Strøm i båd (12v)

Halløj Alle LDS´ere


Nu er har jeg fået mig taget sammen! til endeligt at give mig i kast med strømmen i min båd, jeg har tænkte at jeg skal have skiftet en hel del af ledningsnettet, som jo så klart er 12 volt.

Er der nogle råd omkring diameter på kabler der skal bruges?? Tænker her om det skal være 1.5 mm2 eller mere ?? 

OG eventuelt nogle steder hvor det kan købes til en overkommelig pris, jeg regner med at skulle have ca. 100 meter kabel.

På forhånd tak
Halløj Alle LDS´ere Nu er har jeg fået mig... Vis hele indlægget
50 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Sidder lige og kigger på dette link.
Hvilke ledningstype skal man kigge efter???

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Så må jeg lige kigge forbi..

Her er den

Er det en fair pris.. ?? 129 for 10 meter dobbelt... eller to-ledet??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

jeg kan virkelig ikke finde de ledninger i taler om...
jeg har købt en gammel kutter og rykket alt el ud af den nu skal jeg igang igen GUD HJÆLP MIG

 

De ligger i bilafdelingen i biltema
http://biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bil-el/12-Volt/Kabel-twin/

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
okay mange tak

 

Er helt enig med Peter.. hellere overdimintionere en smugle.. frem for afbrændinger.. og ja.. der skal bruges noget ordenligt presseværktøj til kabelsko.. og undgå kabler uden endetyller i skruge terminaler.. og instalationen skal være 2 strengs.. med mindre du kan lide at svejse og lappe ofte .. har i min tid som skibstekniker godt nok set mange uheldig polske junktions bokse i el instalationerne  og filipiner- render på maskinerne

et sidste råd jeg lige vil give ... efter at instalationen er taget i brug og der er sejlet et par ture..så skal ALLE terminaler efterspændes... en enkelt løs terminal der trækker lidt strøm.. og puff .. du kan ricikere at skulle skifte noget dyrt udstyr..

Så god fornøjelse med det.. og husk .. er det lavet rigtigt .. holder det i evigheder

Mvh
Triks

 

 

 

Mvh

Triks

hej Peter
det lyder som om du har meget godt styr på det her med el! må nok indrømme det var noget af det jeg ik fik gode karakterer i på skolen.
Er det sådan hvis du har tid og lyst jeg kunne maile dig en tegning om hvad jeg har tænkt mig at gøre( en uvildig mening er altid velkommen )
mvh jeppe
 

 

Du kan også bare sætte tegningen ind her.. Vi er flere der har lavet ledninger selv.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

det vil jeg lige gøre tak for det

 

Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis