Gode tagråd efterlyses

Hej

Vores hus er fra 1946 og taget er stadig det originale. Det har været af i 1994 for at lægge undertag, hvorefter teglene er genbrugt.

Pt. giver taget anledning til følgende problemer:

- Iflg. tilstandsrapport er undertag ikke ført korrekt til tagrende
- Alle udhængsspær er rådne pga. manglende afslutning på sternbrædder
- Mørtel på rygningssten er porøst og smuldrer
- Utæthed ved inddækning ved skorsten
- Træk ved gulv på 1. sal. Overfladetemperatur på gulv målt til 8 grader her i vinterperioden (formentlig ingen vindplader)

Herunder lidt billeder af taget:

Det er klart, at fejlene skal udbedres. Spørgsmålet er bare om taget er tjenligt til udskiftning, eller vi skal gå efter de enkelte fejl. Jeg vil rigtig gerne lægge et nyt tag, men budgettet er stramt. Max. 40k i materialer.

Såfremt taget skal skiftes er jeg fast besluttet på et fast undertag af Huntonit-typen. Mht. tagstenene vil tegl selvfølgelig være førstevalg, men tvivler på, at der er plads økonomisk.

Hvad ville I gøre? Jeg vil anslå tagarealet til at være ca. 180 m2 med 2 skotrender, et veluxvindue og en skorsten. Alt vil blive lavet som selvbyg.

Mvh. Jakob

Mvh. Jakob Jørgensen
Hej Vores hus er fra 1946 og taget er stadig det... Vis hele indlægget
65 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jo tak. Nu er jeg før blevet kaldt perfektionist, så når nu hakkerne ikke slutter tæt omkring teglene så irriterer det lidt  Mine var dog noget mere uregelmæssige end de Nibra du brugte i artiklen Artiklen er absolut til at forstå. Specielt efter at have læst den +50 gange

Der stod så ikke lige noget om, hvordan man afslutter hakkebræderne i kippen, men der laver jeg nok en slags skjold. Brædderne blev for korte til at lave en alm. 45 graders samling da de først blev stødt op mod teglene.

Ellers var de ikke så gale at lave. Jeg "bommede" dog lige det første bræt, da jeg savede hakkene modsat det de skulle være. Gætter på at jeg ikke er den første der er faldet i på den  Det tog noget tid med stiksaven, men omvendt ville det også have taget tid at sætte kapsler på sternbrædderme. Alternativet med vindskedesten var ikke lige med, da de dels koster en formue + at de skulle passe til de eksterende tegl. Synes også de ser klodsede ud

Mvh. Jakob Jørgensen
Ja, man skal huske først at lave kip snittet efter at brættet er skåret til, ellers bliver det for kort, eller lille plads til forbedring i den artikel.

Ja, lærlingene laver det stadig engang imellem, og undertegnet har da også lavet en hel del, inden jeg fik lært at lave en enkelt streg med faldretningen på brættet, når det streges op.

Man skal lige have taget med stiksaven, ellers kan man godt blive lidt træt i ryggen og nakken, efter et par timer med hakkebrædder.

Ja, vindskedetegl er ikke altid den bedste løsning, og slet ikke i dit tilfælde.
Skrevet af Koludabyg på 24 jul 2011 22:00
Ja, lærlingene laver det stadig engang imellem, og undertegnet har da også lavet en hel del, inden jeg fik lært at lave en enkelt streg med faldretningen på brættet, når det streges op.

Præcis. Den hjælpestreg fik jeg også hurtigt opfundet Man skal dog bare tænke på dem som trappetrin

Mvh. Jakob Jørgensen
René : hvad fanden laver du med den lortehammer der ? hvor er din lægtehammer ? og så til en artikel i GDS

http://www.lyrk.dk
Det er netop derfor den hammer skulle bruges, noget med at den spidse hammer ikke er godkendt i en af de lande hvor artiklerne bliver bragt, hvilken er finland, norge, sverge og Danmark.
Annonce
derfor bla. amerikanerne bruger den såkaldte "briohammer" . Men at en alm. lægtehammer ikke er godkendt, så har jeg lært noget nyt igen i dag, og for en gang skyld ikke af hpox

http://www.lyrk.dk
Vi brugte så godt nok en lægtehammer, men det var jo mest til at skille ting ad. Alt nyt er skruet på. - Men hvorfor er en lægtehammer at foretrække frem for en alm. GDS model? Er vi ude i noget tradition...?

Mvh. Jakob Jørgensen
Ja, en tømrer sværger til sin lægtehammer....

Skrevet af Koludabyg på 25 jul 2011 21:42
Ja, en tømrer sværger til sin lægtehammer....

Okay. Det argument køber jeg...

Mvh. Jakob Jørgensen
Så er jeg kommet lidt videre i projektet  Alle gavle er nu lavet og rygningerne lagt om. På billedet er sidste gavl og synes selv det blev ret godt

Næste projekt er skorstenen. Ingen tvivl om at inddækningen er færdig. Spørgsmålet er bare om det er "hul i hovedet" at lave en ny inddækning uden samtidig at gøre noget ved murværket også.

Lidt billeder:

Selve toppladen kunne jeg konstatere lå "løs" ovenpå. Fugen er simpelthen revnet hele vejen rundt. Jeg er dog ikke nervøs for at løber nogen steder. Enkelte sten er skaldet af. Nok pga. frost.

Vil det være tåbeligt at filtse skorstenen og male den, skal den mures om eller kan en ny inddækning gøre det? At mure den om er vel næppe gds arbejde for en ikke murer. Dvs. den løsning bliver nok pebret...

Mvh. Jakob Jørgensen
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også