Køre med skurvogn

Hej

Det er måske ikke det helt rigtige forum, men tæt på  

Jeg har kig på en skurvogn som skur/uofficielt anneks til sommerhuset. Må jeg køre med sådan en efter bilen - Hvis jeg kører max 30 km/t og med advarselstrekant bag på skurvognen?
Jeg har ikke rigtig kunne finde noget vha. vores fælles ven google.

Vognen er omkring 2,5m bred og 4,5m lang og er udstyret med trækstang til almindelig trækkrog. Jeg skal køre ca. 20km på landevej med den. 
Skal jeg ivørigt tage hensyn til hvad bilen må trække af påhæng uden bremser eller er det ligegyldigt i denne sammenhæng?

Takker på forhånd

Mvh. Martin
Hej Det er måske ikke det helt rigtige forum, men... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Selv om man kontakter Politiet, vil man få meget forskellige svar, alt afhængig af, hvem man taler med..
Der hersker megen tvivl og uenighed i etaten om dette spørgsmål.

Hvis jeg skulle udføre den slags transport, ville jeg købe en skriftlig udtalelse fra en kompetent myndighed. Og hvem er så denne kompetente myndighed??
Jeg tvivler dog på, om nogen tør give et sådant skriftligt svar.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har lige snakket med en kammerat, hvis svigerfar bor i nærheden af hvor skurvognen står. Han mente nok at han kunne låne svigerfars traktor og køre skurvognen for mig. Så det håber jeg kan lade sig gøre.
En traktor der trækker en skurvogn med påmonteret advarselstrekant - Det kan da ikke gå helt galt.

"Det kan da ikke gå helt galt" !!!!! siger du nok så flot!!
Er den indregistreret til det brug, du påtænker?
Jeg tror ikke den lokale vognmand vil se med tilfredshed på den transport!

Men OK, det er jo heller ikke dit problem, når kammi kører med ekvipagen!

Hvis det er en landbrugstraktor, er den godkendt til transport af gårdens egne produkter og transport af materialer til brug på gården, f.eks. såsæd, gødning, vejmaterialer osv.

Med venlig hilsen
ktm

 

Nu sad jeg lige og var så glad for den løsning jeg var kommet frem til og så kommer du med nye potentielle problemstillinger ;o)
Min kammerats svigerfar er pensioneret landmand og hvad traktoren er registreret til, ved jeg ikke. Min kammerat sagde at den blev brugt til alt muligt forskelligt - Men mon ikke han siger fra, hvis det ikke kan lade sig gøre. Det vil tiden vise, når han får snakket med ham.
Jeg har også en anden mulighed, idet sælger af skurvognen kender en vognmand, der sandsynligvis kan flytte den (mod et passende gebyr, selvfølgelig)
Jeg skal nok få flyttet den skurvogn på den ene eller anden måde! :o)
Hvis den traktor er uden nummerplader så kan den jo ikke været indregistreret til noget specielt.. Jeg må købe en traktor der kan/må køre max 30 uden nummerplader og så køre hvad jeg vil med den...
Hvis den er med plader så kan der være et afgiftspørgsmål om hvad den må bruges til.. Men plader er der lige så meget fordi den skal være godkendt (typegodkendt) hvis den skal have lov at køre over 30 km/t.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Man må da vist ikke køre, på offentlig vej med en uinregistreret traktor. (undtagen landmænd i visse tilfælde)

Igen kan der opstå forsikringsmæssige problemer, ved evt uheld.

Bilens forsikring dækker kun lovlig trailere, der trækkes. (generelt er forsikringen, jo flinke til at finde en undskyldning, til ikke at punge ud)

mvh jens
Jeg ved ikke om der ER kommet indregistreringspligt på alt på vejen??
Min Elcykel er ikke med nummerplader... en knallert er heller ikke.. for år tilbage har jeg ligget og kørt traktor på offentlig vej.. den gang var det lovligt.
Men det er vel med traktore som med knallerter der kan køre under 30 - forsikringen skal være i orden.

Men hvordan det er præcis i dag skal jeg ikke kloge mig i yderligere.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg har en uindregistreret traktor. Den må jeg kun køre på off. vej med uden nr.plade, når den skal til reparation, eller den skal bruges i marken med et påhægtet redskab. Men under alle omstændigheder, skal jeg have en ansvarsforsikring på den.

Det er ikke for at gøre dig ked af det, Martin, men spørg Politiet skriftligt, og få svaret på skrift. Så er du garderet meget bedre. Men hvis kammi tør tage ansvaret og risikoen, så er det jo helt fint for dig!!
Personligt ville jeg vælge vognmanden, idet jeg ikke bryder mig om, at andre skal komme i ulykke fordi, de vil hjælpe mig!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Har "surfet" lidt i regler og §´er.
Det her opsummerer ganske glimrende hvad man må og ikke må:

Uindregistrerede traktorer .
Er en traktor ikke-godkendt og ikke-registreret er den ikke udstyret med nummerplade.
Traktoren må gerne benyttes på færdselslovens område. En betingelse for at benytte en traktor uden nummerplader er, at den overvejende anvendes uden for vejene som træk- eller drivkraft for arbejdsredskaber.
Hvis dette kan overholdes kan den anvendes af maskinstationer. Men i praksis skal maskinstationer altid registrere deres traktorer.
Traktoren må køre til og fra arbejdssted eller reparatør med arbejdsredskaber, der ved deres anvendelse trækkes eller drives af selv samme traktor. Kører traktoren med påhængsvogn skal denne enten være ulæsset eller læsset med redskaber der skal bruges til traktorens funktion. Det vil altså sige at en uregistreret traktor aldrig må køre med produkter, med undtagelse af materialer som skal anvendes sammen med brugen af redskabet.
Med andre ord skal kørslen have et arbejdsformål og ikke et transportformål.
Som arbejdsformål kan nævnes:
Kørsel med gyllespreder læsset med gylle, når formålet er gylleudbringning.
Kørsel med vand og kemikalier i marksprøjten, når formålet er at sprøjte.
Snerydning med kost eller sneplov men ikke bortkørsel af sne.
Græsslåning.
Som transportformål kan nævnes:
Transport af husdyrgødning til markstak.
Kørsel med vandvogn med henblik på optankning af anden traktor med sprøjte.

Den uregistrerede traktor skal altså anvendes til både transport og arbejdsfunktionen.
For reglerne om egen- og persontransport, gælder de samme regler som for den godkendte traktor.

Så desværre må du altså ikke trække en skurvogn efter en uindregistreret traktor på offentlig vej. Længere er den altså ikke.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Nå, så blev jeg lidt klogere på hele det her cirkus.. Traktoren duer ikke (Lige som JBR skrev ) Der var tre ting der umuliggjorde denne metode. 1. Traktoren var lånt ud til den der forpagter jorden 2. Den har ikke træk og de har ingen omformer til alm. træk 3. Den er, som nævnt flere gange, kun indregistreret til at køre med landbrugsredskaber..

Så nu skal der findes en vognmand... Hvor højt må en lastbil stikke op i vejret? Jeg har læst noget med max. 4m? Det ville være nemt at få den op på et lad, men den er ca. 2,8m uden hjul og 3,2m med hjul...

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også