dampspærre

Hej

Jeg har planer om at bygge et udhus/skur. Det bliver et træskur med tagpap tag og isolerede vægge 100 mm. og loft 100-150 mm. Det skal bruges til at huse et indendørs bassin (ca. 5000 liter vand) som kan opvarmes, så mine havedamsfisk kan være i noget varmere (10-15 grader) vand om vinteren.

Jeg har støbt soklen for 2 år siden, og fik kun bygget et midlertidigt skur på noget af den, hvor havedammens filter står. Der kan man så se hvor meget vanddamp sådan noget danner. I vinter var der iskrystaller på samtlige søm, skruer og sågar træværk som nu er helt jordslået Godt det kun var midlertidigt.

Jeg  er således ret overbevist om der er nødt til at være en dampspærre i loft og vægge, plus der vist også skal tænkes i noget udluftning/ventiler og sådan. Men dampspærre i et  uopvarmet hus -kan det lade sig gøre eller hvad er bedst at gøre?

vh. Carsten
Hej Jeg har planer om at bygge et udhus/skur.... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
De specifikke regler for din kommune er her:

http://www.thisted.dk/Topmenu/Bolig%20og%20trafik/Byggeri/~/media/TekniskForvaltning/Planafdelingen/Pdf/2011%20Garage%20pdf.ashx

Hvor høj må bygningen være ?
Den maksimale bygningshøjde reguleres af følgende bestemmelser:
• Fra skel til 2,5 meter fra skel må højden ikke overstige 2,5 meter.
• Fra 2,5 meter fra skel må højden som udgangspunkt ikke overstige en
højde på 1,4 gange afstanden til skel og højden ikke overstige 8,5 meter (i
sommerhusområder 5,0 meter).
• Ved skrånende terræn, hvor højden kommer over 2,5 meter over terræn
(inden evt. terrænreguleringer) skal dette tydeligt fremgå af ansøgningen, så
kommunen kan tage stilling til fastlæggelse af niveauplan.
• I sommerhusområder gælder specielle bestemmelser - kontakt teknisk
forvaltning.
Lokalplaner mv. kan fastlægge andre krav.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ja til Carsten murer.

@BOFH
Bygningsreglementets krav er ikke "kommunespecifikke"
Og gælder for det ganske danske land, bortset fra Færøerne, Grønland, læskure ved stoppesteder og (formodentlig) Christiania
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ok, så burde det lige kunne gå an.
Desværre har jeg søgt byggetilladelsen for længe siden og kan se på det tegningsmaterialet, som kommunen har godkendt, at det er tegnet med helt fladt tag
Det er fordi jeg har fået fat i nogle vildt billige vinduer+dør med energi-ruder, men de er for høje hvis jeg ikke laver bygningen ca. 20 cm. højere i den side der vender mod min egen grund. Men er det nødvendigt at søge ny byggetilladelse for sådan en bagatel? I så fald må jeg jo bare lave en ny tegning til kommunen.

Det skal lige siges at, selvom jeg ændrer det, er der stadig ingen bygningsdel nærmere 2,5 fra skel der overstiger 250 cm. i højden.
Hvis byggetilladelsen er mere end 1 år gammel gælder den alligevel ikke længere.
Og mon du i det hele taget har søgt byggetilladelse. Er det ikke blot et skur på under 50m2 du er i gang med?
Mon ikke det er en anmeldelse du har foretaget?


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jo det er et udhus på 17 m2.
Jeg fik at vide på teknisk forvaltning at der skulle søges tilladelse så det har jeg selvfølgelig gjort, og fået godkendt mine tegninger og alt det.
Men altså soklen var jo støbt inden for et år, ja faktisk lige da jeg fik tilladelsen. De kan vel ikke bestemme på kommunen hvor lang jeg må være om at bygge, bare det bliver påbegyndt, eller kan de?

Skal påbegyndes inden for 1 år, og skal så afsluttes inden for et år fra opstart tidspunktet, dette kan dog ved forespørgsel forlænges hos kommunen med endnu et år.
Nå det lyder til jeg skal have en ny tilladelse så. Men en anden ting jeg kommer til at tænke på er hvor byggeriets højde skal måles fra. Grunden falder med ca. 15 cm. langs naboskel over hele bygningens længde, som er ca. 5 meter. Det er jo heller ikke helt  lige meget om det er det højeste eller det laveste punkt eller lige midt imellem. Hvad er praksis?

Hvis det kun handler om et skur på 17m2 tror jeg nu at du blot har anmeldt dit byggeri, men det svar du har fået kaldes måske nok en byggetilladelse.
Men i nogle kommuner er der forskel på prisen ved en ansøgning om byggetilladelse og en anmeldelse.
En byggetilladelse gælder i 1 år. Bum.
Men det er nok rigtigt at den rent administrativt kan forlænges ud over den periode. Men det forudsætter at der ingen væsentlige ændringer er i projektet.
Om ændringerne i dit projekt er væsentlige ved jeg ikke, men ændringer er der jo.
Så du sender en anmeldelse og afventer et eventuelt svar fra kommunen.
Mht.

Højden måles ud fra middelhøjden i skellet. På de 5 meter. (Hvis der er græsplæne i området skal denne være slået med plæneklipperhøjden stående på normal.  Ha-ha.)

Skrevet af hpox på 08 apr 2011 21:42
Ja til Carsten murer.

@BOFH
Bygningsreglementets krav er ikke "kommunespecifikke"


Sikke da noget sludder - det kan de da sagtens være!

Kommuners lokalplaner læner sig naturligvis tæt op af hvad der står i statens BR - men det er en del områder hvor lokalplanen trumfer eftersom den skal tage hensyn til noget mere end kun til det enkelte hus som der er det at BR forholder sig til.

Hvis man f.eks "kun" følger gældende BR mht hvor højt eller tæt man må bygge i skel og kommunen har vedtaget mere restriktive regler via lokalplan kan din bygning uden problemer dømmes ulovlig - man ville altså med andre ord aldrig have modtaget en byggetilladelse eftersom man søger ved kommunen som er myndigheden der i ens område håndhæver loven - herunder både BR og kommunal lokalplan.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også