Strøm i båd (12v)

Halløj Alle LDS´ere


Nu er har jeg fået mig taget sammen! til endeligt at give mig i kast med strømmen i min båd, jeg har tænkte at jeg skal have skiftet en hel del af ledningsnettet, som jo så klart er 12 volt.

Er der nogle råd omkring diameter på kabler der skal bruges?? Tænker her om det skal være 1.5 mm2 eller mere ?? 

OG eventuelt nogle steder hvor det kan købes til en overkommelig pris, jeg regner med at skulle have ca. 100 meter kabel.

På forhånd tak
Halløj Alle LDS´ere Nu er har jeg fået mig... Vis hele indlægget
50 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

 

Nu er større forbrugere jo et relativt begreb, hvilket små forbrugere vel også er.

Men jeg ville bare lige nævne, at sætter man et relæ ind, så har man en forbruger mere.

Men at bruge "for tykke" ledninger skader jo heller ikke, hvis der er plads.

Nu findes der jo heldigvis også en mellemting, mellem 0,75 og 4mm2

Så derfor synes jeg, det er ok, at slå det aktuelle op i en tabel.



 

mvh jens

Det er et lidt skidt eksempel med en 5 watt pære i mastetoppen.
Hvis man trækker 30 meter ledning (11+11+5 og lidt til det løse) er 1,5 mm2 rigeligt.

Prøv at læse denne tråd og regn det så ud efter det eksempel.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja 30 meter 1.5mm2 og12 volt  5watt, giver vel 0,147 volt i spændinsfald, det må være ok
(0.0175 /1,5*30= 0,35 ohm*0.42ampere=0,147 volt)

Dog skal man være opmærksom på, at sikringsstørrelsen passer, hvis uheldet er ude, og der opstår en direkte kortslutning i toplanternen, når ledningen er så lang i 1,5 mm2.


Mvh jens

 

Det er da muligt, at det er et skidt eksempel -- men det viser, at selv en lille ankerlanterne skal bruge 1,5 mm
De 0,75 er valgt som eksempel, fordi der må være andre klovne end mig, som hvis jeg skulle trække meget ledning, ville jeg naturligvis styrte ned, og handle det aktuelle tilbud i HaraldNyborg med 100 mtr. ledning til 178 kr. (hvor svært kan det være - selv om det er 0,75 mm).
Når du så har trukket kabel op til ankerlanternen, så prøv lige at skifte den ud med en kombineret, som kræver 50W - ja så falder regnestykket op til de 4 mm.
NB - jeg laver ikke indlæg fordi de skal være 100% i teorien --- jeg vidergiver bare dårlige erfaringer - og er tilfreds bare der er flere vinkler på debatten.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Annonce
Skulle måske så lige slutte denne del af tråden med et par "små hints" fra førnævnte bog:
Max spændingsfald i 12 v inst: 0,4 v
Følgende tommelfingerregel over lange afstande: 1mm2 pr. 20A pr. meter ledning.
I eks. med ankerlanternen: forbrug: 0,4A - ledningslængde: 32 m. I ovennævnte: mm2 = 0,4/20 * 32 = 0,64 --- så de 0,75 holder vist lige efter den formel

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

så er el om bord købt.
den kan varmt anbefales

 

En lille kommentar til "Grandoldman"

Du her skrevet nogle udmærkede ting i denne tråd, men der er lidt du har misforstået. Du skriver at flertrådede ledninger med samme tværsnitareal som en massiv tråd kan trække en større jævnstrøm end en massiv tråd.

Dette er ikke korrekt, jævnstrøm er ligeglad om det er flertrådede eller massivt kobber. Men højfrekvens vekselstrøm (såsom tv signal) er ikke ligeglad, idet der sker en strømfortrængning til overfladen ved højfrekvent signal. Derfor skal antennekable altid være af flertrådede type, og helst forsølvet. Men det sidste er naturligvis dyrt.

Mange billige antenneledninger er med en enkeltleder i midten, men den kan være forsølvet.

Jeg har for øvrigt udgivet bogen "El-installationer i fritidsbåde" via Dansk Sejlunions forlag, se:

Her er der forklaret, på en simpel måde, grundprincipperne i el-installationer i fritidsbåde.

Jens Peter Koch

Jens Koch

Elektroingeniør med svagstrøm som speciale

Jeg her fået læst og skrevet her på LDS at AL strøm løber letter på ydersiden at kobbertråd...

Men altid rart at få mere viden.. tak.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Du kan købe ledning og en masse andet til en rimelig pris i Biltema Odense, Risingsvej 61

 


[Signature]
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis