skal til at lave sålbænke

hej jeg skal til at lave nye sålbænke på mit gamle kampestens hus efter udskiftning af vinduer.

jeg har en plan om at støbe sålbænkene på stædet ved at lave en støbeform af brædder og så støbe der i

har hørt mange historier om hvordan det skal laves

men er der nogen her inde der ved hvordan man bedst støber sålbænke på stedet ?

blandingsforhold af beton og skal der noget jern i ? evt noget tenderstål ?

kan sålbænken gå helt ind til kanten af vinduet og evt tykkelse

på forhånd tak

hej jeg skal til at lave nye sålbænke på mit gamle... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
God ide med et par træklodser i enderne til at styre bredden! Meget nemmere end en vinkelsliber :)
Kan iøvrigt fortælle at mine sålbænke stadig ser ud præcis som da jeg lavede dem for nu 12 år siden ...

/bjørn

Det lyder fremragende! 

To spørgsmål, hvis du gider:

1. Hvordan kom du godt op under vinduet inde bag drypnæsen? 
2. Hvordan stampede du betonen med en "løs" kasse hængende? 

Jeg tror, det er din virkelig gode manual, der bliver min vej frem. Tak for den:) 

farfar skrev den 06-10-2023 19:33:30

God ide med et par træklodser i enderne til at styre bredden! Meget nemmere end en vinkelsliber :)
Kan iøvrigt fortælle at mine sålbænke stadig ser ud præcis som da jeg lavede dem for nu 12 år siden ...

 

  • Jeg fyldte formen op og arbejdede mig 'opad'
  • rettede den skrå flade af med en stor murer ske
  • 'gik vandret' ind under vinduet en god centimeter under vinduet
  • da sålbænken var tør fugede jeg efter så der var ens fuge hele vejen rundt om vinduet
Dybest set er det blot en stor flad klods lagt oven på muren. Vi bor vestvendt ud mod vandet og som sagt ser det ud som da jeg lavede alle 6

/bjørn

> Hvordan stampede du betonen med en "løs" kasse hængende?

Kassen sidder nu rigtig godt fast og støbemix var ikke alt for tørt men dog stadig 'formbart'

Klø på og prøv dig frem. Ser det herrens ud starter du bare forfra :)

/bjørn

Forrygende - det vil jeg kaste mig ud i, når der er et par dage med fugtigt tørvejr i udsigt:) Tusinde tak! 

farfar skrev den 06-10-2023 20:28:46

  • Jeg fyldte formen op og arbejdede mig 'opad'
  • rettede den skrå flade af med en stor murer ske
  • 'gik vandret' ind under vinduet en god centimeter under vinduet
  • da sålbænken var tør fugede jeg efter så der var ens fuge hele vejen rundt om vinduet
Dybest set er det blot en stor flad klods lagt oven på muren. Vi bor vestvendt ud mod vandet og som sagt ser det ud som da jeg lavede alle 6

 

Annonce
Jeg har støbt sålbænke på samme måde for ca. 15 år siden. Jeg brugte de brede almue gerikter som brædder til støbeform. Den side med facon vendte ind imod beton, så blev det lidt bølget på den skrå underside. Det passer godt til et gammelt hus. 
Jeg brugte ikke armerings jern i dem, men der er også 2 som er revnet midt på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
> Jeg brugte ikke armerings jern i dem, men der er også 2 som er revnet midt på

Jeg har heller ikke brugt armeringsjern og alle er fuldt intakte endnu - måske fordi alle sålbænke kun er omkring en meter brede

/bjørn

Ja, jeg har jo genbrugt mine gamle almuegerigter, så dem har jeg desværre ikke flere af. Det må blive farfars løsning med en liste i stedet. 

Halvdelen af mine sålbænke er også ca.150 cm, aå det kunne være, jeg skulle overveje at armere dem. Ville I vælge at bruge et par stålstænger eller skære lidt rionet til og lægge ned i betonen, hvis I skulle gøre det om? 

ev elmand skrev den 06-10-2023 23:03:29

Jeg har støbt sålbænke på samme måde for ca. 15 år siden. Jeg brugte de brede almue gerikter som brædder til støbeform. Den side med facon vendte ind imod beton, så blev det lidt bølget på den skrå underside. Det passer godt til et gammelt hus. 
Jeg brugte ikke armerings jern i dem, men der er også 2 som er revnet midt på. 

 

> Ville I vælge at bruge et par stålstænger eller skære lidt rionet til og lægge ned i betonen

Rionet er sikkert fint - og et stk rækker jo til alle dine sålbænke.
Vær obs på at de bliver helt indesluttet i sålbænken

/bjørn

Ja, det var også min første tanke - der skal jo helst ikke stikke sådan nogle javerter ud (eller bare synlige ender). 

farfar skrev den 07-10-2023 08:43:46

> Ville I vælge at bruge et par stålstænger eller skære lidt rionet til og lægge ned i betonen

Rionet er sikkert fint - og et stk rækker jo til alle dine sålbænke.
Vær obs på at de bliver helt indesluttet i sålbænken

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også