Strøm i båd (12v)

Halløj Alle LDS´ere


Nu er har jeg fået mig taget sammen! til endeligt at give mig i kast med strømmen i min båd, jeg har tænkte at jeg skal have skiftet en hel del af ledningsnettet, som jo så klart er 12 volt.

Er der nogle råd omkring diameter på kabler der skal bruges?? Tænker her om det skal være 1.5 mm2 eller mere ?? 

OG eventuelt nogle steder hvor det kan købes til en overkommelig pris, jeg regner med at skulle have ca. 100 meter kabel.

På forhånd tak
Halløj Alle LDS´ere Nu er har jeg fået mig... Vis hele indlægget
50 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg sidder stadig og håber på at der kommer et link til hvor man kan købe ledning til en fair pris.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det lykkedes ikke, så jeg prøver igen, hvis det så heller ikke lykkes denne gang, må jeg erkende at jeg ikke kan finde ud af det.

Der må jeg melde pas. Det drejer sig om 3 billeder på fra 60 mb til 66 mb i jpg format, men som sagt de kommer ikke med  i indlægget.

mvh Finn
hej jeg syndes at der er mange der udskifter ledningsnettet når de har købt en båd
det gjore den der købte nim gammele båd han syndes at jedninge var underdimsoneret det var nogle der var insteleret af værftet og de var extre tygge
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Hej Renek

Du ved jo godt at selvgjort er velgjort, nå spøg til side. Jeg gjorde det af simpel nødvendighed, der var direkte overgang flere stede i systemet og så lignede det noget der var løgn, ledninger trukket på kryds og tværs hen over kahyts loft , selv i cockpittet var der ledninger overalt, fandt flere der var smeltede sammen, så ham der havde lavet det skulle ha holdt fingrene for sig selv. Motorinstallationen var forøvrigt heller ikke for god, men det er jo en anden historie.

Mvh Finn
Annonce
Hvordan er det lige man måler på en ledning hvilken kvadrat den har?
Er der er formel? Med et skydelære, eller hvorn? Antallet af ledere har vel også noget at sige, og om de er stive eller bløde?
Måler kobberet og bruger formlen
pi x r i anden

dvs 1 mm tyk kobberledning er

Ø=1
r er derfor ½
½x½=1/4
1/4x3,14 = 0,785 og nok det man kalder 0,75 kvadrat

halvdelen af tykkelsen ganget med halvdelen af tykkelsen ganget med 3,14 og du har et ca tal...

Men det er nok lettest at kigge på pakken.

Stive eller bløde er vel lige meget.. men jo flere tråde jo mere overflade og jo mere overflade jo mindre modstand.. så en med mange tråde er bedre hvis tykkelsen er den sammen.. Spørg mig endelig ikke hvorfor..


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg


Hej Alle

Man bruger aldrig stive ledninger i en båd - de kan knække med tiden, grundet rystelser i skrog.

Links til køb af ledning: http://www.elvvs.dk/category.1738 eller http://www.biltema.dk

Find Gevind - jeg ville gerne have set et billede af dit krydsfelt - kan du ikke prøve igen - elle andre herinde er behjælpelig med en vejledning.

- Peter Sorensen


www.diode.dk - Se mere om Winga 30 motorbåd
Tak for svaret GOM.

Man kan nemlig ikke kigge på pakken på allerede installeret kabel i båden :-)
På http://www.motoren.ath.cx/ kan 12volt handbook hentes gratis, se under electrical. Lidt ældre sag men mange gode ideer og råd om el ombord.
Siden har også manualer til de fleste ældre bådmotore og drev
Der er yderligere 30 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis