skal til at lave sålbænke

hej jeg skal til at lave nye sålbænke på mit gamle kampestens hus efter udskiftning af vinduer.

jeg har en plan om at støbe sålbænkene på stædet ved at lave en støbeform af brædder og så støbe der i

har hørt mange historier om hvordan det skal laves

men er der nogen her inde der ved hvordan man bedst støber sålbænke på stedet ?

blandingsforhold af beton og skal der noget jern i ? evt noget tenderstål ?

kan sålbænken gå helt ind til kanten af vinduet og evt tykkelse

på forhånd tak

41 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er for en gangs skyld ikke meget at finde på Google om emnet.

Muligvis lidt her.
http://www.bygningsbevaring.dk/default.asp?pid=446 

Hvis du vil søge videre skal di søge på sålbænke beton in situ. Hvor in situ betyder "på stedet" . Og er betonsprog.

Men ellers er det jo simpeltnok: lav en form, armer evt. med rusfrit armering. støb med småstensbeton, måske 0-8.

Problemet er at det er vanskeligt at opnå den fornødne høje kvalitet ved at støbe på stedet.
Det er langt bedre at købe færdigstøbte elementer, evt. fiberbeton, som har langt højere styrke og tæthed i overfladen.
En såbænk er, sammen med skorstenspipen, langt det mest udsatte enkeltbygningsdel på et hus.
ja det er langt bedre at købe færdig støbte det har du helt ret i. men da det er et gammelt skævt kampestens hus fra 1880 vil færdiglavede aldrig kunne komme til at passe på nogen måder. derfor vil jeg støbe på stedet :-)

nu skriver du småstens beton. ? er det støbemix og cement ?

Det er er beton.
Jeg ved ikke lige det perfekte mix. Men beton består jo af sten, grus, cement og vand.
Til normal beton anvendes sten 8-16 eller evt 8-30 alt i mm.
Men jeg kan huske at på Ålborg Portlands hjemmeside findes en opskrift på at støbe en betonbordplade. Måske er det noget du kan bruge. Du kan osse prøve at maile til samme firma.
Rustfri armering skal der til fordi det kan være svært at opnå det fornødne dæklag på så tynde konstruktioner.
Og endelig skal din beton være vandtæt.
Hej Pedersen

Jeg kunne have skrevet dit spørgsmål, bortset fra at mit kampestenshus er fra 1876. Har du fået støbt dine sålbænke? Kunne godt tænke mig at se resultatet, hvis du vil lægge et billede op.

Med nysgerrige hilsen

Kasper
har selv støbt de fleste af vores gamle hus' sålbænke. Meget nemt og lige til - selv jeg kunne finde ud af det
skriver 'opskriften' i morgen og måske et billede eller to ...

/bjørn

Annonce
Ny ved jeg ikke lige hvad du mener når du skriver kampestens-hus, men på vores gamle pudsede murstenshus med for- og bagvæg fra 1918 har jeg gjort som følger:

  • fjernet eksisterende sålbænk af karosseri-plade ... (der har åbenbart boet en mekaniker i huset på et tidspunkt)
  • fjernet en række mursten i ydervæg under vinduerne
  • skåret et par lægter af i bredde af vindue + 15-20 cm på hver side
  • sat en strimmel finerplade på lægterne (se foto)
  • sat en halvstaf liste i bunden af 'støbeform (til drypnæse)
  • holdt denne støbeform mod muren (med hjælp af et waterpas) og markeret på muren hvor over- og underside er
  • boret fire huller - to i hver side - et over og et under formen
  • skruet et par lange (120 - 140 mm) skruer i væggen
  • smør formen med olie så den er nemmere at få af igen
  • bundet formen på væggen ved hjælp af ståltråd
  • bemærk at formen er åben i siderne!
  • havde et par sække færdigmix liggende som jeg ofrede på opgaven da jeg var gået tør for sand
  • lavede en tilstrækkelig tyk blanding til at den ikke løber ud af formens ender
  • fylder formen skråt op mod vinduets underkant (1-2 cm under)
  • retter endestykkerne til
  • lader sidde et par dage
Tænkte også alle mulige store tanker om bindere og armering men endte med at droppe det. Og det skal altså fjernes med en borehammer eller lignende. Denne klods eller kasse af beton du har lagt hviler og binder tip top mod den række sten den ligger oven på samt mod murhullets sider. 



sidste finish med silikatmaling afventer et par andre reperationer ...
læg mærke til de to huller i hver side


'støbeformen' er godt brugt - husk at smøre med (mad)olie inden du støber 


støbeform monteret på væggen et par cm under kant





/bjørn

> kan sålbænken gå helt ind til kanten af vinduet og evt tykkelse

Det vand som løber ned af dit vindue, rundt om bundkarm og som rille/drypnæse-rillen i dit vindues underkarm til sidst sender ned på sålbænken er det derefter sålbænkens opgave at smide ud over murkanten. Sålbænken skal derfor IND UNDER & BAG VED din drypnæse-rille

/bjørn

Med kampestenshus mener jeg...

De eksisterende sålbænke er... 'slidte'?

Det var endda en murer der boede i huset før...

Når man fjerner de nydelige klinker, ser det sådan her ud...

Er jeg nødt til at skære noget af det eksisterende væk, for at kunne støbe en ny, eller hvor tyndt et lag kan jeg støbe så det holder.

(Et indskudt spørgsmål: Hvad gør jeg for at få stykket over vinduet pudset pænt? Eller hvad gjorde jeg forkert da jeg gjorde det i første omgang?)

Hvordan skal støbeblandingen til sålbænkene være?

Og hvad er fidusen ved at du har ladet 'enderne' stå åbne i din form? Den fangede jeg ikke lige helt.

Håber det var billeder og spørgsmål nok til at jeg kan blive hjulpet lidt længere på vej

Mvh

Kasper

Hej Kasper

Det er jo en ærlig sag for selv en murer at være træt når man kommer hjem Men ellers syntes jeg det ser pænt ud - for projektet. Sikke dog et flot hus du har! Husk at faldet på din sålbænk IKKE behøver at være 45 grader men faktisk ser kønnere ud (syntes jeg) med et svagere fald.

  • Sæt et vaterpas på muren under vinduet. Lige over den øverste kant af den øverste sten og træk så en fed streg med en god tømrerblyant.
  • skær nu vinkelret/vandret ind med din vinkelsliber og fjern klodsen af gammelt beton
  • fortsæt nu på denne nye 'hylde' ud fra den tidligere anvisning ...
da din kampestensvæg med garanti ikke er helt plan, vil du skulle tætne formen i bunden inden du støber. Smid lidt fugemasse i efter fattif evne - det vigtigste er at det er tæt nok til at din blandign ikke sejler ned ad væggen når du har fyldt formen op.


/bjørn

> Eller hvad gjorde jeg forkert da jeg gjorde det i første omgang?

ser ud til at du nok burde have kaldt på en murer til netop den opgave

/bjørn

Der er yderligere 31 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også