriver noget med forbrug ved standard belastning, det er langt under hvad en 230V 10 amp kan klare.

http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/50158875

induktionspladerne sidder over ved det gamle oprindelige stik, der er 3 faser kun til den, så den kan vist ikke komme til at mangle..
stikkontakter må ikke få 16 amp, så meget har jeg fundet ud af, der bliver trukket 2 nye 230V med jord, så det bliver sådan her.

induktionskogeplade 1 stk. 400V 3 faser.
emhætte får fra den nuværende kontakt der sidder på den ene side.
ovn 1 stk. 230V med jord der skal trækkes.
køleskab, microovn og 2 stikkontakter får fra den nuværende kontakt der sidder på den anden side.
opvasker+ muligvis en stikkontakt, 230V med jord som skal trækkes.

Så er der vel rigeligt til alle.. det kan altid ske en sikring ryger, en gruppe med kun 2 stikontakter kan man sætte et 1900W strygejern i den ene og en 2000W støvsuger i den anden, så skal sikringen nok ryge, men med normalt brug det ovenstående vel være fint.
Annonce
Skrevet af Pizzabager på 22 apr 2011 09:10

Tror du den behøver 16 amp? kiggede på specs på ovnen, og de skriver noget med forbrug ved standard belastning, det er langt under hvad en 230V 10 amp kan klare.

http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/50158875

induktionspladerne sidder over ved det gamle oprindelige stik, der er 3 faser kun til den, så den kan vist ikke komme til at mangle..
Det du se på, for at bedømme sikringsstørrelsen, er tilslutningseffekten. Det Ikea har opgivet kan du ikke bruge til noget somhelst. Oplysningerne ståt sikkert bag på ovnen.


fase
Skrevet af S. fabrin på 22 apr 2011 09:29
Det du se på, for at bedømme sikringsstørrelsen, er tilslutningseffekten. Det Ikea har opgivet kan du ikke bruge til noget somhelst. Oplysningerne ståt sikkert bag på ovnen.



Super, jeg køber ovnen før el arbejdet skal laves, så det burde ikke være noget problem
Skrevet af S. fabrin på 22 apr 2011 08:29
Det må man ikke af den simple grund at lysgrupper højst må forsikres med 13 A. Det uanset om LK laver 16 A stikkontakter i deres fuga serie. I SR står skrevet, at der skal være mindst 2  stikkontakter, ud over de der finder anvendelse til f.eks køleskab o.lign. Disse stikkontakter skal være fordelt på 2 LYSGRUPPER. Er det iøvrigt ikke lidt underligt at spare på elinstallationen, når der er blevet råd til nyt køkken med tilhørende hvidevarer. Du vil garanteret ærgre din over at have sparet, når sikringerne brænder over pga overbelastning.


Vil du ik lige fortælle mig kapitel på hvor der står at lysgrupper kun må være 13A... Kan ik lige finde det i min SB...
 Mere så jeg kan slå det op næste gang
Skrevet af marmada på 22 apr 2011 17:38

Vil du ik lige fortælle mig kapitel på hvor der står at lysgrupper kun må være 13A... Kan ik lige finde det i min SB...
 Mere så jeg kan slå det op næste gang

Det står i afsnit 6. Svaret er så kort, fordi det lyder som om, du er bekendt med at slå op i SR. Hvis du vil have en større sikring end 13 A i en lysgruppe, skal du også gå op i ledningsdimention. Du kan se dette i tabellen over sikringsværdier.



 


fase
Kan man ikke istedet for at trække 2 kabler med 230V 16 amp til ovn i det ene og 230V 10 amp i det andet, så trække 1 kabel med 5x2,5mm2, som er forbundet til en 3faset 400V i eltavlen, bag ovnen deles kablet så i 1 fase, nul og jord, til en kontakt til ovnen,

og nul, 1 fase og jord til de andre stikkontakter, også ude i gruppen i eltavlen, skifter man den 16 amp sikring til en 10 amp sikring, for den fase man føre til stikkontakter??.

Der skal naturligvis skrives på eltavlen at den sikring kun må være 10 amp, og skrives på kontakten til ovnen(som naturligvis skal være en kontakt lavet til 16 amp) at den er med 16 amp sikring.

På den måde har man 230V 10 amp til kontakter, og 230V 16 amp til ovnen.. og skal kunne trække 1 kabel og så skal der ikke købes nye grupper..
Der er yderligere 37 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis