Strøm i båd (12v)

Halløj Alle LDS´ere


Nu er har jeg fået mig taget sammen! til endeligt at give mig i kast med strømmen i min båd, jeg har tænkte at jeg skal have skiftet en hel del af ledningsnettet, som jo så klart er 12 volt.

Er der nogle råd omkring diameter på kabler der skal bruges?? Tænker her om det skal være 1.5 mm2 eller mere ?? 

OG eventuelt nogle steder hvor det kan købes til en overkommelig pris, jeg regner med at skulle have ca. 100 meter kabel.

På forhånd tak
Halløj Alle LDS´ere Nu er har jeg fået mig... Vis hele indlægget
50 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
så er der lagt et diagram ind det ligger under mit galleri. Det skal lige siges jeg osse skal ha en konverter på der laver 24v om til 230v til mit køleskab. det jeg søger hjælp efter er hvor og hvor store sikringer skal jeg bruge og dim på ledninger.
håber det jeg har lavet giver mening.'
mvh jeppe

 

Jeppe 34.

Jeg aner intet om at sejle, så er det sagt. Men det skema, du har lagt i dit galleri, kan ikke rigtig bruges til at dimensionere ledninger og sikringer udfra af den simple grund, at der mangler angivelser af forbrug i watt eller ampere og længder i meter eller cm. fra batteriet og til forbrugsstedet. Af den grund er det umuligt at beregne spændingsfald og dermed ledningsdimension.


fase
okay jeg laver en ny hvor det står på.
tak for hjælpen

 

Har du 230Vac landstrøm om bord, er der noget med at du ikke bør medtage jordledningen, da fejl på den del af installationen vil medføre tærring af dit skrog.

Der er en artikkel her: http://www.baadmagasinet.dk/index.php?sid=20&cid=2696
Synes, at når du er færdig med at studere biblen (og andre steder med Guds hjælp), så kig forbi biblioteket, og lån den bog, som hedder El Om Bord (eller køb den).
Jeg lavede kontakter til alt muligt, (mest fordi se var der i forvejen), lad være med det - man kan alligevel ikke huske hvad der er hvad.
Om du så køber et lille kontaktsæt i Marineshoppen eller Biltema er i min optik hip som hap, skal du have store forbrugere ind, så smid et relæ ind imellem - det samme,hvis forbruger og batteri er meget nærmere, end hvis du skal over kontakt/krydsfelt.
Og så en sikring til hvert sted, så er du ved at være kørende.
Dimensionering: Alm lys lamper mindre ekkolod osv. 4 mm, skal det være mere siger producenten nok 10-50 mm, med egen tilslutning til batteri.

Når du har krympet en sko på en ledning, så giv den lidt krympflex (Biltema havde tidligere nogle sko med påmonteret krympflex, de var super ---desværre kan jeg nu kun finde dem hos en grosist, som hverken gider besvare mails, eller vil sælge til private -- er der nogle, som er stødt på et sted hvor man kan handle?)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Annonce
mange tak for det den vil jeg gå ned og købe i morgen

 

Gerhard....Det vil da være vildt overdreven, at bruge 4mm2 ledning til alle lamper, og da også at bruge relæer til alle småforbrugere, relæerne æder jo også noget strøm.
Slå dog det aktuelle strømforbrug og ledningslængde op i en tabel, og find den tykkelse ledning der passer.
Sådan et standard relæ, bruger knap 2 watt i spolestrøm.
F-REL,40A,SPCO,12VDC


 


 

At bruge de isolerede kabelsko til at klemme på, kræver at man har en proff klemmetang.
Den type her er no-go



Det skal være den her type med udveksling, den laver en ortenlig sammenpresning.


 


 

 

Hvis man bruger kabelsko til at lodde på, og så efterfølgende, giver dem krympeflex med lim, så bliver det ikke meget bedre.

Man kan nu sagtens købe kabelsko til at krympe
bla her.

www.veterandele.dk/shop/kabelsko-vandtaette-203c1.html

mvh jens

jeg må indrømme jeg går meget ind for at overdrive når det er et skiv jeg bor i

 

Om du så køber et lille kontaktsæt i Marineshoppen eller Biltema er i min optik hip som hap, skal du have store forbrugere ind, så smid et relæ ind imellem - det samme,hvis forbruger og batteri er meget nærmere, end hvis du skal over kontakt/krydsfelt

Til jens
Hvor er det lige, det står, at der skal relæ på alle småforbrugere ? Er det bare for at kritisere, eller læser du ikke det, du kritiserer?


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jens --- takker for linket - det vil jeg prøve.
Om du mener jeg overdriver - eller ej er din egen sag - der bliver spurgt om råd/erfaringer, og dem giver jeg videre. Hans båd synker nok ikke under vægten, og jeg glæder mig til, at du dokumenterer: Effekttabet på en 5w pærer i toppen af en mast, 11 m - + 5 m til fordeling - du kan passende sammenligne en 0,75 og en 4 mm og så tænke på, at hvis effekten formindskes, så bliver han sejlet ned fordi ankerlyset ikke bliver set. Det samme til et 1000w ankerspil i front af båden --- der er så ca 8 m fra strømforsyning.- Med din holdning vil jeg tro, at du passende kunne sammenligne 4 kvt. og 20 kvt.
Jeg vil ikke afvise, at min bemærkning om relæer kunne misforståes, pointen om dem var bare, at man kan vinde "sparet effekttab" på den måde, og i eks. Biltema er de faktisk rørende billige. De er også måden at spare brændte kontakter på, idet man jo alene sender styrestrøm gennem kontakten

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis