Gode tagråd efterlyses

Hej

Vores hus er fra 1946 og taget er stadig det originale. Det har været af i 1994 for at lægge undertag, hvorefter teglene er genbrugt.

Pt. giver taget anledning til følgende problemer:

- Iflg. tilstandsrapport er undertag ikke ført korrekt til tagrende
- Alle udhængsspær er rådne pga. manglende afslutning på sternbrædder
- Mørtel på rygningssten er porøst og smuldrer
- Utæthed ved inddækning ved skorsten
- Træk ved gulv på 1. sal. Overfladetemperatur på gulv målt til 8 grader her i vinterperioden (formentlig ingen vindplader)

Herunder lidt billeder af taget:



Det er klart, at fejlene skal udbedres. Spørgsmålet er bare om taget er tjenligt til udskiftning, eller vi skal gå efter de enkelte fejl. Jeg vil rigtig gerne lægge et nyt tag, men budgettet er stramt. Max. 40k i materialer.

Såfremt taget skal skiftes er jeg fast besluttet på et fast undertag af Huntonit-typen. Mht. tagstenene vil tegl selvfølgelig være førstevalg, men tvivler på, at der er plads økonomisk.

Hvad ville I gøre? Jeg vil anslå tagarealet til at være ca. 180 m2 med 2 skotrender, et veluxvindue og en skorsten. Alt vil blive lavet som selvbyg.

Mvh. Jakob

Mvh. Jakob Jørgensen
Hej Vores hus er fra 1946 og taget er stadig det... Vis hele indlægget
65 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Alternativt kunne rygningen i stedet for laves med rygningsplanke og lukket med rygningskit, det er nemmere at arbejde med som GDSér...

Rygningsplanken. Det er sådan en som du monterede i artiklen ikke? (Rygningsbjælke)

Og rygningskit. Det lyder som noget man udfylder hullet imellem rygningssten og tagsten med eller hvad?

Mvh. Jakob Jørgensen
Jep, rygningsplanken er den du henviser til på det billede, der står dog rygningsbjælke i stedet for.

Rygningskittet lægges så mellem teglene og rygningen, præcis som mørtelen.

Se nedenstående link....

http://www.tacodan.dk/Pdf-filer/22-flexim-rygningskit.pdf

Rygningskit err næsten endnu værre at arbejde med end mørtel.
Godt nok har jeg kun prøvet en gang.
Det er simpelthen noget smat som hænger i overalt.
Osse lidt under rygningen naturligvis.

Jeg vil mene at med lidt øvelse med vådt sand - på en lille opstilling "på jorden" - så går det fint. Med mørtel.
Okay. Jeg må lige overveje hvad der er den rigtige løsning. Rygningsbåndet kunne være tiltalende.

Mht. inddækningen ved skorstenen. Er der nogen produkter I vil anbefale her?

Mvh. Jakob Jørgensen
Annonce
Det ville pynte utrolig meget at give dit tag algerens.
Jeg har et lignende, dog lidt større tag i betontagsten, som jeg en gang om året får sprøjtet over for ca. 1000 kr.
Det var mindst lige så grimt som dit inden jeg fik det ordnet. Det tager dog et par år, før den fulde virkning er opnået.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ok. Det vil jeg prøve. 1000 kr. lyder da ikke så galt. Er det et firma der kører på Fyn også?

Mvh. Jakob Jørgensen
Det gør det her firma nok ikke, men der findes tilsvarende i alle egne af landet.
Prøv at google lidt på tagrensning, algebekæmpelse tag osv.
Så kommer der garanteret noget op.
 Jeg fryder mig hver dag over så pænt mit tag igen er blevet! 

Edit: Jeg havde da lige et billede af noget af taget. Som det ses, er der ligefrem ar efter tidligere tiders mos- og algevækster. Det er de misfarvede kanter på stenene. Billedet blev taget pga den smadrede sten, som af en eller anden grund blev kvæstet ved et stormvejr i januar.
Jeg kan fortælle at det var rigtig meget grimt inden behandlingen med algemiddel, mere grimt end dit.



Med venlig hilsen
ktm

 

Siger du mit tag er grimt??

Har lige googlet lidt og fundet dem her:

http://www.dansktagteknik.dk/00001/00028/

Som udfører det for 1.500,- i hele landet. Kan godt se, at der er en del firmaer, som gør i algerens.

Mvh. Jakob Jørgensen
Ja, der er hel del der gør det i tagrens.

Han der renser mit en gang årligt, er et jysk firma som kører herover jævnligt, så nupper han lige så mange tage han kan nå de dage han er herovre.

Mener jeg gav 1500,- incl. moms for ca. 400 m2 tag + mit plankeværk som han også lige tog ved samme lejlighed.
Der er yderligere 35 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også