skal til at lave sålbænke

hej jeg skal til at lave nye sålbænke på mit gamle kampestens hus efter udskiftning af vinduer.

jeg har en plan om at støbe sålbænkene på stædet ved at lave en støbeform af brædder og så støbe der i

har hørt mange historier om hvordan det skal laves

men er der nogen her inde der ved hvordan man bedst støber sålbænke på stedet ?

blandingsforhold af beton og skal der noget jern i ? evt noget tenderstål ?

kan sålbænken gå helt ind til kanten af vinduet og evt tykkelse

på forhånd tak

hej jeg skal til at lave nye sålbænke på mit gamle... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
> Og hvad er fidusen ved at du har ladet 'enderne' stå åbne i din form?

samme form kan benyttes til forskellige vinduer uanset bredde. Den anvendt blanding skal være tyk nok til at du kan stoppe den med din murerske. Ender den med at bule lidt kan du rette efter med din vinkelsliber ...

/bjørn

Rigtig spændende hus må osse jeg sige. (Selv om jeg ikke kunne drømme om at bo i sådan et)

farfar har lavet en rigtig flot og gennemarbejdet anvisning på hvordan man støber sålbænke på stedet. Som måske er god nok.

Men uanset om man piber eller synger så er sammenstøbning af forskellige materialer simpelthen uhensigtsmæssig. Der er næsten 100 % revnegaranti - ihvertfald over tid.
Der kan være mange grunde til at man FREMSTILLER og efterfølgende MONTERER bygningsdele. En af de væsentligste er at der kan etableres fuger imellem de enkelte bygningsdele såjedes at de kan "arbejde" uafhænigt af hinanden.

Selv om jeg ikke helt ved hvordan det kan gøres bør du enten støbe sålbænkene og efterfølgende monterer.
Eller finde et stenplademateriale af en art.

For det er rigtigt at dine sålbænke trænger til udskiftning. Og osse som nye må have virket påklistrede og "pjevsede" på den rå facade. :o)
hpox har helt ret i "sammenstøbning af forskellige materialer simpelthen uhensigtsmæssig"
Det var også derfor du kun skulle røre dine kampesten et enkelt sted. Men du kan også gå en halv eller hel centimeter over så du støber på 'eksisterende fuge'.

Når det er sagt, så ser fugerne generelt ret 'beton-mættede' ud. Tror faktisk ikke der har været en murer ind over
Kørte så sent som her i formiddags forbi den lokale kirke hvor vores 'kirkemurer' var ved at reparere og efterfuge vores kampestens-kirkemur ...

/bjørn

Ja, de så også håbløst påklisterede ud inden de for alvor led stor overlast.

Hvad vil det sige at de ser 'beton-mættede' ud?
'sat en halvstaf liste i bunden af 'støbeform (til drypnæse)'

Det er bedøvende lige meget hvilken profil den har, ikk? Altså at det bliver en fejeliste istedet, når det nu lige er det jeg har liggende.
Annonce
jo så længe der er 'kant' nok på til at kunne bryde vandets spænding/ fungere som drypnæse ... en trekantet eller firkantet liste er sikkert lige så god til at bryde men den runde og trekantede er nemmest at få af igen

/bjørn

plus den må ikke gå for højt op i sålbænken og dermed svække dens styrke

/bjørn

Skrevet af hpox på 01 jul 2011 22:29
Rigtig spændende hus må osse jeg sige. (Selv om jeg ikke kunne drømme om at bo i sådan et)

farfar har lavet en rigtig flot og gennemarbejdet anvisning på hvordan man støber sålbænke på stedet. Som måske er god nok.

Men uanset om man piber eller synger så er sammenstøbning af forskellige materialer simpelthen uhensigtsmæssig. Der er næsten 100 % revnegaranti - ihvertfald over tid.
Der kan være mange grunde til at man FREMSTILLER og efterfølgende MONTERER bygningsdele. En af de væsentligste er at der kan etableres fuger imellem de enkelte bygningsdele såjedes at de kan "arbejde" uafhænigt af hinanden.

Selv om jeg ikke helt ved hvordan det kan gøres bør du enten støbe sålbænkene og efterfølgende monterer.
Eller finde et stenplademateriale af en art.

For det er rigtigt at dine sålbænke trænger til udskiftning. Og osse som nye må have virket påklistrede og "pjevsede" på den rå facade. :o)

Da vi netop nu monterer sålbænke i firmaet, dog præfabrikerede skiferplader, fik jeg lige lyst til at følge tråden her. Synes virkelig farfars måde er spændende, og resultatet ret pænt også. 
Jeg kan følge Hpox i hans indskydelse vedr. materialesamspillet, eller mangel på samme, men dette vil jo gøre sig gældende uanset om sålbænkene laves på stedet eller ej. Ja, med fare for at lyde lidt for banal, går man altså aldrig helt galt i byen med den BLÅ LIP som mellemled. Vådt i vådt tror jeg de kloge siger. Altså, lige en gang lip med en pensel på kampestene (og alt hvad der derudover kommer i berøring med støbningen). 
Men endnu engang, god ide farfar :-) - den er arkiveret 

 

ja jeg havde en stak til lejligheden oprindeligt indkøbte skifer-sålbænke jeg bagefter solgte via dba.dk

at svumme med lipp giver vel kun mening hvis man monterer en fast del som skifersålbænke mod et allerede støbt anlæg og ikke støber 'in situ'

/bjørn

Jeg tænker jo, at man med fordel altid kan bruge lip ved overgang mellem to materialer. Som bekendt hæfter lip på alt fra sten til træ, og derfor mener jeg jo også, at den egner sig ved overgang mellem det eksisterende, hvad enten det er kampesten eller puds, og det du påstøber.
Jeg må jo erkende, som mange gange tidligere, at jeg ikke har en murers erfaring. Dog ved jeg, at mange murere bruger netop den blå lip, både som mellemlag for bedre efterfølgende vedhæftning, samt som "hemmelig ingrediens" i pudsmørtel og beton, også for bedre vedhæftning. Men det er jo så forskelligt hvad folk sværger til ;-)

 

Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også