skal til at lave sålbænke

hej jeg skal til at lave nye sålbænke på mit gamle kampestens hus efter udskiftning af vinduer.

jeg har en plan om at støbe sålbænkene på stædet ved at lave en støbeform af brædder og så støbe der i

har hørt mange historier om hvordan det skal laves

men er der nogen her inde der ved hvordan man bedst støber sålbænke på stedet ?

blandingsforhold af beton og skal der noget jern i ? evt noget tenderstål ?

kan sålbænken gå helt ind til kanten af vinduet og evt tykkelse

på forhånd tak

hej jeg skal til at lave nye sålbænke på mit gamle... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har surfet lidt rundt og faldt over en artikel hvor de foreslog at man lagde et stykke pap ind, som (80)på billedet nedenunder:

Selvfølgelig således at evt fugt føres ud af konstruktionen.

Jeg har ikke mulighed for at montere det helt som billedet, men kunne godt fæstne det i underkanten af vinduet evt med noget lim eller folieklæber.
Er det en god eller dårlig ide?
kan godt se ideen med at forsøge at adskille/ forhindre fugtnedsivning i muren under sålbænken. Finder nu alligevel situationen lidt tænkt eller teoretisk. Ved en støbt sålbænk på + 3cm har jeg svært ved at forestille mig hvilken syndflod der skulle til for at gennemvæde et sådant 'betonlag' - fliser er jo heller ikke våde på undersiden.

Eneste situation skulle i givet fald være hvis bundfugen under vinduet ikke sluttede ordentlig tæt og at evt langvarig slagregn kunne presse vand 'bagom' sålbænken og ned i det underliggende murværk ...

/bjørn

Ok, lyder fornuftigt, så gider jeg ikke bruge mere krudt på den løsning.
Løsningen ovenstående med papindlæget er en del af den "dobbelt-sikring" der anvendes (overalt) ved muret byggeri.

Sker der fugeslip i fugen mellem bundkarm og sålbænk virker pappen som ekstra sikkerhed. I dette tilfælde mod at der trænger fugt ned i isoleringen. Som fryser om vinterern og danner kuldebro mellem for og bagmur. Og fugtpletter på tapet. Og skimmelsvamp. Og forhøjede opvarmningsomkostninger og hovedpine hos den sure husejer. Som derfor falder i druk, sparker konen og kysser hunden og bliver udstødt. Direkte gennem det største hul i det finmaskede sociale sikkerhedsnet.
Og så har vi balladen jo. :o)

Metoden med dobbelt-sikring ses mange steder ved murede detaljer.
Men nu er det jo et kampestenshus. Formodentlig uden hulmur.

Så derfor må riis22 simpelthen kalkulerer med en forhøjet riis(iko) for at ende uden samfundsbundfradrag.
Har vist pappet liggende, så spilder nok alligevel lidt krudt på - selvom jeg ikke har hund
Hvordan skal støbeblandingen til sålbænkene være?
Er der nogen der ved det? Vi skal til at genstøbe (mmm korrekt... gen...) alle vores sålbænke da vi desværre blev fejlvejledt og kom mørtel i vores "beton" blanding 

Vi har forøvrigt støbt på samme måde som farfar foreslår, og det ser super godt ud - bortset fra de beynder at frostsprænge nu.

Vi har et par poser aalborg cement liggende, som jeg har forestillet mig at vi brugte til at støbe med. Men hvad skal jeg blande i? 

-C

 Der er ikke noget der er i vinkel her....

Har været inde på Aalborg Portlands hjemmeside. Hvis jeg læser det korrekt er deres bud med støbemix 2:7. Om Riis så vil anbefale en squish blå lip ved jeg ikke
Hej farfar Bjørn, 

Jeg hiver lige din gamle opskrift frem igen - håber, du ser dette:

Kunne man "lukke formen" i enderne med fx en midlertidig klods, der sættes med en skruetvinge eller et par skruer i nøjagtig den bredde, man ønsker sålbænke? 

Således, at man laver én form, som du, men tilpasser med et par klodser alt efter vinduet. 

Jeg tænker, det måske kunne give lidt skarpere kanter/man er fri for at stå og holde for med sin murske. 

farfar skrev den 01-07-2011 22:08:41

> Og hvad er fidusen ved at du har ladet 'enderne' stå åbne i din form?

samme form kan benyttes til forskellige vinduer uanset bredde. Den anvendt blanding skal være tyk nok til at du kan stoppe den med din murerske. Ender den med at bule lidt kan du rette efter med din vinkelsliber ...

 

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også