Opsætning/behandling af Cedertræ.

Nu har jeg så modtaget mit cedertræ til mine gavle fra Koluda.

Og grunden til at vælge cedertræ var som nævnt i anden tråd - vedligeholdelsen eller mangel på samme ( og så selvfølgeligt det tilbud fra Koluda jeg ikke kunne modstå - det blev ca. halv pris, fragten medregnet )

Nu er spørgsmålet så om jeg bør give det en behandling ( f.eks. linolie med fungicid ) i forbindelse med opsætningen - eller om det er totalt spildt ?

Jeg gør det ikke endnu - men det er godt at være forberedt - de næste par weekender går i sommerhuset.

Selve opsætningen finder jeg nok en vejledning på et eller andet sted - enten skruer eller sømpistol.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Nu har jeg så modtaget mit cedertræ til mine gavle... Vis hele indlægget
77 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Dem skruer eller sømmer du bare direkte på krydsfiner pladerne pr. 600mm

Sømmes de på, så husk lige at bukke sømmene der render igennem pladerne indvendigt bagefter, de kan godt rive lidt hvis man støder på dem derinde senere...
Mange tak - så blev der vist tid til påskefrokosten også

2 ting :

dimensionerne på klemlisterne - bare alm grantræ ?

Hvad med afslutningen nederst - nu bliver der jo en sprække mellem krydsfineren og cedertræet - og den skal vel helst blive der for at sikre ventilation mellem krydsfineren og cedertræet ? ?

når de to ting er på plads er jeg vist ved at være klar

pistolen, kompressor og rustfri søm er på plads - og ikke at forglemme  - en stak cedertræsklink - købt lige så billigt som eternitbrædder - men betydeligt pænere

Skrevet af EISOE på 09 apr 2011 20:28

dimensionerne på klemlisterne - bare alm grantræ ?

Ja, kan du godt bruge, men det billigste er alm. 25 x 50 trykket klemlister.

Hvad med afslutningen nederst - nu bliver der jo en sprække mellem krydsfineren og cedertræet - og den skal vel helst blive der for at sikre ventilation mellem krydsfineren og cedertræet ? ?

Ja, her kan du montere snefangsrør / insektnet for at holde det værste insekter ude.

pistolen, kompressor og rustfri søm er på plads - og ikke at forglemme  - en stak cedertræsklink - købt lige så billigt som eternitbrædder - men betydeligt pænere
Ja, MEGET pænere...

Også holder det sikkert også længere end det eternit pjat jo...

Super - mange tak,René.

Nu skal jeg så bare have fat i de klemlister inden påske - det bliver ikke noget problem - og så lige nogen kortere galv. søm til MX50-eren - eller skruer.

Så!

Nu går jeg ikke ned på udstyr

Var lige i Harald Nyborg og købe en ny skruemaskine ( Hitachi 14,4 V Li-Ion med 2 batterier til kr. 849,- på tilbud ) - den er afprøvet og vil kunne løse 95 % af de opgaver jeg vil bruge den til - drøner snildt en 5 x 70 mm skrue i en bjælke

Min gode gamle Bosch fandt jeg ud af var afgået ved døden - men intet holder jo evigt - den var mere end 10 år gammel.

400 skruer med torx-kærv i Bauhaus til klemlisterne - mærkeligt nok også på tilbud

Pistolen til søm og 1000 søm er for længst i hus.

Så i morgen er dag 1

Annonce
Super, husk at tage billeder løbende....
Det var så klemlisterne og lige den nederste stribe cedertræ på den ene gavl .............

Brugte torx-skruer mod normalt stjerne - en super oplevelse - aldrig mere stjerneskruer

Havde såmænd købt en kasse med 25 bits - og jeg brugte kun 1 - den holdt til hele turen - uden at ødelægge nogen skruer ( ca. 300 til 100 m. liste )

Hvis vejret ellers tillader det bliver det reparationer og maling, den står på de næste par dage - det vil jeg have gjort inden cedertræet kommer op.

Billeder senere

Ja, torx skruer kan slet ikke sammenlignes med de gamle krydskærv skruer...
Gik sq mest op i " hat og briller " i dag...............

var ude at køre efter mere træ - flere gange - fandt ud af at der skulle skiftes mere stern end først antaget på grund af råd .

Men...men - så kørte jeg lige en tur omkring knægten ( bor i samme by ) , der er ved at lave træterrasse - rammen er næsten lagt.

Talte med hans genbo, der er murer, og fortalte at jeg var ved at sætte cedertræ op på mine gavle. " gør du det på stiger ? " - Ja, var svaret.

" du kan da bare låne noget stillads af mig påsken over - jeg bruger det ikke alligevel "

Dejligt at bo i en lille flække vest for Herning ( samme postnr. ) , hvor vi hjælper hinanden

Så i morgen henter jeg stillads.......

Selvfølgelig skal man anvende stillads og ikke stiger til sådan arbejde...

Så kommer der knald på her i påsken, nu du både har kvalitets materialer, det rette værktøj + stilladset til det, nu er det jo så nemt at gavlene næsten laver sig selv... he he

Der er yderligere 37 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også