Gode tagråd efterlyses

Hej

Vores hus er fra 1946 og taget er stadig det originale. Det har været af i 1994 for at lægge undertag, hvorefter teglene er genbrugt.

Pt. giver taget anledning til følgende problemer:

- Iflg. tilstandsrapport er undertag ikke ført korrekt til tagrende
- Alle udhængsspær er rådne pga. manglende afslutning på sternbrædder
- Mørtel på rygningssten er porøst og smuldrer
- Utæthed ved inddækning ved skorsten
- Træk ved gulv på 1. sal. Overfladetemperatur på gulv målt til 8 grader her i vinterperioden (formentlig ingen vindplader)

Herunder lidt billeder af taget:

Det er klart, at fejlene skal udbedres. Spørgsmålet er bare om taget er tjenligt til udskiftning, eller vi skal gå efter de enkelte fejl. Jeg vil rigtig gerne lægge et nyt tag, men budgettet er stramt. Max. 40k i materialer.

Såfremt taget skal skiftes er jeg fast besluttet på et fast undertag af Huntonit-typen. Mht. tagstenene vil tegl selvfølgelig være førstevalg, men tvivler på, at der er plads økonomisk.

Hvad ville I gøre? Jeg vil anslå tagarealet til at være ca. 180 m2 med 2 skotrender, et veluxvindue og en skorsten. Alt vil blive lavet som selvbyg.

Mvh. Jakob

Mvh. Jakob Jørgensen
Hej Vores hus er fra 1946 og taget er stadig det... Vis hele indlægget
65 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kan man godt ja, men jeg benytter altid tomme brædder i stedet for, også en dobbelt vindskede, som du har i forvejen i dag.
Fer og not er ikke den "lækre" løsning, jeg er helt enig i at klassiske tommebrædder er sagen.

http://www.lyrk.dk
Fint. Jeg synes også at fer/not virker parcelhusagtigt...

En sidste ting. Jeg troede egentlig, at jeg kunne få reglar i fuld længde til gavlene. Dvs. 7,5 meter. Det kunne jeg også, men så skulle de først bestilles på savværket Dur ikke. Jeg skal derfor have samlet 2 reglar til et samlet stykke.

Sådan en samling. Er det bare at save dem af på skrå, så der er så stor en limflade som muligt og så et par skruer til at holde det? Det skal jo ikke holde alverden.

Mvh. Jakob Jørgensen
Ja, dem samler man bare.

Tak!

Så tror jeg efterhånden jeg er klædt på Håber det næste indlæg bliver billeder af resultatet

Mvh. Jakob Jørgensen
Annonce
Jamen, så venter vi spændt på det gode vejr...

For det vejr der har været her de sidste 2 dage, var ikke lige værd at benytte til sådan arbejde desværre.
Med Rene's artikel far "Gør det selv" i hånden fik jeg gang i projektet, men det skrider noget langsommere frem end jeg havde kalkuleret med.

Vi har nået 2 gavle samt den lille rygning på 3 dage. Havde regnet med at være helt færdig

Nå men her er det foreløbige resultat:

Den "lille" gavl

Den "lille" rygning (tagrenden skal nok blive kortet af ):

Den ene "store" gavl:

Det har taget en del mere tid at skille tingene ad end jeg havde regnet med. Udhængsspærene var tappet fast til remmene og lægten der holder dækbrædderne var fastgjort bagfra ind i spærene i en kombination af søm og skruer.

Undertaget afsluttede vi ud mod hakbrættet:

Hakbrædderne passer ikke super. Sådan nogle gamle tagsten der har været lagt om ligger sgu som vinden blæser. Svært at få rigtig pænt. Det får man et indtryk af her:

Mht. rygningen har jeg ikke nogen gode billeder af opbygningen. Det kommer når jeg går i gang med den resterende del Det blev lavet med rygningsplanke, Figaroll rygningsbånd, beslag og de eksisterende rygningssten. Mørtlen slap heldigvis rimelig let. Der skal dog findes nogen sten til at supplere med. Der røg nogle tagsten + der er nogle ukurante rygningssten imellem.

Mvh. Jakob Jørgensen
Jamen, det ser da rigtigt godt ud...

Min artikel var til at forstå så, for det ligner da noget en proff ville have leveret, og det er endda ikke alle tømrer der kan lave et hakkebræt ordentligt.

Selvfølgelig tager det lidt tid at lave en hakkebrædder, specielt først gang.

Undertegnet har jo lavet et par tusind meter efterhånden, og syntes ikke det er det store besvær længere.
ja, det ser sgu godt ud. Personligt er jeg også helt vild med hakkebrædder, det giver udhænget et meget lettere udseende end feks. vindskedesten, selvom det sidste er det nemmeste

http://www.lyrk.dk
Ja, dobbelt vindskeder med hakkebrædder, er i de fleste tilfælde den pæneste afslutning.

Også er det jo et håndværk...
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også