dampspærre

Hej

Jeg har planer om at bygge et udhus/skur. Det bliver et træskur med tagpap tag og isolerede vægge 100 mm. og loft 100-150 mm. Det skal bruges til at huse et indendørs bassin (ca. 5000 liter vand) som kan opvarmes, så mine havedamsfisk kan være i noget varmere (10-15 grader) vand om vinteren.

Jeg har støbt soklen for 2 år siden, og fik kun bygget et midlertidigt skur på noget af den, hvor havedammens filter står. Der kan man så se hvor meget vanddamp sådan noget danner. I vinter var der iskrystaller på samtlige søm, skruer og sågar træværk som nu er helt jordslået Godt det kun var midlertidigt.

Jeg  er således ret overbevist om der er nødt til at være en dampspærre i loft og vægge, plus der vist også skal tænkes i noget udluftning/ventiler og sådan. Men dampspærre i et  uopvarmet hus -kan det lade sig gøre eller hvad er bedst at gøre?

vh. Carsten
Hej Jeg har planer om at bygge et udhus/skur.... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
I et almindeligt opvarmet hus hvor der altså er temperaturforskel mellem udvendigt og indvendig vil der teoretisk altid være damptryk udad, om ikke andet fordi der sker en udtørring af de materialer der fides i huset.
Kun hvid huset var100% tørt indvendigt ville der måske ikke være et udadgåebnde damptryk.
Hvis der bor mennesker i huset vil der være stor fugtproduktion og dermed damp.

Og det er det samme i dit tilfælde. Der er en meget stor fordampning fra vandoverfladen i dit bassin.
Dampen skal enten ventileres bort eller trænge ud igennem væggen,

Det er temperaturforskellen og forskellen på den relative luftfugtighed ude og inde der bestemmer hvilken retning damptrykket har.
Lav temperatur ude høj inde betyder udadgående damptryk.
Lav temperatur ude, f.eks. 0 gr og lav temperatur inde f.eks. +5 gr. inde betyder lille udadgående damptryk.
Lav temperatur ude, f.eks. 0 gr og lav temperatur inde f.eks. +5 gr. inde og en kæmpestor dampproduktion damp/fugtproduktion inde betyder stort udadgående damptryk.
Den lave inde tenperatur betyder i øvrigt osse at der er overordentlig risiko for kondens, ikke alene på synlige flader, men endnu værre sker der en opfugtning af materialerne, herunder isoleringen.
Og våd isolering har ingen isoleringsevne.

Derfor er det ganske afgørende at der altid monteres dampspærre. Og ved meget stor dampproduktion er det helt afgørende for om en varmeisolering med mineraluld overhovedet vil virke.

På slagterier og alle steder kvor der arbejdes meget med damp laves omgivende bygningsdele ofte med særdeles solide damptætte membraner.
Springer lige ind her - jeg er ejer af en 70m3 swimmingpool der om sommeren er opvarmet af et større solvarmeanlæg men som ikke er opvarmet om vinteren - der er en række sammenfald i problemstillinger med det her.

Bygningen til vores pool er firekantet og består af fuldmuret teglvæg med ca 60mm hulmursisolering til 3 sider - den sidste side er en stor glasvæg af punkterede termoruder indfattet i alurammer (ganske udmærkede kuldebroer). Taget er fladt og der er er 100mm isolering.

Størstedelen af energitabet fra en pool skyldes fordampning og udstråling fra overfladen - hvis du kan lægge en transparent bobleplast over dit bassin har du reduceret dit energitab med ca 70% - hvis noget der er selvbærende umiddelbart på overfladen er uacceptabelt for fiskene bør du overveje dit "glaslåg", men du angiver ikke størrelsen af fladen så ved ikke om det er plausibelt.

Noget andet er så fordampningsmængden af vand - dette reduceres ligeså drastisk ved en termodug som ovenstående med dertil hørende mindre behov for at ventilere fugten ud af bygningen efterfølgende.

Som nævnt ovenfor er vores pool kun i drift om sommeren - men konstruktionen er åbenbart god nok til at den har været totalt frostfri gennem de sidste 2 hårde vintre (også rundt langt kanterne hvor dugen ikke slutter tæt - eneste varmekilde og ventilationsløsning til bygningen om vinteren er 2 stk hjemmebiksede luftsolfangere - mængden af vand indeholder i vores tilfælde nok energi til at der aldrig når at køle nok ned til at det kan fryse.

Herudover er der tilskuddet fra jorden - vores pool er uisoleret til siderne og jeg har kunnet måle en væsentlig temperaturforskel ved overfladen op til 2 meter væk fra bassinet - det betyder at du må påregne at opvarme en hvis del af omgivelserne væk fra bassinet hvilket også giver dig et billede af hvor stor din bygning nødvendigvis bør være.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Der er kommet nogle super brugbare svar i denne her. Tak for det

Bassinet bliver ca. i rummål  1,5X2,5X1,4 (breddeX længdeXdybde) og kommer til af gå langs 3 ydervægge som kommer til at indeholde 100 isolering.  bassinkanten kommer til at slutte  60-70 cm om gulvniveau, resten kommer således under gulv og omgivende terræn. Men hvor meget bør jeg isolere bassinet under terræn. Måske bare siderne og så undlade at isolere bassinets bund?. Måske man kunne få lidt gavn af jordvarme nede i den dybde? 

Jeg tror du gør bedst i at isolere hele bassinet så meget som muligt mhp at kunne styre varmen i det så præcist som muligt - hvis pludselig temperaturen er lav og du ikke kan tilføre energi nok til at hæve temp pga tab til omgivelserne kunne det hurtigt blive dyrt i fisk ;-)

For hvad angår bygningen over terræn har jeg svært ved at forestille mig hvad lufttemperaturen i denne vil være når bassinet isoleres effektivt og fordampningen reduceres maksimalt. Du var selv allerede inde på problematikken med kondensering, så du bør lave noget så det ledes umiddelbart tilbage til bassinet.
Resten af bygningen bør være tæt med dampspærre men have mulighed for effektiv ventilation - en blæser med hygrostat i læsiden til at tage det værste var nok værd at overveje - men dimensioneringen af dette + rundt ved bassinet afhænger jo altsammen af hvilken hvilken varmekilde du har mulighed for at sætte på om vinteren? Jeg kender nogle der har en brændeovn med vandtank hvor de tvinger vandet igennem tanken vha filterpumpen mens de fyrer max op - men det kan godt være lidt for drastisk til fisk?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skrevet af BOFH på 27 mar 2011 11:24
Jeg tror du gør bedst i at isolere hele bassinet så meget som muligt mhp at kunne styre varmen i det så præcist som muligt - hvis pludselig temperaturen er lav og du ikke kan tilføre energi nok til at hæve temp pga tab til omgivelserne kunne det hurtigt blive dyrt i fisk ;-)

For hvad angår bygningen over terræn har jeg svært ved at forestille mig hvad lufttemperaturen i denne vil være når bassinet isoleres effektivt og fordampningen reduceres maksimalt. Du var selv allerede inde på problematikken med kondensering, så du bør lave noget så det ledes umiddelbart tilbage til bassinet.
Resten af bygningen bør være tæt med dampspærre men have mulighed for effektiv ventilation - en blæser med hygrostat i læsiden til at tage det værste var nok værd at overveje - men dimensioneringen af dette + rundt ved bassinet afhænger jo altsammen af hvilken hvilken varmekilde du har mulighed for at sætte på om vinteren? Jeg kender nogle der har en brændeovn med vandtank hvor de tvinger vandet igennem tanken vha filterpumpen mens de fyrer max op - men det kan godt være lidt for drastisk til fisk?
/BOFH
Jeg har 2 store termoruder stående med klart glas som jeg kan lave et låg af. De er godt nok af ældre dato, men de kan da forhindre fordampningen fra bassinet samtidig med fiskene stadig får lys. Den eneste mulige varmekilde er nok desværre en vandvarmer til el. Temperaturen skal helst ligge på rimelig stabilt niveau hele tiden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Afhængigt af hvor seriøs du er med dine fisk tror jeg du skal overveje en varmepumpe som du kan koble på via en veksler når du kører med filterpumpen - de der gammeldags dyppekogere er ikke meget bevendt - styring hertil kan nemt kobles sammen med dit filtersystem til rensning.

Da vi overtog vores hus var det oprindelige system faktisk indrettet således at returvandet på fjernvarmen kunne køres over i en separat veksler imod pool-vandet så man lige kunne vride de sidste grader ud af vandet - men det ville koste spidsen idag så er nu afbrudt.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Er kommet i tvivl om hvordan reglerne præcist er omkring højde og afstand til naboskel. Soklen står vel ca. 100-120 cm. fra hækken. Jeg kan ikke finde nogen skelpæle nogen steder så jeg er nødt til at gå ud fra hækken står midt i skel. Jeg ved at huset ikke må være højere end 250 cm. højt når det står nærmere end 2,5 meter til skel, men hvad med den del af bygningen der er længere væk end 2,5 meter må den godt være højere? Taget bliver nemlig lavet med ensidigt med den laveste ende mod skel, men jeg kunne godt bruge lidt mere højde over mod min egen grund da loftet skal isoleres så godt som muligt hvilket jo tager noget af lofthøjden.
Tak Hpox

Men den er jo baseret på at afstanden til skel er 2,5 meter hvilket min jo ikke er. Kan du sige mig om følgende burde kunne opføres lovligt: Bygningens udhæng kommer 80 cm. fra naboskel og bygningen bliver 240 cm. høj mod naboskel. Der laves 30 cm. ensidigt fald på taget så den bliver 270 cm. høj over mod min egen grund. Bygningen bliver 380 cm. bred med udhæng.
Skal det bare forstås sådan at inden for 2,5 meter til naboskel må ingen del af bygningen være  over 2,5 meter højt og den del der ligger længere væk end 2,5 må i alle tilfælde være mindst 3,5 meter højt. Sådan forstår jeg det nemlig, men er det korrekt?
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også