Gode tagråd efterlyses

Hej

Vores hus er fra 1946 og taget er stadig det originale. Det har været af i 1994 for at lægge undertag, hvorefter teglene er genbrugt.

Pt. giver taget anledning til følgende problemer:

- Iflg. tilstandsrapport er undertag ikke ført korrekt til tagrende
- Alle udhængsspær er rådne pga. manglende afslutning på sternbrædder
- Mørtel på rygningssten er porøst og smuldrer
- Utæthed ved inddækning ved skorsten
- Træk ved gulv på 1. sal. Overfladetemperatur på gulv målt til 8 grader her i vinterperioden (formentlig ingen vindplader)

Herunder lidt billeder af taget:



Det er klart, at fejlene skal udbedres. Spørgsmålet er bare om taget er tjenligt til udskiftning, eller vi skal gå efter de enkelte fejl. Jeg vil rigtig gerne lægge et nyt tag, men budgettet er stramt. Max. 40k i materialer.

Såfremt taget skal skiftes er jeg fast besluttet på et fast undertag af Huntonit-typen. Mht. tagstenene vil tegl selvfølgelig være førstevalg, men tvivler på, at der er plads økonomisk.

Hvad ville I gøre? Jeg vil anslå tagarealet til at være ca. 180 m2 med 2 skotrender, et veluxvindue og en skorsten. Alt vil blive lavet som selvbyg.

Mvh. Jakob

Mvh. Jakob Jørgensen
Hej Vores hus er fra 1946 og taget er stadig det... Vis hele indlægget
65 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er det svært at se udfra billeder hvordan det er lavet pt, men et løsning kunne jo være wakaflex med fugeskinner, eller med indfræsede inddækningsprofiler.

Ja, det monteres præcis på samme måde, det du viser der er indfræset inddækninger, som lukkes med fuge i rillen der skåret i skorstenen.
Skrevet af Koludabyg på 16 mar 2011 12:01
Ja, det monteres præcis på samme måde, det du viser der er indfræset inddækninger, som lukkes med fuge i rillen der skåret i skorstenen.

Ok. Det skal jeg nok finde ud af. Det sværeste bliver at komme derop

Mvh. Jakob Jørgensen
Jeg regner med at starte arbejdet i næste uge. Starter med at udskifte udhængsspær, sternbrædder og rygningen.

Jeg er dog kommet i tvivl. På koluda's hjemmeside kan jeg se, at der altid afsluttes med en dobbelt S ud mod sternbrættet. Jeg har ikke dobbelt S ud mod alle sternbrædder Hvad så?

Skal jeg droppe de planlagte hakkebrædder og så montere en kapsel ovenpå sternbrædderne?

Mvh. Jakob Jørgensen
Annonce
Ja, hvis ikke du kan få dobbeltvinget tagsten, så ville jeg vælge at fortsætte med dækbrædder, men så få disse dækket ind med zink / alu kapsler.

Det er ikke pænt med hakkebrædder, hvor der er anvendt almindelige tagsten, og man derfor ser flasene...

Også fik jeg lige set billederne i det første indlæg, det er jo klassike vingetegl, og disse kan godt fåes som dobbeltvinget, hvis du ønsker at skife den yderste venstre række, men det kan også laves uden dobbeltvinget med vingetegl.

Ok. Jeg vil helst holde fast i hakkebrædderne. Tror det vil komme til at se mærkeligt ud med en række nye sten i siden, så må prøve med de nuværende.

Logisk set må vandet så vandre ned af stenene i de sider hvor der ikke er en S-afslutning og ind bag hakkebrædderne. Det stiller vel krav til afslutningen af undertaget ud mod sternbrædderne?

Mvh. Jakob Jørgensen
Det er minimalt hvad der kommer af vand der, det er kun de dråber der lander på den højeste kant at teglet, der kan finde på at rende den vej, så er generelt ikke et problem.

Da der er udhæng på huset, ville jeg bare stoppe undertaget udover gavlvæggene.
Okay super.

Jeg har kigget lidt på træ til sternbrædder og de er alle med fer/not. Bruger man den type når der er tale om hakkebrædder?

Mvh. Jakob Jørgensen
Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også