Køre med skurvogn

Hej

Det er måske ikke det helt rigtige forum, men tæt på  

Jeg har kig på en skurvogn som skur/uofficielt anneks til sommerhuset. Må jeg køre med sådan en efter bilen - Hvis jeg kører max 30 km/t og med advarselstrekant bag på skurvognen?
Jeg har ikke rigtig kunne finde noget vha. vores fælles ven google.

Vognen er omkring 2,5m bred og 4,5m lang og er udstyret med trækstang til almindelig trækkrog. Jeg skal køre ca. 20km på landevej med den. 
Skal jeg ivørigt tage hensyn til hvad bilen må trække af påhæng uden bremser eller er det ligegyldigt i denne sammenhæng?

Takker på forhånd

Mvh. Martin
39 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Færdselslovens § 43:
Stk. 5. For biler og motorcykler, hvortil der er tilkoblet et ikke-registreringspligtigt påhængsredskab, og for traktorer og motorredskaber må hastigheden uanset § 42 aldrig overstige 30 km i timen.

Stk. 6. For motordrevet køretøj eller vogntog, på hvilket et eller flere hjulpar har massiv hjulbeklædning, må hastigheden uanset § 42 aldrig overstige 15 km i timen.


Håber det var en hjælp.

kilde: https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=133981#K5

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det kommer an på et skøn. Det kan du læse om her:

http://www.trafikstyrelsen.dk/~/med...42010.ashx

Umiddelbaet vil jeg mene, at du kan fremføre din skurvogn uden registrering med max 30 km/t, under hensyntagen til din bils max. påhængsvægt og dit kørekort.


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

2.5 x 4.5 skurvogn uden bremser virker umiddelbart som noget der kræver et trækkende køretøj af en vis kaliber. Jeg har løftet mange skurvogne som kranchauffør og tro mig de er svære at vurdere vægten på.

 Og husk: Det var amatører, der byggede Noahs Ark, men det var fagfolk, der byggede Titanic

Hej igen

Jeg takker for svarene.. Jeg har dog svært ved at finde noget entydigt i det i har skrevet :o)

Jeg kører ud og kigger på den, så må jeg jo vurdere lidt på størrelse og vægt - Jeg kan dog tyde i jeres svar at en lastbil nok var en god ide..
I hører nærmere.
Mvh. Martin
Ja eller en traktor..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Skrevet af martinm24 på 19 mar 2011 09:28
Jeg takker for svarene.. Jeg har dog svært ved at finde noget entydigt i det i har skrevet :o)


Lige præcis, sådan er det jo, når tingene beror på et skøn, som tidligere nævnt

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Jeg ved ikke om det er lovligt, det værste er nok det forskringsmæssige.
Hvis du bliver impliseret i en ulykke, uanset om det er din skyld, så vil forsikringen nok prøve alt for ikke at punge ud.

Så spørg din forsikring, er det ikke i orden, kan det blive uoverskueligt dyrt.
En bøde fra færdselspolitiet, er jo kun pebbernøder i forhold.

Både må ikke transpoteres, på en uindrigistreret trailer, selv om man bruger trekant, og køre under 30 km.
Det har der været lange diskusitioner om på div. båd fora.

mvh jens

Rent forsikringsmæssigt, er påhængskøretøjet ansvarsforsikret på "trækkrogen", så det er ikke noget problem.

Og jo, en båd mener jeg kan transporteres på et uindregistreret påhængskøretøj, f.eks. efter en traktor. Igen er det et skøn.


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Ja, det med forsikringen er en ret væsentlig ting at have med i overvejelserne..
Jeg var ude og se den her til formiddag og den passer lige perfekt til vores behov. Men, den er alt for stor til at trække med en personbil (med mindre jeg vil ofre en ny kobling) og da jeg ikke har trailerkort, må jeg hellere holde mig fra at transportere den selv.
Den vejer iøvrigt 1800kg, så det er en tung fætter.

Så nu må jeg se om jeg kan finde en løsning på transportproblemet. Den med traktoren, var ikke nogen dårlig ide. Den står trods alt ude på landet, så måske han kender nogen der kan hjælpe.

Jeg takker for hjælpen :o)

Mvh. Martin
Ellers kunne du jo ringe efter en vognmand med kran.
20 km må kunne klares for ca. 1000-1500 Kr.


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også